ads

تاکید بر نیاز افغانستان به کمک مالی برای رسیدگی به مهاجران برگشته از پاکستان

موسسه‌ی نجات کودکان می‌گوید که برای رسیدگی به مهاجران برگشته از پاکستان و بهبود زندگی آنان، افغانستان به کمک‌های مالی فوری جامعه‌ی جهانی نیاز دارد.

بهشته کوهستانی
31 حمل 1403
تاکید بر نیاز افغانستان به کمک مالی برای رسیدگی به مهاجران برگشته از پاکستان

این موسسه، نتایج یک نظرسنجی خود را به نشر رسانده است که بر اساس آن، 99 درصد خانواده‌های برگشته از پاکستان و خانواده‌های میزبان آنان، غذای کافی برای یک تا دو ماه آینده، ندارند.

بر اساس این نظرسنجی، 40 درصد خانواده‌های برگشته، دست‌کم سه روز در هفته، غذا قرض می‌کنند و سیزده درصد دیگر شان همه‌روزه، از دیگران غذا می‌گیرند.

در همین حال، کارشناسان با ابراز نگرانی می‌گویند که عدم دسترسی مهاجران برگشته به امکانات و غذای کافی، باعث ابتلای آنان به خصوص کودکان، به سوءتغذیه و مشکلات روانی می‌شود.

عبدالجبار اکبری؛ کارشناس سیاسی می‌گوید که باید برای مهاجران برگشته، زمینه‌ی زندگی مناسب در کشور فراهم گردد.

اکبری گفت:” امروز مردم افغانستان به دستگیری ضرورت دارند، اینکه مهاجرین از پاکستان سرازیر شوند امکانات درست معیشتی و تحصیلی نباشد وضعیت بدتر می‌شود.”

از سویی هم حکمت‌الله فیاض؛ کارشناس اجتماعی می‌گوید که امارت اسلامی به تنهای نمی‌تواند به مهاجران برگشته، رسیدگی کند و نیاز است تا جامعه‌ی جهانی در این زمینه، با حکومت افغانستان همکاری کند.

او می‌گوید که در صورت بی‌توجهی، مهاجران برگشته به‌خصوص کودکان، با مشکلات جدی مواجه خواهند شد:” دولت افغانستان توانایی این را ندارد که در کوتاه مدت سرپناه برای کودکان و خانواده‌های شان تهیه کند و این در واقع مصیبتی در کنار دیگر مصیبت‌ها برای اطفال و خانواده‌ها است.”   

تلاش ما برای گرفتن دیدگاه امارت اسلامی در این مورد، بی نتیجه ماند؛ اما

عبدالمطلب حقانی؛ سخنگوی وزارت امور مهاجرین و عودت‌کنندگان، این هفته به کلید گفت که برای رسیدگی به مهاجران برگشته از پاکستان، آمادگی‌های لازم روی دست گرفته شده است.

او گفت که با مهاجران برگشته از پاکستان، در زمینه‌ی فراهم‌سازی سرپناه و فرصت‌های کاری همکاری می‌شود.

حقانی افزود:” اگر مهاجران افغان به زور اخراج می‌شوند و یا هم به خواست خود می‌آیند، ما برای شان آمادگی داریم و در تمام دروازه‌های سرحدی افغانستان کمیته‌‌های مختلف برای شان فعال شده است، در مجموع به خاطر آن آماده هستیم تا هر تعداد مهاجری که به کشور بر می‌گردند دستگیری کنیم و به مناطق شان برسانیم.”

بر اساس معلومات موسسه‌ی نجات کودکان ، از ماه سپتمبر سال 2023 میلادی به اینسو، 520 هزار مهاجر افغان به‌شمول 250 هزار کودک، از پاکستان برگشته‌اند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA