ads

بیش از 9 هزار رأس مواشی در فاریاب تلف شدند

مسئولان محلی در ولایت فاریاب می گویند که برفباری‌های سنگین در این ولایت باعث مسدود شدن راه‌های مواصلاتی چندین ولسوالی و تلفات جانی و مالی برای مردم شده است. به گفتۀ آنان، تاکنون بیش از 9 هزار رأس مواشی دراین ولایت در اثر سرمای شدید و نرسیدن علف تلف شده‌اند.

آزادبیگ رسولی
14 حوت 1402
بیش از 9 هزار رأس مواشی در فاریاب تلف شدند

مسئولان محلی در ولایت فاریاب می‌گویند که در اثر برفباری‌های سنگین و مسدود شدن راه‌های مواصلاتی شماری از ولسوالی‌ها با مرکز و نرسیدن علوفه هزاران رأس مواشی تلف شده‌اند.

مولوی نورالهدا متوکل، معاون ریاست زراعت، آبیاری و مالداری ولایت فاریاب به رادیوکلید می‌گویدکه برفباری‌های سنگین و سردی هوا در روزهای اخیر باعث تلف‌شدن 9 هزار 226 رأس مواشی در این ولایت شده است.

به گفتۀ او، این مواشی در ولسوالی‌های پشتونکوت، قیصار، خواجه ناموسی، خواجه سبزپوش، شیرین تگاب، دولت آباد، قرمقول، گرزیوان و کوهستان تلف شده‌اند.

“در تمامی ولسوالی‌ها کمیته‌های اضطراری تشکیل شده و این کمیته‌ها در اسرع وقت کمک‌های اولیه را برای مالداران انتقال دادند. همچنان یک مقدار پول ازسوی ریاست الوزراء مواصلت کرده بود که به ارزش نزدیک به 15 میلیون افغانی علوفه حیوانی خریداری شده و به مالداران توزیع شده است.”

با این حال شماری از مالداران فاریاب نیز برفباری‌های چند روز گذشته را بی‌سابقه عنوان کرده  و می‌گویند که در اثر مسدود شدن راه‌های مواصلاتی شماری از ولسوالی‌ها، خسارات زیادی به مالداران وارد شده است.

آنان با ابراز نگرانی از وضعیت بد اقتصادی شان از حکومت و مؤسسات خیریه خواهان رسیدگی به مشکلات شان می‌باشند.

محمد امیر، یکی از مالداران ولسوالی پشتونکوت که بیش از نصف گوسفندانش را از دست داده، چنین می‌گوید:”حدود 5 روز است که ما در شهرمیمنه گیر مانده‌ایم. هیچ موتری به طرف منطقه ما نمی‌رود. گوسفندان ما کلا از بین رفته‌اند. ما از امارت اسلامی خواهش می‌کنیم که یک نظری به وضعیت ما بیندازد و دست ما را بگیرد.”

در عین حال شماری از مالداران می‌گویند که صدها رأس گوسفندان آنان همراه با چوپان‌ها برای چراندن، به مناطق سرحدی و کوهستانی فرستاده بودند که در برفباری‌ها گیر مانده و تلف شده‌اند.

“هم چوپان‌ها و هم مال‌های مردم زیر برف گیر مانده‌اند. من500  رأس مال داشتم که 200 رأس آن را از دست دادم. از حکومت می‌خواهیم که با ما کمک کند. کمک‌هایی که تاحال کرده‌اند کفایت نمی‌کند.”

گفتنی است که بارندگی‌های سنگین و سردی هوا در اکثر ولایات کشور صورت گرفته که براساس معلومات مسئولان محلی فاریاب، تنها در این ولایت یک تن از اثر این برفباری‌ها جان باخته‌ و چندین منزل مسکونی فرو ریخته است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA