ads

روز جهانی صحت و کمبود امکانات صحی در افغانستان

از هفتم اپریل (روز جهانی صحت) امسال با شعار “سلامت من حق من است” در سراسر جهان  تجلیل می‌گردد. در افغانستان نیز شماری از داکتران به مناسبت این روز می‌گویند که ما با کمبود امکانات صحی و عدم آگاهی مردم در مورد ارزش سلامتی روبه‌‌رو استیم. در همین حال مسئولین وزارت صحت عامه می‌گویند که در حال حاضر 4900 مرکز صحی و شماری زیادی از شفاخانه‌های دولتی مصروف ارائه خدمات به شهروندان کشور می‌باشند.

هاجر جعفری
19 حمل 1403
روز جهانی صحت و کمبود امکانات صحی در افغانستان

هفتم اپریل روز جهانی صحت است. از این روز همه ساله به منظور افزایش آگاهی عمومی، دسترسی مریضان به خدمات صحی و بررسی دستاورد‌های سکتور صحت در کشورهای جهان، گرامی داشت به عمل می‌آید.

امسال از این روز با شعار”سلامت من حق من است” در سراسر جهان تجلیل می‌گردد، اما شماری از داکتران در افغانستان از کافی نبودن امکانات صحی در کشور شکایت داشته و می‌افزایند که مردم هم آگاهی کافی در مورد اهمیت سلامتی ندارند.

داکتر یوسف طیب، متخصص صحت عامه و رییس اتحادیه طب اسلامی افغانستان در این مورد می‌گوید:”در افغانستان اول امکانات کافی صحی وجود ندارد و دوم اینکه، اگر خدمات صحی وجود دارد، مردم از آن آگاهی درست ندارند و هنوز به اهمیت سلامتی پی نبرده‌اند. موضوع دیگر این است که اگر خدمات وجود داشته باشد، اقتصادمردم ضعیف است و از خدمات صحی استفاده نمی‌توانند.”

با این حال، مسئولین وزارت صحت عامه می‌گویند که در حال حاضر 4900 مرکز صحی و شماری زیادی از شفاخانه‌های دولتی مصروف ارائه خدمات به شهروندان کشور می‌باشند.

داکتر قلندر عباد، سرپرست وزارت صحت عامه ارائه خدمات صحی استندرد را وظیفه این وزارت خوانده و می‌گوید که در سال گذشته نزدیک به ۸۰ میلیون بیمار برای تداوی به مراکز صحی و شفاخانه‌های دولتی مراجعه کرده و معالجه شده‌اند.

“در تلاش هستیم تمامی شفاخانه‌ها و مراکز صحی کشور را با تجهیزات مدرن طبی مجهز کرده و ظرفیت‌های پرسونل صحی افغانستان را به هر نحو ممکن افزایش دهیم تا بتوانیم خدمات بهتری را به بیماران ارائه دهیم.”

به گفتۀ متخصصان صحی، تامین صحت و سلامتی تنها مربوط به داکتران و مسئولان صحی نه، بلکه مردم خود نیز باید در قبال سلامتی شان مسئولیت پذیر باشند و هر شخص باید تلاش کند خود و خانواده خود را از ابتلا به بیماری‌های گوناگون وقایه کند.

گفتنی است که  از روز جهانی صحت در حالی تجلیل می‌گردد که به گفتۀ سازمان صحی جهان، چهار میلیارد نفر در جهان به خدمات صحی کافی دسترسی ندارند.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA