ads

مادر و دختر فلیپینی که خدمات صحی رایگان ارایه می‌کنند

بیشتر از 50 درصد بارداری ها در فلیپین بدون برنامه بوده و از جانبی هم در این کشور روزانه 14 مادر هنگام به دنیا آوردن کودکان شان، جان می دهند. اما طبق گزارش خبرنگار صدای آسیا، یک مادر و دختر در ولایت “پالاوان” فلیپین با ایجاد یک مرکز خدماتی، برای ده ها فرد جوان مساعدت های صحی و آموزشی رایگان پیشکش می نمایند. اوایل روز است، کارکنان و پرسونل مسلکی کلنیک صحی زیر نام “روتس آف هیلت” مصروف مراقبت و ارایه کمک به زنان امیدوار و مادرانی اند که تازه اطفال خویش را به دنیا آورده اند.

نویسنده: abdali
5 قوس 1396
مادر و دختر فلیپینی که خدمات صحی رایگان ارایه می‌کنند

بیشتر از 50 درصد بارداری ها در فلیپین بدون برنامه بوده و از جانبی هم در این کشور روزانه 14 مادر هنگام به دنیا آوردن کودکان شان، جان می دهند. اما طبق گزارش خبرنگار صدای آسیا، یک مادر و دختر در ولایت “پالاوان” فلیپین با ایجاد یک مرکز خدماتی،  برای ده ها فرد جوان مساعدت های صحی و آموزشی رایگان پیشکش می نمایند. اوایل روز است، کارکنان و پرسونل مسلکی کلنیک صحی زیر نام “روتس آف هیلت” مصروف مراقبت و ارایه کمک به زنان امیدوار و مادرانی اند که تازه اطفال خویش را به دنیا آورده اند.

این مرکز خدماتی که در ولایت “پالاوان” قرار دارد، یکی از ده ها محل ارایه‌ خدمات صحی و آموزش مجانی برای مادران نیازمند در سراسر فلیپین است. اما در عقب تمام این ابتکارات، خیالات یک مادر و دختر خیرخواه اش قرار دارد که با دیدن درد و رنج مردم، دست به این ابتکار زدند.

نخستین مرکز صحی (روتس آف هیلت) در سال 2009 توسط یک خانم به اسم “سوسن ایوان گلیستا” و دخترش “آمنه ایوان گلیستا” ایجاد گردید.

خانم سوسن به صفت یک پروفیسور و آموزگار 75 ساله و متقاعد که همیشه نرم‌افزارهای آموزشی کمپیوتری را با خود داشت، از مشاهده غیابت ناگهانی شاگردانش به سبب امیدواری های غیر پلان شده آنهم قبل از ختم تحصیلات در فکر ارایه خدمات آموزشی و تعلیمی برای تمام مردم شد.

او می گوید: “شمار زیادی از دختران صنوف درسی من در جریان دروس غیب می‌شدند. تعدادی از آنها مدتی بعد از تولد اطفال شان مراجعه نموده می خواستند به تحصیلات خویش ادمه دهند. راستش من به این گروپ دختران که دوباره بر می گشتند، خیلی علاقمند شده فکر می‌کردم عمل شان قابل ستایش است. ولی در این میان کسانی هم بودند که دیگر حاضر نشدند. من با خود فکر می کردم، خدا می داند چه بر سر شان آمده باشد.”

در حقیقت، 25 فیصد زنان امیدوار ایالت “پالاوان”، دختران کم سن می باشند. خانم سوسن که فکر می کند این اتفاق ناشی از عدم ارایه خدمات آموزشی و تعلیمی است، می افزاید: “در نگاهی که به اطراف خویش می اندازی، به این واقعیت پی می بری که  در اینجا هیچ نوع برنامه آگهی دهی و مراقبت های صحی برای نیازمندان وجود ندارد.”

خانم سوسن در تطبیق برنامه خویش تنها نی،  بلکه دخترش آمنه که در شهر نیویارک مشغول تحصیل است، با وی همکاری می کند. وی که دو گواهینامه ماستری، در بخش های بین المللی و امور صحی دارد، بعد از شنیدن سخنان مادر در مورد ایجاد یک نهاد مساعدتی و آموزشی صحی مشترک، با وی هم نظر شد.

خانم آمنه گلیستا ادامه می دهد: “راستش در آغاز متردد بودم. یک دلم می گفت در این راه قدم بردارم، ولی دل دیگرم مانع می گردید. من از محیط و ماحولی آمده بودم که در آنجا چنین حوادث ناگوار وجود نداشت. از همین رو وقتی مادرم مفکوره اش را با من در میان گذاشت، گفتم، وقتی گپ اینطور باشد، بهتر است برای آنهایی که در این راستا کار کرده و می توانند کار کنند، پول پرداخت نمایی.”

اما وقایع بعدی طوری پیش آمد که مادر و دختر بدون داشتن کدام تجربه قبلی در قسمت انجوسازی، دست به این کار پر چالش زدند.

آمنه افزود: “طوری که قبلا گفتم، با کمی تردد کار خویش را آغاز کردیم و قرار گذاشتیم، تا دو سال آن را پیش ببریم، اگر موفق شدیم خوب ولی اگر وضعیت خلاف این بود، به کدام کار و بار دیگر رو می آوریم. اما تعهد نمودیم که حد اقل باید نخستین قدم ها را برداریم.”

همان بود که کار خویش را آغاز و به آموزش شاگردان مکاتب عالی و پوهنتون ها پرداختیم.

آمنه که تا اینجا کار فعالیت های خویش را خیلی سودمند می داند، می گوید:” تنها در جریان دو سال گذشته در حدود 30 هزار جوان از برنامه های تعلیمی و آموزشی ما مستفید شده اند، به همین ترتیب سال قبل در حدود 6 هزار خانم فقیر ساکن ولایت “پالاوان”  بصورت مجانی از ادویه جات جلوگیری کننده کلنیک ما استفاده کرده اند. شاید این رقم در کشوری با جمعیت صد میلیون نفر، قابل توجه جلوه نکند، ولی حد اقل یک تغییر مثبت را نشان می دهد. وقتی با یک زن و یا با یک جوان صحبت نمایید، خواهید دید که همین کار کوچک زندگی شان را دگرگون می سازد.”

کلنیک های صحی فلیپین می توانند هنگام نیاز به افسردگی و مشکلات ناشی از بارداری های غیر پلانی، خاتمه دهند.

آمنه با توجه به نظریات مخالف بعضی از رهبران کلیسای کاتولیک و نگرانی های آنها می گوید:” مشکل ما با رهبران کلیسای کاتولیک این است که آنها به وضعیت مردم توجه نمی کنند. فکر می کنی اصلا گوش شان چیزی را نمی شنود و چشم های شان نیز جایی را نمی بیند. همواره می گویند، ما به این کار یا به آن کار مخالف هستیم. اما وقتی راه حل مشکلات را از ایشان تقاضا کنی، خاموش می مانند.”

حکومت گذشته با وجود مخالفت صریح کلیسای کاتولیک، قانونی را به تصویب رساند که بر مبنای آن، تعلیم، آموزش و ارایه ادویه جات جلوگیری کننده از بارداری برای شاگردان مکاتب عالی و پوهنتون ها آزاد شد.

اکنون هم حکومت “رودریگو دیوترتی” خواهان تطبیق قانون مذکور است، ولی تا هنوز بودجه مورد نیاز اختصاص داده نشده است.

کلنیک های صحی (روتس آف هیلت)، با کسب جایزه موثرترین اقدام اجتماعی سال 2016، یک مقدار هزینه را برای تقرر معلمین و کارگران صحی دریافت نموده است تا به  فعالیت های خویش ادامه دهند. در حال حاضر، آنها از یکطرف در جستجوی داشتن دسترسی به اجتماعاتی اند که بیشتر از همه در حاشیه قرار دارند و از جانب دیگر می خواهند برای جوانان و نوجوانان زمینه های بهتر ارایه خدمات صحی مهیا شود.

بار دیگر پای صحبت خانم سوسن می نشینیم که می گوید: “خلاصه ما می خواهیم فضای را ایجاد نماییم که مردم با استفاده از آن به صورت آزادانه پیرامون مسایلی از قبیل زاد و ولد، ایدز، ایچ آی وی و غیره صحبت کنند و به مشکلات خویش راه حل های معقول و مفید پیدا کنند. نکته دلگرم کننده این است که تا اینجای کار پیشرفت هایی در راه رسیدن به این هدف حاصل شده است.”

هرچند برای خانم سوسن و دخترش آمنه ممکن نیست که در یک یا دو شب به منزل مقصود برسند، ولی آنان به این باور اند که فعالیت های شان به عنوان برداشتن نخستین قدم، تغییراتی را به وجود آورده است.

آریل کارلوس و جوفیلی تیسوریو – صدای آسیا- فلیپین

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA