ads

حدود یک سوم جمعیت کشور بی سواد اند

ها در بسا موارد مورد انتقاد نمایندگان مردم در شورای ملی و مسوولان حکومتی قرار گرفته است. به گفتۀ آنان، هرچند پول‎های هنگفتی در این بخش در یک و نیم دهۀ گذشته در کشور سرازیر شده است، لیکن بیشتر این پول‎ها به دلیل مشکلات امنیتی و فساد گستردۀ اداری حیف و میل شده و افزایش چندانی در آمار افراد باسواد در جامعه به مشاهده نمی

نویسنده: zekria
20 سنبله 1395
حدود یک سوم جمعیت کشور بی سواد اند

با آن که در سالهای گذشته تلاش‎های زیاد برای بلند بردن سطح سواد در کشور صورت گرفته است، اما این تلاش‎ها در بسا موارد مورد انتقاد نمایندگان مردم در شورای ملی و مسوولان حکومتی قرار گرفته است. به گفتۀ آنان، هرچند پول‎های هنگفتی در این بخش در یک و نیم دهۀ گذشته در کشور سرازیر شده است، لیکن بیشتر این پول‎ها به دلیل مشکلات امنیتی و فساد گستردۀ اداری حیف و میل شده و افزایش چندانی در آمار افراد باسواد در جامعه به مشاهده نمی‎رسد.
نظر به آمار موجود، بیش از 60 درصد افراد بالاتر از سن 15 سال (9.5 ملیون نفر) در کشور بی‎سواد هستند. طبق آمارها، از میان زنان و دختران بالاتر از سن 15 سال، 78 درصد آنان و از میان مردان بالاتر از سن 15 سال، 52 درصد آنان سواد ندارند.
مشکلات امنیتی موجود در ساحات دوردست کشور، کمبود منابع مالی، عدم اولویت‎دهی حکومت به برنامۀ سوادآموزی و نیز محرومیت شمار زیادی از افراد واجد شرایط مکتب از حق تعلیم، از عوامل اصلی عدم تغییر در شمار افراد باسواد در جریان سال‎های اخیر در کشور خوانده می‎شود.

بیش از 9 ملیون بی‎سواد
آمار موجود نشان میدهد که در حال حاضر بیش از 60 درصد افراد بالاتر از 15 سال در کشور (حدود 9.5 ملیون نفر) بی‎سواد و کم‎تر از 40 درصد دیگر باسواد هستند. این در حالی است که نظر به معلومات وزارت معارف، آمار افراد باسواد در کشور، پس از سقوط رژیم طالبان، کم‎تر از 20 درصد برآورد شده بود. معینیت سوادآموزی وزارت معارف می‎گوید معیار باسواد بودن در این آمار، تنها داشتن مهارت‎های خواندن، نوشتن، محاسبه کردن و گفتگو کردن است.
در همین حال، کمسیون مستقل حقوق بشر، می‎گوید در حال حاضر 78 درصد زنان و 52 درصد مردان در کشور بی‎سواد هستند. رفیع‎الله بیدار، سخنگوی این کمیسون، می‎گوید که سطح افراد بی‎سواد در شهرها و قریهها متفاوت بوده و این رقم در شهرها نسبتاً خوب است اما در قریهها بیش از 95 درصد مردم آن بی‎سواد هستند.
بیدار میگوید:”نظر به پلان استراتیژیکی که حکومت داشت، تا سال 1399 تعداد افراد باسواد باید به 60 درصد افزایش می‎یافت و گذشته از آن قرار بود وزارت معارف میزان 38 درصدی افراد باسواد را تا سال 1393 به بیش از 48 درصد برساند، اما متأسفانه این اهداف تاکنون به دست نیامده است.”
سردارمحمد رحیمی، معین سوادآموزی وزارت معارف، چالش‎های موجود را عامل اصلی نرسیدن دولت به اهداف تعیین شده خوانده و می‎گوید:”در سال 2008 سطح سواد در کشور 36 درصد اعلام شده بود و در سال 2012 این رقم به 38 درصد رسید؛ یعنی ما در چهار سال تنها دو درصد تغییر در این نرخ وارد کرده بودیم.”
به گفتۀ رحیمی، در حال حاضر، معینیت سوادآموزی وزارت معارف به کمک نهادهای خارجی و انجوها، سالانه تنها ظرفیت تدویر برنامۀ سوادآموزی برای 500 هزار نفر را دارد، که از این جمله تنها 300 هزار نفر آن به تکمیل کردن برنامۀ سوادآموزی موفق می‎شوند. وی افزود:” از یک طرف 300 هزار نفر سالانه باسواد می‎شوند، اما از جانب دیگر 300 هزار بی‎سواد دیگر به جمعیت کشور بنابر عواملی چون جنگ، مشکلات عرفی و فرهنگی افزوده می‎شوند.” وی ناامنی، کمبود بودجه، حیف و میل منابع مالی در گذشته، عدم اولویت‎دهی حکومت به سوادآموزی و نیز مشکلات عرفی و فرهنگی را دلایل عمدۀ دور ماندن رقم قابل توجهی از افراد جامعه از برنامههای سوادآموزی میداند.
از سویی هم، وزارت معارف می‎گوید در حال حاضر حدود 15737 کورس سوادآموزی و 66 مکتب سوادآموزی در کشور فعال اند که سالانه حدود 500 هزار شاگرد را تحت پوشش قرار می‎دهند.

حیف و میل منابع مالی و ناکارایی حکومت
شماری از نمایندگان مردم در شورای ملی و نیز برخی از مسوولان برحال وزارت معارف، برنامه‎های تطبیق شده در سالهای گذشته به خصوص در مناطق دورافتاده و ناامن را غیرمؤثر خوانده و می‎گویند این برنامهها که با هزینههای گزاف برگزار شده بود، در بسا موارد تنها به نام بوده و پولهای آن توسط افراد، حیف و میل شده است. صیفوره نیازی، عضو کمسیون فرهنگی، امور دینی، معارف و تحصیلات عالی ولسی جرگه، می‎گوید با وجودی که برنامۀ سوادآموزی جزء اولویتهای عمدۀ حکومت در سال‎های گذشته بود، اما آن گونه که انتظار می‎رفت، عملی نشده است. وی افزود:”از سال‎ها به این طرف برنامه‎های سوادآموزی که از آدرس کشورهای بیرونی و حکومت با هزینه‎های گزاف راه‎اندازی شده است، متأسفانه آن گونه که توقع می‎رفت و مردم انتظار داشت، مؤثریت نداشته است. این برنامه‎ها در شهرها به صورت نسبی تطبیق شده، اما در ولسوالی‎های دوردست، کورس‎های سوادآموزی تنها به نام بوده و پول آن هم به جیب افراد رفته است.”
به گفتۀ خانم نیازی، در یازده سال گذشته که وی از آدرس مردم ولایت بلخ در ولسی جرگه نمایندگی می‎کند، خودش مشاهده کرده که برنامه‎های سوادآموزی در مناطق دوردست به صورت درست آن عملی نشده و پول‎های تخصیص یافته به بخش سوادآموزی نیز حیف و میل شده است. وی می‎افزاید:”به گونۀ مثال، ولایت بلخ از جمله ولایت‎های نسبتاً امن است و کورس‎ها به گونۀ نسبی در آن تطبیق شده است. اما با آن هم در مناطق دوردست این ولایت معلم وجود نداشت و فقط یک لیست آماده میشد و به وزارت معارف می‎آمد و پول به شاگردان داده می‎شد. باید گفت در مناطق دوردست هیچ‎گونه برنامۀ عملی برای باسواد ساختن افراد وجود نداشت.”
در همین حال، مسوولان معینیت سوادآموزی نیز بر عدم استفادۀ درست از منابع در سال‎هــای گــذشــته اشاره نــموده و ناامنی را عــامل عــمدۀ عدم نــظارت از بــرنــامه‎های این معینیت در ساحــات دوردســت می‎دانند. سردارمحمد رحیمی، معین سوادآموزی وزارت معارف، می‎گوید آنان طی سالهای گذشته بر اثر فشار برخی نمایندگان پارلمان در ساحات و ولسوالی‎های دوردست برنامه‎های سوادآموزی را راه‎اندازی کرده‎اند، اما به نسبت ناامنی نتوانسته‎اند از چگونگی پیشرفت آن نظارت کنند. وی می‎افزاید:”ما بعضاً بر اثر فشارهایی که نمایندگان پارلمان داشته‎اند در یک ولسوالی برنامۀ سوادآموزی را پیش بردیم، خصوصاً در برنامه‎های یونسکو، اما بعدها به نسبت ناامنی ما از برنامه‎ها نظارت کرده نتوانستیم و اطمینان هم نداریم که در آن جا کورسی دایر شده یا خیر. به همین دلیل کورس‎های ما در مناطق ناامن مؤثر نبوده است.”
به گفتۀ رحیمی، با آن که در یک و نیم دهۀ گذشته، منابع بزرگ مالی از سوی کشورهای خارجی به این بخش سرازیر شده است، اما این منابع مالی به گونۀ درست مدیریت نشده و در بسیاری موارد از آن سوء استفاده شده است. وی تصریح کرد:”منابع مالی به نسبت عدم مدیریت هدر رفت، یا سوء استفاده شد و چیزی را که ما نیاز داریم و داشتیم به عنوان تعمیر و یا ساختمان مکتب به آن توجهی نشد.  در حال حاضر حتا آمریتهای سوادآموزی ما و مکتب‎های سوادآموزی فاقد تعمیر اند و این خود یک چالش برای ما محسوب می‎شود.”

قائل نشدن اولویت به برنامۀ سوادآموزی
در کنار حیف و میل پولهای این بخش، قائل نشدن اولویت از سوی حکومت به گسترش برنامۀ سوادآموزی، از مشکلات عمده در این بخــش خــوانــده می‎شــود. کمــسیون مستــقل حقوق بشر و مسوولان معیــنیت سوادآمــوزی وزارت معارف، به این باور هستند که در گذشته بخش سوادآموزی در اولویت کاری حکومت قرار نداشته است.
رفیع‎الله بیدار، سخنگوی کمسیون مستقل حقوق بشر، با آن که دسترسی به سواد را از جملۀ حقوق اساسی و بشری افراد می‎خواند، اما در کنار ناامنی، عدم تخصیص منابع مالی کافی، کمبود پرسونل و عدم توجه حکومت به این امر را چالش جدی در راستای تحقق اهداف سوادآموزی می‎داند. وی می‎گوید:”این برنامه زیاد مورد توجه حکومت قرار ندارد و مسوولان به آن اولویت قایل نیستند و این مسألــه بیــشتر تــحــت‎الشـــعاع مسایل کلان کشوری قرار گرفته است.”
ســردارمــحـــمد رحــیمــی، معین سوادآموزی وزارت معارف، نیز به این باور است که در ســال‎هــای گــذشــته مــوضوع سوادآموزی در اولویت برنامه‎های حکومت قرار نداشته است. وی می‎گوید:” در 15 سال گذشته، معینیت سوادآموزی تلاش داشته تا زمینۀ ارتقای سواد را برای مردم فراهم نماید، اما برخلاف این تلاش‎ها، توجه به برنامۀ سوادآموزی در سال‎های گذشته زیاد نبوده و منابع مالی وزارت معارف بیشتر در بخش تعلیمات عمومی و دیگر بخش‎ها مصرف شده است. در گذشته تمرکز بر این بوده تا فرزندان کشور بیشتر تحت پوشش تعلیمات عمومی قرار گیرند.” وی می‎گوید هدف از این کار این بوده تا با جذب تعداد بیشتر اطفال واجد شرایط مکتب، شرایط به گونه‎ای فراهم شود تا دیگر هیچ فرد بی‎سواد در جامعه وجود نداشته باشد.
اما او با انتقاد از چنین روشی می‎افزاید:”اصولاً باید با تمرکز به یک برنامۀ جامع، از یک طرف مانع بازماندن کودکان از تعلیم می‎شدیم و از طرف دیگر باید تمرکز می‎کردیم که همان گروهایی را که بی‎سواد هستند یا از تعلیمات عمومی در دوران جنگ‎ها محروم مانده‎اند باسواد می‎کردیم.”
رحیمی همچنان تأکید دارد که نیاز است در نوع نگاه حکومت به برنامه‎های سوادآموزی تغییری ایجاد شود و به این موضوع اولویت داده شود. به گفتۀ وی، در آن صورت است که همکاران بین‎المللی افغانستان نیز می‎توانند در این قسمت توجه بیشتر داشته باشند.
در این حــال، ریــیس نشــــرات وزارت مـــعارف مـــی‎گــویــد که این وزارت هــمواره مــوضــوع سوادآموزی را همگام با سایر برنامههای این وزارت به پیش برده و هیچ‎گاهی از اولویتهای این وزارت به دور نبوده است. کبیر حقمل می‎گوید:”ما اکثراً برنامههای خود را مطابق اهــداف و کمــکهــایــی که دونــرهـــا بــرای حمایت از افغانستان دارند، انجام داده‎ایم. خوش‎بختانه برنامۀ سوادآموزی ما از جملۀ برنامه‎هایی بوده که طی سال‎های گذشته روی آن خوب کار شده و دونرها هم از آن حمایت خوب داشته‎اند.” به گفتۀ حقمل، مسوولان این وزارت توانسته‎اند، در 15 سال گذشته، پنج ملیون نفر را از طریق همین برنامه‎ها باسواد سازند و سطح سواد را که کم‎تر از 20 درصد بود به 40 درصد در جامعه بلند ببرند.

مشکلات فرهنگی و عرفی
عرف و فرهنگهای ناپسند در بسیاری موارد در کشور چالشزا بوده و مسألۀ سواد نیز از این امر مستثنا نبوده است. بنفشه سادات، مسوول برنامۀ سوادآموزی موسسۀ ملی افغان‎ها برای آموزش بزرگسالانANAFAE) ) که سال‎ها است در بخش سوادآموزی همگام با انجوها و حکومت کار می‎کند، در کنار نبود امنیت، نبود بودجۀ کافی برای سوادآموزی، توجه نکردن جامعۀ جهانی و دولت در قسمت سوادآموزی، عدم آگاهی مردم از نعمت سواد و عدم علاقمندی مردم به سوادآموزی را به خاطر رسم و رواج‎های ناپسند از چالش‎های عمده فراراه فعالیت نهادهای آموزشی در راستای سوادآموزی می‎خواند. او می‎گوید:”زمانی که ما در ولسوالی‎ها برای کمپاین و یا راه‎اندازی برنامه‎های خود می‎رویم، هیچ فردی حاضر نمی‎شود تا یک زن از خانوادۀ شان در برنامه‎های ما اشتراک کند، این یک چالش بزرگ برای ما بوده و است. گذشته از آن، افرادی که حاضر به اشتراک در برنامه‎ها می‎شوند، در بدل اشتراک شان از ما خواستار کمک‎های نقدی و غیرنقدی می‎باشند”.
به گفتۀ خانم سادات، در این اواخر همکاری تمویل کنندگان خارجی نیز نظر به سال‎های گذشته در بخش سوادآموزی کاهش یافته است. وی می‎گوید که موسسۀ ملی افغان‎ها برای آموزش بزرگسالان (ANAFAE) به عنوان یک موسسۀ غیردولتی و غیرانتفاعی در سال 2005 میلادی به کمک تمویل کنندگان خارجی و عایدات داخلی این موسسه فعالیت خود را در راستای سوادآموزی و آموزش افراد بالغ آغاز کرده است. به گفتۀ سادات، این موسسه در حال حاضر در کابل و 11 ولایت دیگر فعالیت دارد و سالانه 1000 سوادآموز را تحت پوشش قرار می‎دهد. وی افزود این در حالی است که آنان در گذشته، سالانه 5000 نفر را تحت پوشش قرار می‎دادند. خانم سادات گفت اخیراً با کم شدن حمایت دونرها در این بخش، فعالیت آنان نیز محدود شده است. مسوول برنامۀ سوادآموزی موسسۀ ملی افغان‎ها برای آموزش بزرگسالان، با تأکید بر ضرورت حمایت مالی از این بخــش می‎افــزایـــد:”در قسمت تشویق دونرها برای حمایت بیشتر سوادآموزی باید توجه جدی از طرف حکومت و نهادهای مدنی صورت گیرد. طبق این نیاز قرار است کمپاین ملی سوادآموزی به رهبری معینیت سوادآموزی وزارت معارف و نهادهای ملی و بین‎المللی در ماههای آینده راه‎اندازی شود، که یکی از اولویت‎ها در این کمپاین تشویق دونرها جهت همکاری با برنامۀ سوادآموزی در افغانستان است.”

کمپاین سراسری
مسوولان وزارت امور زنان با توجه به این که بیش از 78 درصد زنان بالاتر از 15 سال در کشور بی‎سواد هستند، به این باور اند که حکومت آن چه که لازم بود در راستای سوادآموزی زنان انجام نداده است.
ماهرخ یــوســفزی، رییس هماهنگی خدمات اجتماعی وزارت امور زنان، می‎گوید:” وزارت معارف از زمانی که در راستای گسترش سواد برای مردم کار می‎کند در بخش سواد برای خانمها آن گونه که باید، کار نکرده است. علت آن هم مشکلات عدیدهای است که در کشور وجود دارد. ناامنیها، مهاجرتها و سطح پایین آگاهی مردم از اهمیت سواد سبب شده تا سطح سواد زنان مساوی با مردان پیش نرود.” اما او می‎گوید که این وزارت تلاش دارد با طرح برنامه‎های مشخصی در این بخش، سطح سواد در میان زنان را بلند ببرد.
یوسفزی می‎افزاید:”وزارت امور زنان تا حال روی پالیسی تداوم تحصیل، کار کرده و در این اواخر هم روی پالیسی سواد کار می‎کند که مشخص در مورد سواد دختران و زنان می‎باشد. همچنان یکجا با معینیت سوادآموزی روی پلان کمپاین سراسری سواد هم کار کرده‎ایم که میکانیزم آن آماده است و برای تطبیق آن هم آمادگی وجود دارد. در صورتی که وجوه مالی آن از سوی وزارت مالیه تأمین شود، این برنامه را اجرا خواهیم کرد.”
به گفتۀ یوسفزی، برای تحقق این هدف، یک کمسیون عالی در سطح ریاست جمهوری تشکیل شده و در آن سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری، محمدمحقق معاون دوم ریاست اجرایی، وزیر معارف و وزارت‎خانه‎های ذیربط نیز عضویت دارند.
در این حال، ســـردارمحــمد رحــیمی، معین سوادآموزی وزارت معارف، نیز از آمادگی‎ها برای راه‎اندازی کمپاین سراسری سواد خبر داده و می‎گوید برای رسیدن به اهداف این کمپاین، باید رییس جمهور و رییس اجرایی در کابینه، طرح کمپاین ملی را جدی گرفته، منابع مالی را برای آن اختصاص بدهند و ارگان‎های دولتی را بسیج کنند. اما وی می‎افزاید:”اگر به شکل کنونی پیش برویم و در سیاستهای کلان اولویت به این بخش ندهیم، طبیعی است که زیاد موفق نخواهیم بود و برنامهها مثل گذشته ادامه خواهد یافت که نتیجۀ آن  مطلوب نخواهد بود.”
در این حال، معین سوادآموزی با تأکید بر اهمیت سواد در یک جامعه، سواد را رکن ثبات، توسعه و امنیت یک کشور می‎خواند و می‎گوید:”وقتی یک جامعه افراد باسواد نداشته باشد، امنیت و ثبات هم نخواهد داشت. بخش بزرگی از جوانانی که جذب گروه‎های تروریستی می‎شوند یا ناامنی ایجاد می‎کنند عمدتاً ناآگاه و بی‎سواد هستند که طعمۀ گروههای تروریستی می‎شوند. کسانی که در تولیدات مواد مخدر دست دارند بیشتر از ناآگاهی و جهالت رنج می‎برند و همچنان بخش بزرگی از خشونت‎هایی که در خانواده‎ها در برابر زنان و اطفال صورت می‎گیرد نیز ناشی از عدم آگاهی و درک درست از حقوق خانم‎ها و خود شان است.” رحیمی می‎گوید در صورتی که طرح کمپاین ملی عملی شود، تلاش خواهند کرد تا این پیام را به همگان برسانند.
از سویی هم، مسوولان کمسیون مستقل حقوق بشر، به این باور اند که پایین بودن سطح سواد خود در بلند بردن آمار خشونت‎های خانوادگی در کشور تأثیر داشته است. به گفتۀ آنان، 90 درصد تمام خشونت‎ها در خانواده‎ها را افراد بی‎سواد و کم‎سواد انجام می‎دهند. مسوولان این کمسیون و وزارت معارف همچنان از طرف‎های جنگ در کــشور مــی‎خــواهــند از مکتب‎ها به عنوان سنگر استفاده نکنند و مانع تطبیق برنامه‎های سوادآموزی و تعلیمات عمــومـی درکشــور نشوند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA