ads

خطرات پتاقی درروزهای عید

 هرچند مسئولان امارت اسلامی از نیروهای امنیتی و مردم خواسته است تا در ایام عید از هرگونه فیرهای هوایی و صداهای ترسناک جلوگیری کنند، اما شماری شهروندان شکایت دارند که برخی جوانان و کودکان با استفاده از پتاقی و اشیای انفلاقی دیگر مردم را در گشت وگذار با مشکل مواجه کرده‌اند. آنان از مسئولان می‌خواهند که دراین زمینه توجه جدی نشان داده و از خطرات ناشی از صداهای پتاقی جلوگیری کنند.

بهشته کوهستانی
22 حمل 1403
خطرات پتاقی درروزهای عید

شماری از شهروندان شکایت دارند که برخی از جوانان و کودکان روز عید را با ایجاد صداهای وحشتناک با استفاده از پتاقی  و دیگر مواد انفلاقی تجلیل کرده و باعث ترس و وحشت در میان مردم می‌شوند.

آنان از مسئولان و والدین این جوانان و کودکان می‌خواهند که اجازه ندهند امنیت روحی و روانی مردم در روزهای عید به خطر مواجه شود.

 عبدالرب، یکی از باشنده‌های کابل تاکید دارد که والدین باید متوجه رفتار کودکان شان باشند و نگذارند تا آنان با پول عیدی، اشیای خطرناک خریداری کنند.

” صداهای پتاقی باعث آزار و اذیت مردم شده است. از خانواده‌ها می‌خواهیم که مانع خودسری‌های فرزندان شان شوند.”

ظهورالله، یکی دیگر از باشندگان شهر کابل می‌گوید که مسئولان امنیتی باید در این باره توجه نموده و ضمن جلوگیری از فیرهای هوایی، به جوانان نیز اجازه ندهند که در کوچه‌ها و سرک‌ها با استفاده از پتاقی و مواد انفلاقی صداهای دلخراش ایجاد کنند.

” انداختن پتاقی پیش پای زنان و کودکان کار ترسناکی است. کسانی‌که مریض هستند از صدای  پتاقی به وحشت مواجه می‌شوند.”

از سوی دیگر برخی از آگاهان صدای پتاقی و فیرهای هوایی را که به‌گونۀ ناگهانی بلند شود، باعث ایجاد ترس و مشکلات روانی نزد افراد می‌دانند.

به‌گفتۀ آنان، این صداها برای افرادی‌که به مریضی‌های قلبی دچار باشند خیلی خطرناک است.

 ” صداها باعث می‌شود که مردم استرس پیدا کنند و در عین حال برای اطفال و افرادی‌که مریضی‌های قلبی دارند، خیلی خطرناک است که حتی ممکن است باعث مرگ آنان گردد.”

این در حالیست که عبدالمتین قانع، سخنگوی وزارت امور داخله در اعلامیه‌ی از نیروهای امنیتی و مردم خواسته که از فیرهای هوایی و انداختن پتاقی که باعث آزار و اذیت مردم می‌شود، خوداری کنند.

“در شب‌ و روزهای عید باید تلاش بیشتر صورت گیرد تا مردم در رفاه بسر ببرند. از اعمالی‌که باعث رنجش مردم می‌شود، در این شب و روزها خودداری گردد.”

گفتنی است که ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی در شبکه ایکس نوشته است که براساس فیصله کمیسیون تصفیوی، نیروهای امنیتی باید جلو هرگونه فیرهای هوایی و صداهای ترسناک را بگیرند. کمیسیون تصفیویی وزارت داخله، فیرهای هوایی را یک عمل نادرست و خلاف قوانین اسلامی دانسته و افزوده که در اکثر اوقات این فیرها باعث مرگ مردم می‌گردد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA