ads

روز جهانی هنر و مشکلات هنرمندان

پانزدهم اپریل روز جهانی هنر است. از این روز در سراسر جهان به هدف گسترش فعالیت‌های هنری تجلیل به عمل می‌آید. در چنین روزی شماری از هنرمندان افغان از حکومت می‌خواهند که از هنرمندان حمایت کند تا آنان بتوانند به گونۀ گسترده فعالیت کنند. در همین حال، مسئولین در وزارت اطلاعات و فرهنگ از تقویت و رشد هنرهای مطابق با ارزش‌های اسلامی اطمینان می‌دهند.

هاجر جعفری
27 حمل 1403
روز جهانی هنر و مشکلات هنرمندان

پانزدهم اپریل به عنوان روز جهانی هنر و به منظور ارتقای فعالیت‌های خلاقانه هنری، در سراسر جهان تجلیل می‌گردد.

به همین مناسبت شماری از هنرمندان افغان از نبود بازار برای اثرهای‌شان شکایت داشته و می‌گویند که در زندگی شان با مشکلات اقتصادی روبه‌رو هستند.

علی میرزا روزگار که از 7 سال بدینسو سرگرم هنر نقاشی است، می‌گوید که هنر زبان گویای جامعه است و باید به هنر و هنرمند ارج گذاشته شود.

“هنر زبان گویای جامعه است که تاریخ، فرهنگ، زبان و تمدن یک کشور را زنده نگهداشته و از آن نمایندگی می‌کند، اما در افغانستان به هنرمندان جایگاه اصلی شان داده نشده و به گونه‌یی به کناره کشیده شده‌اند.”

در همین حال علی نظری، یکتن دیگر از هنرمندان می‌گوید که آثار هنرمندان بازار چندانی ندارد و آنان نیاز به حمایت دارند.

“درکل هنر در افغانستان جایگاه اصلی خود را پیدا نکرده است و اکثر مردم به اهمیت هنر پی نبرده اند، اما امیدوارم اوضاع بهتر شود و ما هم بتوانیم آثار خود را به فروش برسانیم. تاکنون من تابلویی را فروخته نتوانیسته‌ام.”

صدیقه مهدوی، یکتن دیگر از هنرمندان می‌گوید که هنر بیانگر ارزش‌های یک ملت است، از این رو نیاز است که در بخش‌های هنری بیشتر سرمایه‌گذاری شود.

“هدفم از نقاشی این است که بسیار چیز ها در جامعه است که باید بیان شود و من می‌خواهم آنرا در قالب تصویر بیان کنم.”

در همین حال مسئولین در وزارت  اطلاعات و فرهنگ از تقویت و رشد هنر در کشور اطمینان می‌دهند.

سیف‌الرحمن محمدی، رییس فرهنگ مردم در وزارت اطلاعات و فرهنگ درین مورد می‌گوید:”وزارت اطلاعات و فرهنگ در عرصه مسائل هنری و فرهنگی توجه جدی داشته و برای غنامندی هنرهایی که مطابق با پالسی نظام اسلامی باشد، برنامه‌های مختلف در نظر گرفته شده است.

نمایشگاه‌های آثار هنری برگزارشده و برنامه‌های آموزشی نیز دایر گردیده است.”

این درحالی است که هنرمندان در افغانستان می‌گویند که اگر حکومت و نهادهای مسئول، در راستای هنر توجه کنند، افغانستان می‌تواند استعدادهای فوق‌العاده‌ را در بخش هنر به جهان معرفی کند.

گفتنی است که پانزدهم اپریل به افتخار لیوناردو داویینچی نقاش برجسته ایتالیایی به عنوان روز جهانی هنر نام‌گذاری شده است.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA