ads

از بركناری تا سرپرستی

ساعاتی پس از آنكه ولسی جرگه وزرای دفاع و داخله را سلب صلاحیت اعلام و از وظایف شان بركنار ساخت، رییس جمهور حامد كرزی بعد از دیدار با اعضای شورای امنیت ملی  دستوركار این وزرا را بحیث سرپرست صادر نمود.

نویسنده: The Killid Group
17 اسد 1391
از بركناری تا سرپرستی

ساعاتی پس از آنكه ولسی جرگه وزرای دفاع و داخله را سلب صلاحیت اعلام و از وظایف شان بركنار ساخت، رییس جمهور حامد كرزی بعد از دیدار با اعضای شورای امنیت ملی  دستوركار این وزرا را بحیث سرپرست صادر نمود.

ریاست جمهوری با نشر خبرنامه ای گزارش داده است که رئیس جمهور کرزی در این نشست از این دو تن به عنوان دو فردی یاد کرده که به گونهء خستگی ناپذیر برای ایجاد یک نظام مستحکم امنیتی در کشور ظرف ده سال گذشته خدمت نموده اند.

روز شنبه هفته جاری اعضای ولسی جرگه بخاطر افزایش ناامنی ها، حملات راکتی پاکستان، ترورهای زنجیره ای و وجود فساد اداری وزرای دفاع و داخله را به ولسی جرگه فراخواند و سلب صلاحیت نمود.

در پیوند به این تصمیم رییس جمهور برخی از اعضای ولسی جرگه میگویند كه فیصله نهایی در همچو قضایا از صلاحیت های این مجلس میباشد.

خانم ناهید احمدی فرید در واكنش به موضعگیری ریاست جمهوری نسبت به تداوم كار این دو وزیر مشخص ساخت كه فیصله نهایی در این مورد از صلاحیت های ولسی جرگه بوده وهیچ نهاد دیگری صلاحیت  عزل و نصب وزرا را ندارد.

درهمین حال كارشناسان و صاحب نظران در ولایت هرات به این باورند از آنجاییكه صلاحیت پاسخگوی به مواردی نظیر حملات راكتی پاكستان به خاك افغانستان را سر قوماندان اعلی قوای مسلح كشور دارد ، رد صلاحیت وزرای دفاع و داخله از سوی ولسی جرگه میتواند انگیزه های فراتر از این داشته باشد.

محمد رفیق شهیر رییس شورای متخصصان با آنكه مقصر اصلی در رد صلاحیت وزرا داخله و دفاع را خاموشی ریاست جمهوری نسبت به راكت پراگنی های پاكستان میداند ولی از سوی هم تاكید دارد كه معرفی از وزرا منحیث سرپرست از صلاحیت های رییس جمهور بوده مشروط بر اینكه چهره های جدیدی ظرف یكماه معرفی شود.

از جانبی هم محمد عسكر انوری معاون شورای ولایتی هرات تصمیم اعضای ولسی جرگه را شتابزده عنوان نموده تداوم كار وزرا دفاع و داخله را با در نظر داشت روند واگذاری انتقال مسؤلیت های امنیتی وهم چنین خروج نیروهای خارجی از كشور الزامی میداند.

با این وجود برخی از باشنده گان هرات به این باورند كه بركناری وزرای داخله و دفاع آنهم در شرایط كنونی اقدامی جزء كمك به كشور های همسایه چیز دیگری تلقی شده نمیتواند.

و اما تمامی این رویدادهای چند روز اخیر را كارشناسان ناشی از سكوت حكومت نسبت به راكت پراگنی های پاكستان میدانند، چنانكه به تازه گی وزارت خارجه كشور نیزاعلام نموده كه تلاش های دپلوماتیک برای حل حملات راکتی پاکستان بر مناطق مرزی کشور به بن بست رسیده است.

سخنگوی این وزارت روز یکشنبه در نشستی خبری گفت اینكه دولت افغانستان فرا تر از روابط دو جانبه با پاكستان بعد از این چی سیاستی را در پیش خواهد گرفت از صلاحیت وزارت خارجه بیرون بوده و مستلزم تصمیم ملی را مینماید.

با اینهمه كارشناسان به این باورند كه سلب صلاحیت وزرا راه حل اساسی برای جلوگیری از مداخلات كشور های همسایه نبوده ، بلكه گزینه های چون وادار ساختن ناتو نسبت به تعهداتش درقبال حفاظت از مرز های كشور، جلوگیری از مداخلات همین كشورها بكمك نیروهای خارجی و هم چنین پیگیری قضیه از طرق دیپلئوماتیك و شورای امنیت سازمان ملل از مواردی محسوب میشود كه میتوانست در همین راستا موثر تمام شود.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA