ads

سردی هوا در هرات بیش از هزار گلخانه را از بین برد

شدت سرما و برف‌باری‌های اخیر در ولایت هرات خسارات هنگفت مالی را به گلخانه داران این ولایت وارد کرده است. برخی از گلخانه‌داران در منطقه شیدایی ولایت هرات می‌گویند که هفته گذشته به دلیل برف‌باری‌ها و سرمای شدید، بیش از 1200 گلخانه از بین رفته است. ازسویی هم مسئولان اداره محلی وعده می‌دهند که در آینده با گلخانه‌داران همکاری خواهد شد.

روح‌ الله دانش
17 حوت 1402
سردی هوا در هرات بیش از هزار گلخانه را از بین برد

هرچند بارندگی‌های اخیر در ولایت هرات، شماری از دهقانان و گلخانه‌داران خوشبین به رفع خشکسالی شدند، اما با شدت گرفتن سرما این خوشبینی گل‌خانه داران با یک مقدار افسوس هم همراه شد.  
شماری از گلخانه‌داران در منطقه شیدایی ولایت هرات می گویند که در پی بارندگی‌ها و سرمای شدید، بیش از 1100 گلخانه از بین رفته است.
 حمیدالله، یک تن از گلخانه‌داران با نگاه دردآلودی به بته‌های یخ‌زده و از بین رفته در گلخانه‌اش، با افسوس می‌گوید که بیش از 6 لک افغانی متضرر شده است.

“هر گلخانه حدود 90 متر زمین است که بین سه تا چهال لک افغانی روی آن مصرف شده. یک تعداد کشت‌ها دانه‌هایش از بین رفته، یک مقدار پلاستیک کشیده و لوله کشی شده بود که برف و سرمای شدید آمد و آنرا از بین برد.”

غیاث، یک تن دیگر از مالکان گلخانه می‌گوید که درپی سردی هوا 12  سالون گلخانه‌اش از بین رفته و دیگر سرمایه‌ای برای ترمیم و کشت دوباره، برای  او باقی نمانده است.

“تقریبا هشتاد گلخانه در پی برفکوچ تخریب شده که دیگر قابل ترمیم نیست. بالای هزار و صد گلخانه دیگر هم تقریبا خراب شده‌اند. بذرهایی که به قیمت گزاف خریده شده بود از بین رفته و گلخانه داران دوباره توانایی تهیه آنرا ندارند.”

ازسویی هم فرید احمد محمدی، یک تن از کارشناسان اقتصادی درهرات می‌گوید گلخانه داران این ولایت از یک سو به دلیل آفات طبعی و از سوی دیگر به دلیل نبود بازار مناسب برای فروش محصولات شان دچار مشکلات سخت اقتصادی می شوند.

” گلخانه داران و دهقانان دایم با مشکلات زیادی مواجه می‌باشند، در فصل زمستان گلخانه‌های آنان از بین می‌رود، در فصل تابستان هم محصولات اندکی بدست می‌آورند و بازار فروش هم ندارند. نیاز است که مسئولان حکومتی بازار مناسب را نه تنها در سطح کشور، بلکه در سطح جهانی برای محصولات دهقانان ایجاد کند.”

هرچند تلاش نمودیم تا پاسخ مسئولان ریاست زراعت ولایت هرات را نیز در این مورد داشته باشیم، اما موفق به این کار نشدیم.
با این وجود نثار احمد الیاس، سخنگوی ولایت هرات خسارات وارد شده بر گلخانه‌ها را تایید کرده، اما می گوید که تاکنون اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است.

” گلخانه‌های مختلف در ولایت هرات آسیب دیده، اداره محلی هرات از امکانات دست داشته‌اش برای رفع مشکلات گلخانه‌داران و باغ‌داران کار می‌گیرد. تا فعلا اقدام مشخصی از لحاظ کمک یا از لحاظ رسیدگی صورت نگرفته، اما برنامه‌هایی روی دست است.”

گفتنی است که در پی شدت سرما و بارش برف در هفته گذشته، در هرات نه تنها گلخانه‌داران، بلکه شماری زیادی از مالداران نیز خسارات مالی زیادی را متحمل شدند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA