ads

شرکت‌های مخابراتی تحت چه شرایطی فعالیت می‌کنند؟

در جریان یک سال اخیر بیش از ده آنتن شرکت مخابراتی سلام و دیگر شرکت‎های خصوصی مخابراتی در حوزه غرب کشور حریق شده است و برای این شرکت‎‏ها ملیون‎ها دالر خسارت مالی در پی داشته است. بر بنیاد معلومات رؤسای ادارات مخابراتی در ولایت‎های حوزه غرب، در سال روان خورشید هفت سایت و آنتن مخابراتی شرکت سلام در این ولایت‎ها حریق شده است و به این شرکت نزدیک به پنج ملیون دالر خسارت مالی وارد کرده است. حریق آنتن‎های مخابراتی و تهدیدات امنیتی سبب شده است تا مردم در بخش‎هایی از مناطق حوزه غرب به خدمات مخابراتی دسترسی نداشته باشند.

سمیه ولی‎زاده
2 میزان 1397
شرکت‌های مخابراتی تحت چه شرایطی فعالیت می‌کنند؟

در جریان یک سال اخیر بیش از ده آنتن شرکت مخابراتی سلام و دیگر شرکت‎های خصوصی مخابراتی در حوزه غرب کشور حریق شده است و برای این شرکت‎‏ها ملیون‎ها دالر خسارت مالی در پی داشته است. بر بنیاد معلومات رؤسای ادارات مخابراتی در ولایت‎های حوزه غرب، در سال روان خورشید هفت سایت و آنتن مخابراتی شرکت سلام در این ولایت‎ها حریق شده است و به این شرکت نزدیک به پنج ملیون دالر خسارت مالی وارد کرده است. حریق آنتن‎های مخابراتی و تهدیدات امنیتی سبب شده است تا مردم در بخش‎هایی از مناطق حوزه غرب به خدمات مخابراتی دسترسی نداشته باشند.

 

هرات

قتل، ربودن کارمندان شرکت‎های مخابراتی و حریق نمودن آنتن‎ها از جمله تهدیداتی است که در قبال فعالت شرکت‎های مخابراتی به خصوص شرکت سلام وجود دارد. سرپرست اداره مخابرات هرات می‎گوید که در کنار تلفات جانی در هرات، شرکت سلام ملیون‎ها دالر خسارت مالی را متقبل شده است. عزیزالرحمن طیب در صحبت با کلیدگروپ گفت که تهدیدات امنیتی سبب شده است تا خدمات مخابراتی شرکت‎های خصوصی در شش ولسوالی هرات شب‎هنگام متوقف شود. وی اما تصریح کرد که شرکت سلام به صورت 24 ساعته در هرات فعال می‎باشد؛ با وجود آنکه تهدیدات امنیتی نیز بیشتر متوجه این شرکت است. طیب اضافه می‎کند که در سال روان خورشیدی سه تن از کارمندان این شرکت در ولسوالی‎های کشک کهنه و گلران از سوی مخالفان مسلح دولت کشته شده‎اند و ده تن دیگر هم از دیگر ولسوالی‎های هرات گروگان گرفته شده‎اند که با میانجی‎گری بزرگان و متنفذان قومی رهایی یافته‎اند. وی گفت که برعلاوه تلفات جانی، در یک ماه گذشته، سه سایت مخابراتی شرکت سلام در فراه نیز از جانب مخالفان مسلح دولت حریق شده است. طیب تأکید دارد که در یک سال گذشته شرکت سلام تنها از جغرافیای هرات یک ملیون دالر خسارت مالی متقبل شده است. به گفته او، در مناطق بادغیس، غور و فراه شرکت سلام تلفات جانی نداشته است اما به دلیل حریق شدن آنتن‎های مخابراتی آن به این شرکت 100هزار دالر خسارت مالی وارد شده است.

سرپرست مخابرات ولایت هرات علاوه می‎کند که به دلیل نبود امنیت حتا در برخی از ساحات ولسوالی‎های تیوره، قادس و مقر در بادغیس و تولک و شهرک در غور، سایت‎های مخابراتی شرکت سلام، بعد از حریق، دوباره فعال نشده است و در حال حاضر آنتن‎های این شرکت در این ساحات غیرفعال است. طیب با وجود این مشکلات می‎گوید که بیش از هفتاد درصد مردم به خدمات مخابراتی دسترسی دارند. بر اساس معلومات وی، در هرات هم اکنون 570 آنتن مخابراتی به شمول آنتن‎های شرکت سلام فعال می‎باشد.

سرپرست اداره مخابرات هرات مدعی¬ است که مخالفان مسلح دولت در سطح ولسوالی‎ها به خاطر قطع ارتباطات نیروهای امنیتی با مردم، کارمندان شرکت‎های مخابراتی را وادار به غیرفعال ساختن آنتن‎های مخابراتی می‎کنند؛ ادعایی که جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات، آن را بهانه می‎داند. فرهاد مدعی است که مخالفان مسلح دولت از شرکت‎های مخابراتی باج‎گیری می‎کنند. او تأکید دارد که مخالفان مسلح دولت به خاطر باج‎گیری و عملی کردن برنامه‎های شان شرکت‎های مخابراتی را تهدید می‎کنند. جیلانی فرهاد می‎افزاید که چندی پیش این موضوع به صورت شفاهی در نشست شورای نظامی حوزه غرب مطرح شد و فیصله گردید که برای مهار نمودن تهدیدات امنیتی علیه شرکت‎های مخابراتی، پلان و تدابیر سراسری در افغانستان روی دست گرفته شود.در همین حال، عبدالاحد ولی‎زاده، سخنگوی پولیس هرات، می‎گوید که قطع فعالیت شبکه‎های مخابراتی در جریان شب، انجام وظایف نیروهای امنیتی را با مشکلات جدی روبه‎رو کرده است. ولی‎زاده تأکید دارد که مسوولیت تأمین امنیت شبکه‎های مخابراتی در ولایت هرات از وظایف نیروهای محافظت عامه است و پولیس ملی در این زمینه مسوولیتی ندارد.

 

فراه

فراه از ولایت‎های ناامن حوزه غرب کشور است. مسوولان ریاست مخابرات این ولایت می‎گویند که در کنار آنکه شبکه‎های مخابراتی خصوصی در بعضی از ولسوالی‎ها از طرف شب فعالیت ندارند، در ولسوالی‎های پرچمن و گلستان تا هنوز هیچ یک از شرکت‎های مخابراتی فعالیت نمی‎کند و مردم از خدمات مخابراتی محروم اند. فرید اسحاق، سرپرست ریاست مخابرات فراه، فاصله زیاد راه‎های مواصلاتی و کوهستانی بودن این ولسوالی‎ها را از عوامل اصلی عدم فعالیت شرکت‎های مخابراتی در مربوطات این ولسوالی‎‌ها عنوان می‎کند. اسحاق همچنان می‎افزاید که مشکلات تخنیکی و تهدیدات امنیتی سبب شده است تا در ولسوالی‎های بالابلوک، لاش و جوین و پشت‎رود فراه خدمات مخابراتی برخی از شرکت‎ها از طرف شب قطع شود. وی تأکید دارد که در فراه تنها شرکت سلام به گونه 24 ساعته فعالیت دارد ولی بیشتر تهدیدات هم متوجه کارمندان همین شرکت است. به گفته اسحاق، حریق سه سایت مخابراتی شرکت سلام در سال روان خورشیدی در فراه دو ملیون دالر خسارت مالی به این شرکت وارد کرده است. سرپرست ریاست مخابرات ولایت فراه از جانب دیگر، از باج‎گیری گروه‏‎های مسلح مخالف دولت از نزد برخی شرکت‎های مخابراتی اظهار بی‎خبری می‎کند. او اضافه می‎کند که با وجود تهدیدات امنیتی هم اکنون 113 پایه آنتن شرکت‎های مخابراتی در این ولایت فعال است.

در همین حال، محمدناصر مهری، سخنگوی والی فراه، تهدیدات امنیتی در برابر شبکه‎های مخابراتی را تأیید می‎کند. او می‎گوید که مخالفان مسلح دولت از همکاری مردم با نیروهای امنیتی جهت شناسایی و سرکوب آن‎ها، هراس دارند و به همین دلیل می‎کوشند ارتباطات مخابراتی را قطع کنند. مهری می‎افزاید که افزایش تهدیدات در حومه‎های شهر فراه سبب شده است که گاهی اوقات در مرکز فراه نیز آنتن‎های مخابراتی غیرفعال شود. وی پرداخت پول از سوی شرکت‎های مخابراتی به مخالفان مسلح دولت را رد می‎کند. اما محب‎الله محب، سخنگوی پولیس فراه، این موضوع را تأیید می‎کند و می‎گوید که دو تن از مخالفان مسلح دولت که به خاطر فعال نگهداشتن آنتن‎های مخابراتی از کارمندان شرکت‎های مخابراتی اخاذی می‎کردند، توسط پولیس بازداشت شده‎اند. محب تأکید دارد که پولیس ملی مسوولیت دارد تا امنیت شبکه‎های مخابراتی را تأمین کند.

 

غور

در همین حال، مسوولان محلی ولایت غور نیز مانند فراه در رابطه به اخاذی مخالفان مسلح دولت از شرکت‎های مخابراتی اتفاق نظر ندارند. عبدالحی خطیبی، سخنگوی والی غور، می‎گوید که مخالفان مسلح دولت به خاطر فعال نگهداشتن آنتن‎های مخابراتی از برخی شرکت‎های مخابراتی اخاذی می‎کنند. خطیبی تأکید دارد که سه هفته قبل مخالفان مسلح دولت به کارمندان یک شرکت خصوصی مخابراتی به خاطر اخاذی اخطار داده‎اند و شکایتی نیز به صورت کتبی در این زمینه ثبت شده است. او اما به عدم اثبات این موضوع، کاپی این شکایت‎نامه را با ما شریک نساخت. سخنگوی والی غور تصریح می‎کند که در کنار این مشکلات، در ولسوالی چهارسده این ولایت نیز طی سال‎های گذشته شرکت‎های مخابراتی به دلیل مشکلات راه‎های مواصلاتی خدماتی نداشته و ندارند. محمدحیدر حبیبی، رییس مخابرات ولایت غور، با آنکه  باج‎گیری مخالفان مسلح دولت از نزد برخی شرکت‎های مخابراتی را می‎پذیرد، اما می‎گوید که تا هنوز کدام شکایت رسمی در این اداره ثبت نشده است. به گفته وی، مسوولان شرکت‎های مخابراتی خصوصی در مرکز و نمایندگی‎های ولایتی شان به گروه‎های مسلح مخالف دولت پول می‎پردازند. به گفته او، هم اکنون در ولسوالی تولک و شهرک غور به دلیل اعمال فشار از سوی مخالفان مسلح دولت، آنتن‎های مخابراتی شرکت‎های خصوصی از ساعت 6:00 شام تا 6:00 صبح غیرفعال می‎شود و دو آنتن شرکت سلام نیز هشت ماه قبل در این ولسوالی‎ها از سوی مخالفان مسلح حریق شده است که بیش از یک ملیون دالر خسارت مالی را در پی داشته است. حبیبی بیان می‎دارد که شرکت سلام در غور به صورت دایمی فعالیت می‎کند، اما این فعالیت عاری از تهدید و خطر نیست. به گفته او، در ولسوالی‎های ناامن این ولایت چندین بار مخالفان مسلح دولت سایت‎های مخابراتی شرکت سلام را حریق کرده‎اند. رییس مخابرات غور اضافه می‎کند که هم اکنون 62 آنتن به‎شمول 13 آنتن متعلق به شرکت سلام در این ولایت فعال می‎باشد.

 

بادغیس

بادغیس نیز مانند دیگر ولایت‎های حوزه غرب برای فعالیت شرکت‎های مخابراتی خالی از خطر نیست. مسوولان ریاست مخابرات این ولایت می‎گویند که در ولسوالی‎های قادس، بالامرغاب و مقر این ولایت، فعالیت شبکه‎های مخابراتی خصوصی از طرف شب قطع می‎شود. حسام‎الدین سرخابی، مدیر مالی و اداری ریاست مخابرات بادغیس، به کلیدگروپ گفت که کارمندان سایت‎های مخابراتی در این ولایت از طریق اخطارنامه‎ها، تهدید و وادار به غیرفعال کردن آنتن‎های مخابراتی می‎شوند. سرخابی همچنان اضافه کرد که هیچ شرکت مخابراتی بدون باج‎دهی و سازش با مخالفان مسلح دولت نمی‎تواند خدمات را ارائه کند. او تأکید دارد که حتا شرکت سلام در فهرست این شرکت‎ها قرار دارد و مطابق به یک سازش خدماتش را انجام می‎دهد. اما وی چگونگی و نوع این سازش‎ها را واضح نساخت. به گفته حسام‎الدین سرخابی، در منطقه “گل‎چین” ولسوالی قادس یک آنتن مخابراتی شرکت سلام سه ماه قبل حریق شد و بر علاوه آن یک آنتن دیگر در ساحه ” هفت شهید” ولسوالی آب‎کمری به اثر جنگ و اصابت مرمی غیرفعال شده است که حدود 500هزار دالر امریکایی به این شرکت زیان مالی وارد کرده است. مدیر مالی و اداری ریاست مخابرات بادغیس همچنان بیان می‎کند که جهت رسیدگی به این مشکلات نیروهای امنیتی و کشفی باید در این راستا هماهنگی لازم را داشته باشند. حسام‎الدین سرخابی در کنار یادآوری این مشکلات افزود که باشندهای ولسوالی لاش و جوین این ولایت از خدمات سکتور مخابرات محروم می‎باشند. او از مسوولان شرکت‎های مخابراتی می‎خواهد که خدمات شان را در این ولسوالی هم آغاز کنند.

 

امنیت آنتنهای مخابراتی

عبدالرزاق صمدی، مدیر عمومی نیروهای محافظت عامه در زون غرب کشور، می‎گوید که در بسیاری از مناطق هرات، غور و بادغیس، مسوولیت تأمین امنیت برخی از سایت‎های مخابراتی از وظایف اصلی نیروهای محافظت عامه است. به گفته وی، ظرف دو سال اخیر، از ساحات تحت کنترول نیروهای محافظت عامه، کدام تهدید امنیتی علیه فعالیت شبکه‎های مخابراتی گزارش داده نشده است. او همچنان از شرکت‌های خصوصی مخابراتی خواست که مسوولیت تأمین امنیت سایت‎ها و آنتن‎های مخابراتی شان را در تمام مناطق حوزه غرب به نیروهای محافظت عامه بسپارند. از سویی هم، مسوولان شرکت‎های مخابراتی در حوزه غرب کشور باج‎دهی به گروه‎های مسلح مخالف دولت را تأیید و یا رد نمی‎کنند. آن‎ها از وجود تهدیدات امنیتی در برابر آنتن‌های شرکت‎های مخابراتی اظهار نگرانی کرده و خواهان توجه جدی مقام‎های مرکزی در این عرصه هستند. این مسوولان از ارایه ارقام درباره شمار آنتن‎های حریق شده و همچنان نوع تهدیدات علیه شرکت‏های شان خودداری کرده و تصریح می‎کنند که شرکت‎ها محافظان امنیتی سایت‎های مخابراتی را از میان مردم محل استخدام می‎کنند. زرین سلطانی، مسوول شرکت افغان بیسیم در غرب کشور، بدون ارائه معلومات در رابطه به تهدیدات امنیتی شرکت‎های مخابراتی می‎گوید که شرکت مخابراتی افغان بیسیم جهت تأمین امنیت سایت‎های مخابراتی خویش نیروهای محلی را استخدام کرده است. در همین حال، احمدشفیع شریفی، مسوول روابط عمومی شرکت مخابراتی روشن در حوزه غرب، می‎گوید که تهدیدات امنیتی یکی از مشکلات اصلی فرا روی فعالیت شرکت‎های مخابراتی است. شریفی، مشکلات اقتصادی را از دیگر مشکلات شرکت شان بیان کرد. خواستیم نظر مسوولان شرکت¬های مخابراتی “ام تی ان” و “اتصالات” را نیز مبنی بر تهدیدات امنیتی در برابر این شرکت‎ها داشته باشیم اما به رغم تماس‎های مکرر، آن‎ها حاضر به پاسخ‎گویی در این مورد نشدند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA