ads

 زلزله‌زد‌گان در گلران و انجیل هرات صاحب سرپناه شدند

مسئولان کمیسیون کمک رسانی به زلزله‌زدگان در ولایت هرات می‌گویند که روز پنجشنبه (16 حمل) برای 66 خانواده زلزله‌زده در ولسوالی‌های گلران و انجیل این ولایت خانه‌های معیاری توزیع شد. آنان می‌افزانید که این خانه‌ها با کمک مالی صعنت‌کاران کشور و با هزینۀ 30 میلیون افغانی اعمار شده‌اند.

روح الله دانش
16 حمل 1403
 زلزله‌زد‌گان در گلران و انجیل هرات صاحب سرپناه شدند
عکاس: روح‌الله دانش

شماری از زلزله‌زدگان در قریه‌ آسیابادک ولسوالی گلران و قریه پروانه ولسوالی انجیل هرات پس از گذشت بیش از شش ماه از  وقوع زلزله ویرانگر و مرگبار، صاحب سرپناه ویا خانه شدند.

وکیل احمد، یک تن از باشندگان قریه آسیابادک هر چند پس از چندین ماه بی‌سرپناهی از دریافت کلید خانه خرسندی دارد، اما با صدای گرفته و گلوی پر از بغض مشکلات زندگی اش را چنین روایت می‌کند:”در روزهای زلزله و پس از آن مشکلات بسیار بود، حتی من یک روز را تا شام تشنه سپری کردم و آبی نبود که بخورم. امروز خیلی خوشحال هستم که این خانه‌ها را برای ما ساخته‌اند.”

سید محمد، یک تن دیگر از باشندگان این قریه که تمامی دار و ندارش را در اثر زلزله از دست داده می‌گوید:”خیلی راضی هستیم از کسانی که این خانه‌ها را برای ما ساخته‌اند، اما این خانه‌ها دور خود دیوار حجاب ندارند و اگر این دیوار را داشته باشند خیلی خوب است. مشکل دیگر کمبود آب است مع باید بین 30 تا 35 متر چاه حفر کنیم.”

در همین حال حمیدالله خادم، رییس اتاق صنایع ومعادن ولایت هرات از همکاری صعنت‌کاران افغانستان استقبال نموده و می‌گوید که آنان با کمک 30 میلیون افغانی هزینه اعمار 66 خانه معیاری را تامین کردند.

“در دو منطقه، یکی در قریه آسیابادک حاجی رسول و دومی هم در منطقه پروانه، با استفاده از  300 لک پول جمع آوری شده صعنت‌کاران از سراسر افغانستان، خانه‌ها اعمار گردید. امروز این خانه‌ها تکمیل شده و به دسترس اهالی آسیب دیده قرار گرفت.” 

از سویی هم، مسئولان کمیسیون کمک‌رسانی به زلزله زدگا ولایت هرات از تلاش‌ها برای ایجاد سرپناه و خانه‌های معیاری بیشتر سخن می‌زنند.
احمدالله متقی، سخنگوی این کمیسیون در صحبت با کلید می‌گوید:”از سوی صعنت کاران افغانستان در قریه آسیابادک به تعداد 34 خانه ساخته شده و همچنین در قریه پروانه ولسوالی انجیل به تعداد 32 خانه ساخته شده که امروز رسما برای مردم تحویل داده شد. در مجموع تاکنون بیش از 4 هزار خانه برای مردم  تحویل داده شده و در آینده نیز پلان داریم که 2 هزار خانه دیگر را اعمار کنیم.”
گفتنی است که شمار زیادی از باشندگان ولسوالی‌های، گلران، زنده‌جان، رباط‌سنگی و سایر مناطق، خانه‌های شان را در اثر زلزله‌های مرگبار و ویرانگر در 15 میزان 1402، از دست دادند و هزاران خانواده هنوز شب روز شان را زیر خیمه‌ها سپری می‌کنند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA