ads

بخش زراعت افغانستان از توسعه بازمانده است

كارشناسان امور ميگويند، بخش زراعت در هشت سال اخير به اندازه کافي مورد توجه قرار نگرفته است”. کلید * سیزدهم دلو 1388كارشناسان امور ميگويند، بخش زراعت در هشت سال اخير به اندازه کافي مورد توجه قرار نگرفته است”.دهقانان افغان که امسال به علت کمبود بارندگي با کم آبي مواجه هستند از سرمايه گذاري نکردن دولت […]

نویسنده: The Killid Group
13 سلواغه 1388
كارشناسان امور ميگويند، بخش زراعت در هشت سال اخير به اندازه کافي مورد توجه قرار نگرفته است”.

کلید * سیزدهم دلو 1388

كارشناسان امور ميگويند، بخش زراعت در هشت سال اخير به اندازه کافي مورد توجه قرار نگرفته است”.

دهقانان افغان که امسال به علت کمبود بارندگي با کم آبي مواجه هستند از سرمايه گذاري نکردن دولت در اصلاح سيستم آبياري که بر اثر سه دهه جنگ تقريباً نابود شده است شکايت دارند.

دهقانان در ولايت قندهار ميگويند کم ابي موجب شده است بخش هاي وسيعي از باغهاي انگور در اين ولايت و ساير مناطق از بين برود.

دهقانان براي تامين آب مورد نياز مزارع خود عمدتاً به منابع آب زيرزميني متکي هستند ولي افزايش قيمت موادسوخت مورد نياز براي جنراتور هاي ديزلي که آب را به سطح زمين منتقل مي نمايند، هزينه سنگيني بر دوش  دهقانان تحميل مي کند.

كارشناسان امور زراعت در شرق كشور ميگويند “اين مشکلات موجب شده است مساحت باغهاي زيتون در ولايت ننگرهار از 30 هزار هکتار به يکهزار و سه صد هکتار کاهش يابد.

“مجيدالله قرار” سخنگوي وزارت زراعت مي گويد، راهبرد توسعه اي اين وزارت مبتني بر افزايش محصولات زراعت و مديريت منابع طبيعي و رشد اقتصاد زراعت است.

 وي در عين حال تاکيد کرد دولت افغانستان هم اکنون سرگرم تربيت نيروي کار تحصيل کرده براي فعاليت در بخش زراعت است.

بخش زراعت افغانستان علاوه بر توليد، در زمينه هاي حمل و نقل و انبارکردن و نگهداري محصولات زراعت نيز به سرمايه گذاري نياز دارد.

با اين حال، با توجه به اين که افغانستان در سال گذشته 90 درصد گندم مورد نياز مردم خود را توليد کرد، اميدواري به آينده اين بخش اقتصادي افزايش يافته است.

 

کلید ګروپ په ټویټر او فیسبوک کې وګورئ
د تکشارک په واسطه پراختیا او طرحه جوړونه - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA