ads

بررسی عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل از سوی شورای امنیت

شورای امنیت سازمان ملل متحد درخواست فلسطین برای عضویت کامل در این سازمان را به کمیته پذیرش اعضای جدید فرستاده است. در ماه اپریل سال جاری میلادی فلسطین نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل ارسال و خواستار بررسی دوباره پیوستنش به عنوان یک عضو دائمی به این سازمان شد.

ندا داریوش
21 حمل 1403
بررسی عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل از سوی شورای امنیت

رییس دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل متحد اعلام کرده است که شورای امنیت این سازمان تصمیم گرفته کمیته پذیرش اعضای جدید در ماه جاری میلادی تشکیل جلسه داده و درخواست فلسطین برای پیوستن به عنوان عضو کامل سازمان ملل متحد را بررسی کند.

ونسا فریزر، رییس دوره‌یی شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت:”ما توافق کرده‌ایم که کمیته پذیرش اعضای  جدید، در ماه اپریل درخواستی‌ فلسطین را به بحث و بررسی بگیرد. همه ما می‌دانیم که هریک از اعضای شورا ممکن است تصامیم شان را ارائه دهد.”

فلسطین اکنون ناظر دائمی در سازمان ملل متحد است. هرچند فلسطین در سال ۲۰۱۱ درخواست عضویت دائمی در سازمان ملل را داده بود، اما بعداً تصمیم گرفت برای مدتی به عنوان ناظر دائمی باقی بماند.

با این وجود فلسطین در ماه جاری میلادی، نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارسال و خواستار بررسی پیوستنش به سازمان ملل متحد به عنوان یک عضو دائمی گردید.

ریاض منصور، سفیر فلسطین در نشست سازمان ملل متحد گفت:”ما صادقانه امیدواریم که ۱۲ سال پس از آن که وضعیتمان در سازمان ملل به عنوان ناظر پدیرفته شد، اکنون شورای امنیت با پذیرش فلسطین به عنوان عضو کامل، راه را برای اجرای راه‌حل دو کشوری که مورد اجماع جهانیان است، هموار کند.”

اما اسرائیل مخالف پیوستن فلسطین به سازمان ملل متحد به عنوان عضو کامل، مخالفت دارد و فلسطین را به منزله تهدیدی علیه امنیت ملی خود می‌خواند.

گیلاد اردان، سفیر اسرائیل در سازمان ملل متحد پس از مشاجره لفظی با سفیر فلسطین گفت:”موافقت با تشکیل کشور فلسطین نه تنها نقض آشکار منشور سازمان ملل محسوب می‌شود، بلکه این اصل اساسی را نیز نقض می‌کند که همه می‌توانند از طریق مذاکره به یک راه‌حل پایدار دست پیدا کنند.”

گفتنی است که کشورهای دارای عضویت ناظر دائمی،  می‌توانند در اکثر جلسات سازمان ملل شرکت کنند و تقریباً تمام اسناد مربوطه را دریافت کنند، اما حق رأی ندارند.

عضویت کامل کشورها در سازمان ملل متحد با تصمیم مجمع عمومی این سازمان و براساس توصیه شورای امنیت پذیرفته می‌شوند.

در صورتی که ۹ عضو از ۱۵ عضو شورای امنیت به درخواست فلسطین رأی مثبت بدهند، این شورا به مجمع عمومی عضویت کامل فلسطین را توصیه می‌کنند. البته در صورتی که هیچ یک از اعضای دائم شورای امنیت(انگلستان، چین، روسیه، امریکا و فرانسه) به این درخواست رأی منفی ندهند و آنرا وتو نکند. درخواستی در عین حال باید دو سوم آرا را در مجمع عمومی سازمان ملل نیز کسب کند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA