ads

برای 1000 تن از جوانان فارغ صنف دوازده زمینه آموزشهای فني و حرفوی فراهم میشود

وزارت کار، امور اجتماعی، شهدا ومعلولین از برنامه های تازۀ حرفه آموزی این وزارت به هدف کاهش سطح بیکاری در کشور خبر میدهد.

نویسنده: zekria
24 ثور 1396
برای 1000 تن از جوانان فارغ صنف دوازده زمینه آموزشهای فني و حرفوی فراهم میشود

وزارت کار، امور اجتماعی، شهدا ومعلولین از برنامه های تازۀ حرفه آموزی این وزارت به هدف کاهش سطح بیکاری در کشور خبر میدهد.
مقام ها در این وزارت می گویند: در حال حاضر هزاران جوان در مراکز حرفه آموزی مصروف آموزش اند و در تازه ترین اقدام هم روز یکشنبه این وزارت با عقد یک قرار داد تازه با انستیتيوت تعلمیات تخنیکی ومسلکی وزارت معارف زمینه آموزش را برای صد ها جوان در سه ولایت کشور فراهم کرده اند.
فیض الله ذکی، سرپرست وزارت کار، امور اجتماعی، شهدا ومعلولین می گوید: بر اساس این قرار داد 1000 تن از جوانان فارغ صنوف دوازده در ولایت های کابل، لغمان و هلمند شامل مراکز حرفه آموزی خواهند شد.
به گفتۀ او، هزینه مالی این پروژه بیش از 66 میلیون افغانی است که طی 12 ماه آینده به مصرف خواهد رسید:” تشخيص دولت همين است كه بايد اشتغال هزاران، صد ها هزار و ده ها هزار در سكتور هاي مختلف از زراعت گرفته تا سكتور ساختمان و از سكتور انر‍زي و راه سازي گرفته تا سكتور معادن و ساير عرصه ها بايد ايجاد شود. ”
از سوی هم، هوسی روشن، معاون انیستیوت تعلمیات تخنیکی ومسلکی وزارت معارف می گوید: تا كنون بيش از 7 هزار تن از اين انستيوت فارغ شدند و زمینه های مختلف کاری برایشان فراهم شده است.
از سوي هم او تاكيد مي كند جوانانی که تازه جذب می شوند در بخش های ساختمانی، اداره وحسابداری، کمپیوتر ساینس، زراعت وترمیم موتر آموزش خواهند ديد. ” انستيوت تخنيكي و مسلكي افغامستان بيش تر از هفت هزار دانش آموز دختر و پسر را به دانش نظري و مهارت هاي عملي آماده ساخته و به جامعه تقديم كرده است.سروي هاي مستقل كه در سال هاي گذسته صورت گرفته بيش از 70 درصد آن ها بعداز فراغت، سه الي چهار ماه اين ها به وظيفه استخدام شده اند. ”
با این حال، احمد شاه صالحی معین وزارت کار، امور اجتماعی، شهدا ومعلولین مي گوید: براساس گزارش که اخیرن از سوی احصایه مرکزی به نشر رسید حدود 40 درصد از شهروندان کشور بیکار اند
آمار های ارایه شده از سوی این وزارت نشان میدهد که از سال 1384 تاکنون 60 هزار تن که 35 درصد شان را دختران تشکیل می دهد شامل مراکز حرفه آموزی شده وپس از آموزش های لازم سند فراغت کسب کرده اند. ” در اين ارقام نشان مي دهد كه 23 درصد نفوس فعالي كه واجد شرايط كار استند متاسفانه اين ها بيكار استند و 16 درصد ديگر كم كار استند و هر گاه مجموعه اين ها را ما محاسبه كنيم در حقيقت 40 درصد در حالت كم كاري و بيكاري به سر مي برند. ”
از سوی هم مقام ها در این وزارت تاکید دارند که  در سال روان خورشیدی برای 5000 افراد بی شغل زمینه آموزش های فنی و حرفوی را در سراسر کشور فراهم خواهند کرد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA