ads

ذبیح‌الله مجاهد: حقوق همه افغان ها درکشورتامین است

مقام‌های امارت اسلامی از تمام اقلیت های کشور که دربیرون از افغانستان به سرمی‌برند، می‌خواهند که حقوق آنان تامین است و به کشور شان برگردند. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی با بیان این مطلب می‌گویدکه تمام اموال و ملکیت های اهل هنود وسیک که در گذشته غصب شده بود، ، دوباره برای آنان بازگردانده خواهد شد. با این حال،‌ شماری از آگاهان امور می‌گویند که این اقدام  امارت اسلامی، باعث وحدت بیشتر افغان ها در داخل کشور می‌شود.

کلید
23 حمل 1403
ذبیح‌الله مجاهد: حقوق همه افغان ها درکشورتامین است

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی در صحبت با رادیو کلید می‌گوید که با آمدن امارت اسلامی، تمام حقوق افغان ها و اقلیت های کشور تامین شده  و هیچ مانعی برای برگشت آنان به کشور وجود ندارد.

به گفته وی، شمار زیادی از افغان های اهل هنود وسیک به وطن شان برگشته اند و تلاش ها به هدف تامین حقوق ازدست رفته آنان آغاز شده است.

“تعدادی از هموطنان اهل هنود ما دوباره به وطن برگشته اند، اما متاسفانه زمین های آنان در گذشته غصب شده است .  امارت اسلامی برای آنان گفته است که اسناد ملکیت های شان را با ارگان های عدلی وقضایی شریک سازند تا ملکیت های از دست رفته شان دوباره به آنان برگرداننده شود و برای هیچکس اجازه داده نمی شود تا  حقوق آنان را زیرپا کند.”

با این حال،‌ شماری از آگاهان امور می‌گویند که واسترداد زمین ها و ملکیت های غصب شده افغان های اهل هنود وسیک ، مسئولیت نظام کنونی است.

حمایت الله احمدی، یکتن از این آگاهان می‌گوید:”این اقدام امارت اسلامی از یک سو باعث وحدت افغان ها می شود و  از سوی دیگر هموطنان اهل هنود ما در خارج از کشور سرمایه های بزرگی دارند و  با تامین حقوق آنها در داخل کشور و برگشت آنان ، چنین سرمایه گذاری ها در داخل افغانستان صورت خواهد گرفت.”

از سویی هم، عبدالشکوردادرس، یکتن از اگاهان مسایل حقوقی می‌گوید که افغان های اهل هنود وسیک، مانند سایر افراد جامعه از حقوق مشابه برخورد دارند و باید حقوق آنان برای شان اعاده گردد.

” این اقدام دولت باعث مرفوع شدن ، ظلمی است که به حق این افراد شده است. ما از امارت اسلامی همچنان می خواهیم که زمین ها و ملکیت های غصب شده سایر افراد جامعه را که درگذشته توسط زورمندان غصب شده بود، نیز به آنان تحویل داده شود.”

گفتنی است که به تازگی سهیل شاهین، رییس دفتر سیاسی امارت اسلامی نیز در مصاحبه ی با یکی از روزنامه های هندی از ایجاد کمیسیونی به هدف استرداد ملکیت های غصب شده اهل هنود وسیک به افغانستان خبر داده و همچنان گفته است که شماری زیادی از اهل هنود وسیک به کشور شان برگشته ند.

این درحالی است که کمیسیون تماس با شخصیت های افغان از برگشت نریندر سنگ خالصه نماینده اهل هنود وسیک در ولسی جرگه حکومت پیشین به کشور خبر داده است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA