ads

شدت تنش‌ها در خاور میانه و حملات اسرائیل در سرحدات لبنان

تنش‌ها در خاور میانه روزبه‌روز شدیدتر شده و ابعاد تازه‌ای به خود اختیار می‌کند، در تازه‌ترین مورد اسرئیل در حمله بر مناطقی در جنوب لبنان، از بمب‌های فاسسفورس کار گرفته است. این حمله پس از آن صورت گرفته که طیاره‌های بی‌سرنشین از جنوب لبنان بر یک ساختمان نظامی در شمال اسرائیل حمله کرده و به 18 سرباز اسرائیلی صدمه زد. از سوی دیگر رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه بنیامین نتانیاهو، صدر اعظم اسرائیل را مسئول تمامی تنش‌ها در خاور میانه خوانده است.

ندا داریوش
30 حمل 1403
شدت تنش‌ها در خاور میانه و حملات اسرائیل در سرحدات لبنان

شامگاه چهارشنبه(29 حمل) حزب‌الله لبنان عملیات راکتی هدایت شونده را علیه یک قرارگاه‌ نظامی در شمال اسرائیل راه‌اندازی کرده و واحد کنترول هوایی قرارگاه “میرون” را هدف قرار داد.

براساس گزارش‌ها، در این عملیات تجهیزات این قرارگاه منهدم و 18 سرباز اسرائیلی زخمی شدند.

پس از این عملیات اردوی اسرائیل یک ساختمان نظامی متعلق به حزب‌الله را در جنوب لبنان بمباران کرد که در این حمله از بمب‌های فاسفورس سفید کار گرفته شده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی لبنان، نیروهای اسرائیل با بمب‌های فاسفورس شهرک میس الجبل لبنان را مورد حمله قرار داده‌اند.

دانیل هاگاری، سخنگوی قوای مسلح اسرائیل گفته است که اسرائیل با این حمله پاسخ حمله حزب الله را داده است.

اما نجیب میقاتی، صدر اعظم موقت دولت لبنان حملات اسرائیل را غیر قابل تحمل خوانده و از جامعه جهانی خواسته که به این جنگ پایان بدهد.

” اگرچه بارها تاکید کرده‌ایم که جنگ طلب نیستیم، اما حملات اسرائیل غیر قابل تحمل است. ما نقض حریم هوایی کشورمان را نمی‌پذیریم. ما خواهان توجه جامعه جهانی به این حملات هستیم و در این زمینه به شورای امنیت شکایت می‌کنیم.”

در همین حال رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه بنیامین نتانیاهو، صدر اعظم اسرائیل را مقصر اصلی تنش‌ها در خاور میانه دانسته و می‌گوید که او به‌خاطر حفظ قدرت، تنش‌ها را در خاورمیانه افزایش داده است.

” نتانیاهو تلاش می‌کند برای ماندن در قدرت جنگ را طولانی بسازد. حمله بر سفارت ایران در دمشق آخرین اقدام او در این زمینه بود. تا زمانی که ظلم و نسل‌کشی در غزه ادامه دارد، درگیری و تنش‌ها در منطقه گسترده‌تر خواهد شد.”

گفتنی است که فاسفورس یک گاز سمی است كه استنشاقش برای انسان خطرناک بوده و

مى‌تواند سوختگى شديد نیز ايجاد كند.

استفاده از اینگونه تسلیحات در چارچوب قوانين بين‌المللى، به شدت محدود شده و سازمان‌های حقوق بشرى کاربرد چنین تسلیحات را جنایت جنگی می‌دانند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA