ads

عبدلله: تجربه خطرناک انتخابات گذشته نباید بار دیگر بر افغانستان تحمیل شود

عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی کشور از تکرار وضعیت مشابه پس از انتخابات سال 2014 ابراز نگرانی کرده می‌گوید که آن «وضعیت خطرناک» نباید بار دیگر بر افغانستان تحمیل شود.

نویسنده: abdali
28 عقرب 1396
عبدلله: تجربه خطرناک انتخابات گذشته نباید بار دیگر بر افغانستان تحمیل شود

عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی کشور از تکرار وضعیت مشابه پس از انتخابات سال 2014 ابراز نگرانی کرده می‌گوید که آن «وضعیت خطرناک» نباید بار دیگر  بر افغانستان تحمیل شود.

آقای عبدالله روز شنبه در نشست امنیتی هلیفکس گفت که انتخابات در سال ۲۰۱۴، افغانستان را به یک حالت حساس و خطرناک کشاند.

او با اشاره به بحران پسا انتخابات گفت:” آن وضعیت توسط فورمول حکومت وحدت ملی که ما روی آن توافق کردیم، نجات داده شد. اما، ما نباید ریسک مشابه را بر کشور تحمیل کنیم”.

رئیس اجرایی با بیان اینکه «مردم ما برای دستیابی به حقوق‌شان قربانی‌های بی‌شماری دادند و سزاوار انتخابات بهتر هستند»، تاکید کرد که مردم افغانستان از حکومت وحدت ملی انتظار دارند که انتخابات شفاف و منصفانه برگزار شود.

انتخابات ریاست جمهوری سال 2014 از جنجالی ترین انتخابات در کشور بود که افغانستان را تا پرتگاه سقوط به پیش برده بود.

محمد اشرف غنی و عبدالله عبدالله نامزدان اصلی ریاست جمهوری بودند، اما پس از اعلام نتایج، عبدالله تیم رقیب را به تقلب گسترده متهم کرد. سرانجام پس از کشمکش های زیاد، دو طرف با پا در میانی جان کری وزیر خارجه پیشین امریکا بر تشکیل حکومت وحدت ملی توافق کردند.

حال رئیس اجرایی کشور می‌گوید حکومت تلاش دارد تا انتخابات به موقع و با اصلاحات برگزار  شود. او از جامعه جهانی خواست تا کمیسیون مستقل را در برگزاری انتخابات کمک کند.

براساس تقویم کمیسیون مستقل انتخابات، قرار است انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی به تاریخ 16 سنبله سال آینده برگزار شود.

این در حالیست که نجیب الله احمدزی، رئیس کمیسیون مستقل انتخابات به تازگی از سوی رئیس جمهور برکنار شده است.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA