ads

اتحادیه اروپا خواهان تعامل با افغانستان

مسئول سیاست خارجی اتحادیه‌ اروپا از کشورهای جهان خواسته است که با توجه به شرایط دشوار کنونی افغانستان، مردم این کشور را فراموش نکنند. او افزوده که دیگر وقتش رسیده که جامعه جهانی با حکومت کنونی افغانستان وارد تعامل شود.

تاج ولی غورزنگ
24 حوت 1402
اتحادیه اروپا خواهان تعامل با افغانستان

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه‌ اروپا می‌گوید که برای حل مشکلات کنونی افغانستان، نیاز است که راه برای تعامل جهان با این کشور هموار شود.

او که در نشست سالانه شورای امنیت سازمان ملل متحد، در رابطه به همکاری اتحادیه اروپا و سازمان ملل متحد سخن می‌گفت، در مورد وضعیت حقوق بشری، سیاسی و اقتصادی در افغانستان نیز ابراز نگرانی کرد.  

وی تاکید کرد که نیاز است دیگر راه تعامل با حکومت کنونی افغانستان هموار گردد.

هرچند امارت اسلامی تاکنون در این رابطه اعلام موضع نکرده است، اما پیش از این همواره بر برقراری روابط نیک با تمامی کشورها تاکید کرده است.

با این حال برخی از آگاهان سیاسی می‌گویند که برای حل مشکلات کنونی افغانستان، نیاز است که جامعه جهانی دیگر با امارت اسلامی وارد تعامل شود.

روح الله هوتک، آگاه سیاسی در این رابطه با کلید می‌گوید:”اروپا یک سلسله مشکلات خود را دارد، به خصوص جنگ روسیه و اوکراین که سربازان روسیه را در سرحدات اروپا کشانیده. هرچند از این وضعیت امریکا نفع می‌برد، اما چنان به نظر می‌رسد که اکنون اروپا با یک وضعیت نامطلوب روبه‌رو شده است.اکنون نیاز است اروپا گام مثبتی در قبال افغانستان بردارد.”

داکتر عبدالواسع قانع دیگر آگاه سیاسی به این نظر است که برای فراهم شدن زمینه تعامل بین افغانستان وجامعه جهانی نیاز به تلاش از سوی هردوجانب می‌باشد.

“ضرورت است که هردوجانب یک چوکاتی به میان آورده و خواست‌ها و تعهدات شان را با یکدیگر شریک سازند. خواست‌های امارت از سوی جامعه جهانی و خواست‌های جامعه جهانی از سوی امارت پذیرفته شود.”

سخنان کامل جوزپ بورل در وب‌سایت مربوط به اتحادیه اروپا به نشر رسیده که یک بخشی از آن در مورد افغانستان می‌باشد و در آن تاکید شده که افغانستان نباید فراموش شود.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه‌ اروپا گفته است که این اتحادیه از ابتکار سرمنشی سازمان ملل متحد مبنی بر نشست نمایندگان خاص کشورها و نهادهای بین‌المللی در دوحه در مورد افغانستان، حمایت می‌کند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA