ads

افراد ملکی بیشترین قربانیان ماین در افغانستان

مسئولان اداره‌های ماین‌پاکی در افغانستان می‌گویند که هنوز تعداد زیادی از افراد ملکی از اثر انفجار ماین‌ها جان‌های شانرا از دست می‌دهند. آنان در مراسمی که به مناسبت روز جهانی آگاهی از خطرات ماین برگزار شده بود، از جامعه جهانی خواستند که بدون درنظرگیری مسایل سیاسی، افغانستان را در پاکسازی ماین‌ها همکاری مالی و تخینکی کند. بر اساس معلومات وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث، درسال 2023 بیش از 500 تن از اثر انفجار ماین‌ها کشته و یا زخمی شده‌اند.

کلید
16 حمل 1403
افراد ملکی بیشترین قربانیان ماین در افغانستان

ادارات ماین‌پاکی در افغانستان از چهارم اپریل (روزجهانی آگاهی از خطرات ماین) تجلیل نمودند.

به گفتۀ مسئولان این اداره‌ها، افغانستان هنوز بیشترین قربانیان ناشی از ماین‌های منفجر ناشده را دارد و بدون همکاری جامعه جهانی پاکسازی ساحات ماین‌گذاری شده دشوار خواهد بود.

نورالدین رستم خیل، رییس بخش تطهیر ماین وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث می‌گوید با آنکه در سال گذشته 90 کیلومتر مربع اراضی از وجود ماین پاک شده، اما هنوز این مشکل وجود دارد.

“از اثر انفجار ماین‌ها در سال 2023 ، به تعداد 555 تن کشته و زخمی شده‌اند که درمیان آنان زنان وکودکان نیز شامل هستند.”

به گفتۀ وی، درسه ماه نخست سال جاری نیز 108 تن از اثر انفجار ماین‌ها کشته و زخمی شده‌اند .

از سویی هم مقام های امارت اسلامی از جامعه جهانی می‌خواهند که فعالیت‌های ماین‌پاکی را سیاسی  نسازند.

مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی ریاست الوزراء درمورد می‌گوید:”متاسفانه هنوز افغان‌ها قربانی ماین‌ها می‌شوند. از جامعه جهانی می‌خواهیم که مسئولیت شان را در قسمت پاکسازی ساحات ماین‌گذاری شده ادا کنند، زیرا ماین‌پاکی یک فعالیت بشری است و نباید سیاسی شود.”

در عین حال مسئولان کمیته بین المللی صلیب سرخ در افغانستان از موجودیت ماین‌های منفجر ناشده درافغانستان ابراز نگرانی می‌کنند.

 پرویز احمد فیضی، سخنگوی این کمیته در صحبت با رادیو کلید می‌گوید که بیشترین قربانیان ماین‌ها و مواد منفجر ناشده را کودکان تشکیل می‌دهند.

 ” تعداد مجموعی کشته و زخمی شدگان انفجار ماین‌ها و مواد منفجر ناشده در افغانستان ، درسال 2023 میلادی به 673 تن رسیده است. در میان این افراد 447 طفل بودند که حدود 66 درصد قربانیان را تشکیل می‌دهند.”

به گفتۀ وی، بیجا شدگان داخلی بیشترین افراد آسیب پذیر از این ناحیه هستند، زیرا آنان اکنون به ساحاتی بازگشته‌اند که خطر ماین در آن ساحات وجود دارد.

بر اساس معلومات اداره‌های ماین‌پاکی در افغانستان، هنوز بیش از 5 هزار کیلومترمربع ساحات ماین‌گذاری شده در افغانستان وجود دارد که بدون کمک و همکاری جامعه جهانی پاکسازی این ساحات از ماین کار دشوار می‌باشد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA