ads

دموکراسی بدون جامعۀ مدنی، ناقص است

گفتگو با “ویدا ساغری” کارمند مؤسسه توسعه اجتماعی و عضو شبکه جامعه مدنی و حقوق بشر در شهر هرات. مؤسسه توسعه اجتماعی افغانستان، یک نهاد مدنی است که هدف عمدۀ کاری اش بلند بردن سطح آگاهی مردم در رابطه به مفاهیم و ارزشهای دمکراسی می باشد.

نویسنده: The Killid Group
3 میزان 1389
دموکراسی بدون جامعۀ مدنی، ناقص است

گفتگو با “ویدا ساغری” کارمند مؤسسه توسعه اجتماعی و عضو شبکه جامعه مدنی و حقوق بشر در شهر هرات

لطفاً در مورد نهاد تان معلومات مختصر ارائه کنید؟

مؤسسه توسعه اجتماعی افغانستان، یک نهاد مدنی است که هدف عمدۀ کاری اش بلند بردن سطح آگاهی مردم در رابطه به مفاهیم و ارزشهای دمکراسی می باشد.

به نظر شما، در یک انتخابات سالم، کدام معیارها باید رعایت شود؟

به نظر من امنیت، شفافیت و همگانی بودن انتخابات از جمله معیارهای مهم و اصلی برای یک انتخابات سالم است.

در نبود امنیت هیج حرکت دمکراتیک کارایی سالمش را نخواهد داشت و به تبع آن شفافیت و همگانی بودن نیز قربانی این مسئله خواهد شد.

در افغانستان، که به باور اکثریت قریب به اتفاق تحلیلگران سیاسی ـ اجتماعی، جامعه یی است در حال گذار به دمکراسی، تأمین امنیت فزیکی و روانی شهروندان، باید در صدر روند دمکراتیزاسیون افغانستان، چه در پلانهای راهبردی درونی دولت افغانستان و چه هم در طرحها و پالیسی های کشورهایی که در حمایت از دمکراسی نوپای  ما در کشور حضور دارند، باید قرار گیرد.

شفافیت نیز از مهم ترین مفاهیمی است که باید جدی گرفته شود. وقتی بحث از دمکراسی به میان می آید، شفافیت، هویت آن است؛ یعنی در نبود شفافیت، دمکراسی بدون هویت است و وقتی دمکراسی در فقدان شفافیت بی هویت میشود، یعنی از مشروعیت لازم برخوردار نیست.

پس نتیجه این میشود که در نبود امنیت فزیکی و روانی در جامعه، بحران بی اعتمادی شکل میگیرد و بی اعتمادی در مناسبات اجتماعی، یعنی نبود شفافیت و در نبود شفافیت، تطبیق مفاهیم و مؤلفه های دمکراسی، همگانی بودن دمکراسی، که مسأله یی است بی نهایت مهم و تعیین کننده، به اضمحلال کشانیده خواهد شد.

این جاست که مردم به جای اعتماد به پروسه دمکراسی، بیشتر به سوی بی اعتمادی رو می آورند و در نهایت، شکاف های اجتماعی، در جهت خلاف ارزشهای دمکراسی به حرکت در می آیند.

آیا نقش نهادهای مدنی در انتخابات گذشته، بسیار کمرنگ نبود؟ شما نقش این نهادها را در انتخابات چگونه ارزیابی می کنید؟

در رابطه به نقش نهادهای مدنی، قسمت اول سوال دقیق است و تا جایی که من میدانیم، در این انتخابات، تعداد کمی از نهادهای مدنی ـ در مقایسه به انتخابات دور اول ـ در راستای انتخابات کار كردند و بدهی است که حضور کمرنگ این نهادها تبعات منفی فراوانی را بر پروسه انتخابات به جا خواهد گذاشت و در نهایت به باور من، در نبود حضور فعال جامعه مدنی، دمکراسی ناقص است و آن به این معناست که جامعه مدنی، موتوراصلی نهادینه ساختن ارزشهای دمکراسی در مناسبات یک جامعه دمکرات است.

به نظر شما، مهمترین مشكلات انتخابات کنونی، کدامها اند؟

نخستن چالش عمده فراروی انتخابات ، مسئله نا امنی است. در نبود امنیت، هیج انتخاباتی نمیتواند شفافیت و همگانی بودنش را تضمین کند.

وقتی نا امنی باعث میشود که تعدادی از سایتهای انتخاباتی، در مناطق ناامن بسته بماند، در نتیجه تعداد از شهروندان افغانستان از حضور در انتخابات و استفاده از حق رأی شان محروم می مانند و این خود زمینه ساز ایجاد فاصله شهروندان از دولت میشود و در نتیجه، این قضاوت به دور از واقعیت نخواهد بود، که کسانی که در مناطق مختلف کشور، به دلایل ناامنی در انتخابات اشتراک كرده نتوانستند، خود را شهروند دمکراسی نو پای افغانستان احساس نخواهند کرد.

پیام شما به شهروندان کشور، در رابطه به انتخابات گذشته چیست؟

پیام من، به عنوان یکی از شهروندان افغانستان، به مردم کشورم این است که با تمام نیرو باید از هر طریق ممکن در پروسه هاي ملي همانند انتخابات شرکت کنند. ما باید تلاش کنیم تا با هم و در کنار هم به چالشهای موجود سر راه مان فایق آییم و در کنار آن به عنوان یک زن، از مجموع زنان میخواهم که در همایشهای این چنینی حضور فعال داشته باشند، به ویژه که در این اواخر، حضور زنان در گوشه و کنار، کماکان کمرنگ شده است و نهادهای مختلف دولتی و مدنی نیز در این خصوص جدیت لازم را به خرج نمیدهند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA