ads

به تعویق انداختن انتخابات ولسی جرگه باعث انتقاد ناظران انتخاباتی شده است

نهادهای ناظر انتخاباتی می‎گویند که برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شورای ولسوالی‎ها با تأخیر چهار ماهه باعث تأخیر در برگزاری انتخابات ریاست جمهوری خواهد شد.

نویسنده: asir
12 حمل 1397
به تعویق انداختن انتخابات ولسی جرگه باعث انتقاد ناظران انتخاباتی شده است

نهادهای ناظر انتخاباتی می‎گویند که برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شورای ولسوالی‎ها با تأخیر چهار ماهه باعث تأخیر در برگزاری انتخابات ریاست جمهوری خواهد شد.
کمیسیون مستقل انتخابات امروز یک‎شنبه/ 12 حمل اعلام کرد که انتخابات ولسی جرگه و شورای ولسوالی‎ها را در 28 ماه میزان امسال برگزار می‎کند.
پیشتر قرار بود این انتخابات به تاریخ شانزدهم سرطان 1397 برگزار شود.
ناظران انتخاباتی با انتقاد از این کار کمیسیون مستقل انتخابات می‎گویند که به تأخیر انداختن زمان برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شورای ولسوالی‎ها تلاشی در راستای مهندسی انتخابات ریاست جمهوری از سوی حکومت است.
گفته می‎شود که قرار است انتخابات ریاست جمهوری در ماه حمل سال آینده برگزار شود.
محمدیوسف رشید، رییس بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان (فیفا)، می‎گوید که با در نظر داشت وضعیت کنونی و مشکلات امنیتی در کشور، وقفه زمانی بین اعلان نتایج انتخابات ولسی جرگه و شورای ولسوالی‏ها و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بسیار کم است.
به استدلال وی، کمیسیون مستقل انتخابات در مدت سه ماه قادر به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری پس از اعلام نتایج انتخابات ولسی جرگه و شورای ولسوالی‎ها نخواهد بود.
از جانب دیگر، محمدنعيم ايوب‎زاده، رييس بيناد انتخابات شفاف افغانستان (تيفا)، هشدار می‎دهد که اگر کمیسیون مستقل انتخابات برای بار دوم زمان برگزاری انتخابات را به تعویق بیندازد، کشور دچار بحران خواهد شد.
او تصریح کرد که اگر کمیسیون مستقل انتخابات و حکومت اراده‌ای برای برگزاری انتخابات داشته باشند، هفت ماه باقی مانده تا 28 میزان، زمان کمی نیست که این کمیسیون نتواند انتخابات پارلمانی و شورای ولسوالی‎ها را برگزار کند.
با این حال، محمدصالح سلجوقی، عضو ولسی جرگه، پیشنهاد می‎کند که انتخابات ریاست جمهوری باید به صورت همزمان با انتخابات ولسی جرگه و شورا ولسوالی‎ها برگزار شود.
به باور وی، کمیسیون مستقل انتخابات با عملی کردن این طرح می‎تواند از هدر رفتن پول‎های هنگفتی که قرار است برای هر یک از این دو انتخابات به صورت جداگانه به مصرف برسد، جلوگیری کند.
کمیسیون مستقل انتخابات تا هنوز تاریخ برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در کشور را اعلام نکرده است و تمام آمادگی‎های آن روی برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شورای ولسوالی‎ها متمرکز است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA