ads

ادامه‌ی مهاجرت غیر قانونی جوانان افغان

همه ساله، صدها تن از شهروندان کشور در راه مهاجرت زندگی شان را از دست می‌دهند.
در آخرین مورد بر اثر غرق شدن یک کشتی حامل مهاجران در ترکیه، دست‌کم 22 مهاجر افغان جان باخته و چندین تن دیگر شان زخم برداشتند.

بهشته کوهستانی
17 حمل 1403
ادامه‌ی مهاجرت غیر قانونی جوانان افغان
عکس از شبکه‌های اجتماعی

در همین حال وزارت امور مهاجرین و عودت‌کنندگان، از شهروندان کشور خواسته است که برای حفاظت از جان خود، از مهاجرت غیر قانونی خودداری کنند.

عبدالواسع قانع؛ کارشناس سیاسی، فقر و بی‌کاری را از دلایل عمده‌ی مهاجرت جوانان افغان به کشورهای دیگر می‌خواند:” مهاجرت غیر قانونی اکثرا با خطرها و چالش‌های زیادی همراه است نتیجه آن هم نامعلوم بوده. حکومت باید علل مهاجرت را مرفوع ساخته و برای مردم آگاهی عامه داده شود.”

در همین حال هاشم قیام؛ کارشناس اجتماعی می‌گوید که حکومت می‌تواند با فراهم‌سازی زمینه‌ی کار برای جوانان، از مهاجرت‌ آنان جلوگیری کند.

قیام افزود:” اگر دولت دورنمای اقتصادی خوب‌تر را برای مردمش به وجود بیاورد، در آن زمان است که فامیل‌ها و جوانان برای ماندن در وطن دل خوش می‌کنند.”

با این حال معین‌گل سمکنی؛ کارشناس سیاسی می‌گوید که به دست آوردن پول و آسایش یکی از اهداف مهاجرت جوانان به حساب می‌آید.

اما به گفته‌ی او، جوانان پس از رسیدن به کشورهای مورد نظر شان نیز به آرزوهای شان نمی‌رسند و در برخی موارد، با زور اخراج می‌شوند.

 موفق نشدیم در این مورد دیدگاه مقام‌های امارت اسلامی را داشته باشیم؛ اما آنان پیش از این گفته بودند که با تطبیق پروژه‌های کوچک و بزرگ، اشتغالزایی و آگاهی‌دهی به مردم، تلاش می‌کنند تا جلو مهاجرت‌های غیر قانونی افغان‌ها به کشورهای دیگر را بگیرند.

این در حالی‌ست که بر اساس یک گزارش تازه‌ی سازمان بین‌المللی مهاجرت، بیشترین افراد جان باخته در راه مهاجرت در سال 2023 میلادی، افغان‌ها بوده‌اند.

منبع می‌افزاید که در این سال، یک هزار و 181 مهاجر افغان، در کشورهای مختلف جان‌های شان را از دست داده‌اند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA