ads

سیستم منظم عرضه و تقاضا، راهی برای تهیه فلم

علی محمدی کیان، فلم ساز و مدیر اکادمی هنرسینمایی، با راه اندازی نمایشات فلم، جشنواره های ملی و بین المللی و مراسم قدردانی از پیش کسوتان، از طریق اکادمی هنر سینمایی، می خواهد توانایی ها و ظرفیت های فلم سازان افغان را معرفی کند.

صمدعلی نوازش
4 دلو 1393
سیستم منظم عرضه و تقاضا، راهی برای تهیه فلم

علی محمدی کیان، فلم ساز و مدیر اکادمی هنرسینمایی، با راه اندازی نمایشات فلم، جشنواره های ملی و بین المللی و مراسم قدردانی از پیش کسوتان، از طریق اکادمی هنر سینمایی، می خواهد توانایی ها و ظرفیت های فلم سازان افغان را معرفی کند.
این فلم سازافغان در طول دوازده سال گذشته به حیث مسوول اکادمی هنر سینمایی افغانستانٰ،‌ فلم ها وآثار زیادی را یا خود تولید کرده و یا درتهیه فلم های زیادی با دگرسینماگران همکاری کرده است. او به حیث مدیر اکادمی هنر سینمایی، فلم سازان زیادی را آموزش داده که در گوشه وکنار کشور مشغول تولیدات آثار هنری می باشند.
این فعال سینمایی افغان، با حمایت اش از هنرمندان، نمایشگاه های زیادی را در اکادمی هنر سینمایی برای هنرمندان در بخش های مختلف برگزار کرده، به خصوص راه اندازی جشنواره های بین المللی” مهرگان ” که در سطح ملی و بین المللی رقابت های سینمایی را برگزار می کند، با حمایت ومدیریت اکادمی هنر سینمایی صورت می گیرد که قرار است تا چند هفته آینده دور دوم این جشنواره نیز در کابل برگزار شود.
محمدی کیان به عنوان مدیر این جشنواره می گوید:” دومین جشنواره بین المللی” مهرگان “که قرار بود از 23 تا 27 قوس برگزار شود، اما بنا بر معاذیری به تعویق افتاد، باز هم فعالان سینمایی به حمایت از اکادمی هنر سینمایی در تلاش اند، تا عنقریب این جشنواره را برگزار کنند.”
محمدی می گوید که با توجه به مشکلات مالی و اقتصادی که در افغانستان در عرصه کارهای سینمایی وجود داردٰ،‌ باز هم موفق به تهیه  دوازده فلم مستند شده است:” تعدادی از فلم ها را در سال های 2003 تا 2004 به گونه سفارشی برای تلویزیون سلام کانادا ساختم که همان جا به نشر سپرده شد، این فلم ها شامل مجموعۀ تلویزیونی به نام “بام دنیا ” فلم مستند، “کاکای دانا”‌ و “‌برزخ”‌ فلم های هنری می باشند.”
این فلم ساز چند سال قبل مستند دیگری را به نام “طبل دموکراسی” تهیه کرد و این فلم دوسال قبل در “جشنواره بین المللی فلم عمار” مقام دوم را کسب کرد. به همین شکل فلم” عبور از غبار” در رابطه به آثار باستانی و بناهای تاریخی افغانستان می باشد.
در ضمن فعالیت های سینمایی محمدی کیان از طریق اکادمی هنر سینمایی، نمایشگاه دایمی هنرهای تجسمی را ایجاد نموده وآثار زیادی از هنرمندان را در این گالری به نمایش گذاشته است.
این فلم ساز افغان به این نظر است که زیر ساخت اساسی برای سینمای افغانستان تاحال وجود ندارد. وی علت نا به سامانی در عرصه سینمای کشور را در نبود سیستم منظم عرضه وتقاضا می داند. او می گوید:”فلم سازان به آسانی جرئت نمی توانند تا هزینه های بالا را به ساختن فلم اختصاص دهند، چون مطمئن نیستند که هزینه مصرف شده دو باره به دست می آید.” یا نه؟
محمدی کیان نیز همانند دگر سینماگران کشور از نبود حمایت دولت یاد می کند، او به این عقیده است تا زمانی که دولت از سینما و فرهنگ در کشور حمایت نکند، سینماگران با دست خالی نمی توانند در ساخت و ساز فلم های بلند کاری کنند. از نظر وی با آنکه نظام اقتصادی افغانستان بازار است، اما رشد فرهنگ وهنر، قانون بازار را نمی شناسد و هر دولتی برای رشد هنر و فرهنگ خود قدم های حمایوی را بر می دارد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA