ads

کمبود آب مردم را به ستوه آورده است

شماری از باشندگان شهر کابل از مشکل کمبود آب شکایت دارند. آنان می‌گویند که امیدوار بودند با آمدن فصل بهار این مشکل حل شود، اما بر خلاف توقع تاکنون این مشکل حل نشده است. مسئولان در وزارت انرژی و آب اما می‌گویند که بارندگی‎‌های زمستانی که گذشت، برای رفع کم‌آبی کافی نیست و این وزارت در تلاش است تا با عملی کردن پروژه انتقال آب از پنجشیر به کابل، به این مشکلات رسیدگی کند.

هاجر جعفری
6 حمل 1403
کمبود آب مردم را به ستوه آورده است

شماری از باشندگان شهر کابل که با مشکلات آب آشامیدنی روبه‌رو می‌باشند، می‌گویند که امیدوار بودند که با فرارسیدن فصل بهار این مشکلات برطرف شود، اما چنانچه دیده می‌شود، هنوز این مشکلات ادامه دارد.

خیلی از خانواده‌ها در این شهر، این روزها از بام تا شام برای پیداکردن یک جرعه آب سرگردان می‌باشند.

کریمه، یکی از این افراد می‌گوید که او در همین روز‌های رمضانی ساعت‌ها را بدنبال آب سرگردان می‌گردد تا قدری آب تهیه کند:”از سال نو به بعد، یک قطره آب هم به خانۀ ما نرسیده. باعذر و زاری پیش مردم، کوچه به کوچه پشت آب می‌گردیم.”

مهدی، دیگر باشنده شهر کابل که مدت‌هاست با کمبود آب مواجه می‌باشد، امیدواری داشته تا با فرارسیدن فصل بهار مشکلات کمبودآب برطرف شود، اما او می‌گوید که اکنون برخلاف تصورش هنوز آبی وجود ندارد.

“شش ماه است که آب نداریم. شرکت آبرسانی فقط وعده آوردن آب را سپرده، اما معلوم نیست که چه خواهد شد؟”

در همین حال مطیع‌الله عابد، سخنگوی وزارت انرژی و آب می‌گوید که بارندگی‎های زمستانی برای رفع کم‌آبی کافی نبوده و این وزارت برای حل مشکلات آب، پروژه انتقال آب از دریای پنجشیر را ترتیب و تنظیم کرده است.

“وزارت انرژی و آب با عملی نمودن پروژه انتقال آب از دریای پنجشیر به کابل، تلاش دارد تا کمبود آب مردم را رفع کند. تمام بررسی‌های این پروژه صورت گرفته و فقط منتظر منظوری است.”

 این شکایت‌‎ها در حالی مطرح می‌گردد که برنامه انکشافی سازمان ملل متحد (UNDP) اخیرا اعلام کرد که نزدیک به ۷۹ درصد از جمعیت افغانستان دسترسی کافی به آب آشامیدنی ندارند.

بر اساس معلومات این نهاد، بحران آب به‌گونۀ نامتناسب زنان سرپرست خانواده‌ را که در دسترسی به تاسیسات عمومی آب بیشتر با موانع مواجه‌اند،‌ تحت تأثیر قرار می‌دهد و در نتیجه آسیب‌پذیری آنها را تشدید می‌بخشد. 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA