ads

افغانستان آماده آغاز شدن کار پروژه تاپی

امیرخان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه در جریان سفرش به ترکمنستان با رشید مردوف، وزیر امور خارجه آن کشور دیدار و از آمادگی افغانستان برای آغاز کارعملی پروژه تاپی خبر داده است. در همین حال برخی از مبصرین امور می‌گویند که تطبیق این پروژه برای افغانستان، پیامدهای‌ خوب اقتصادی و سیاسی ‎خواهد داشت.

کلید
8 حوت 1402
افغانستان آماده آغاز شدن کار پروژه تاپی

تاپی؛ پروژه بزرگ اقتصادی که تحقق آن هنوز برای مردم افغانستان درحد رویا باقی مانده است، اما مقام‌های امارت اسلامی از آمادگی‌ها برای تطبیق این پروژه خبر می‌دهند.

امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه‌ در جریان سفرش به ترکمنستان با رشید مردوف، وزیرامور خارجه آن کشور دیدار و از آمادگی‌ها برای آغاز کار عملی پروژه تاپی در خاک افغانستان اطمینان داده است.

وزیر خارجه‌ ترکمنستان  نیز گفته است که کار پروژه تاپی در آن کشور به اندازه‌ کافی پیش رفته است.

در همین حال، مسئولان در وزارت معادن و پطرولیم از آغاز یک سلسله کارها به‌هدف تطبیق پروژه تاپی در داخل افغانستان سخن می‌زنند.

همایون افغان، سخنگوی این وزارت می‌گوید که نبود امینت در کشور یک معضل جدی در برابر تحقق این پروژه محسوب می‌شد که با آمدن امارت اسلامی چنین نگرانی دیگر وجود ندارد.

“تاحد‌ی روی استملاک زمین‌هایی که در مسیر این پروژه قرار دارد، کار صورت گرفته است. کشورهای ذی‌دخل مانند ترکمسنان نیز علاقمندی شان را برای تطبیق این پروژه اعلام کرده‌اند.”

این مسئول وزارت معادن و پطرولیم همچنان ابراز امیداوی می‌کند که مشکلات سیاسی میان پاکستان و هندوستان که درتحقق این پروژه تاحدی تاثیر گذاشته نیز حل شود.

“رقابت‌های اقتصادی و تنش‌های سیاسی در سطح منطقه بشمول هند و پاکستان وجود دارد. درحالیکه پروژه تاپی نه تنها برای افغانستان منفعت‌های اقتصادی دارد، بلکه برای ترکمنستان، هندوستان و پاکستان هم منافع زیادی را درقبال خواهد داشت.”

با این حال برخی از مبصرین امور می‌گویند که با تطبیق پروژه تاپی تعاملات سیاسی امارت اسلامی با کشورهای منطقه بیشتر تقویت خواهد شد، اما به گفتۀ آنان رقابت‌های سیاسی و اقتصادی میان دهلی و اسلام‌آباد، تاثیرات منفی روی تحقق این پروژه بجا گذاشته است.

 مقصود حسن زاده، یکتن از این مبصرین می‌گوید:”پاکستان و هندوستان نباید مسائل اقتصادی را سیاسی سازند، زیرا تطبیق این پروژه برای این کشورهای نیز منفعت‌های اقتصادی زیادی دارد.”

پروژه انتقال گاز ترکمنستان از مسیر افغانستان به پاکستان و هند موسوم به تاپی، یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های انتقال گاز در منطقه است.

قرار است از طریق این پروژه سالانه ۳۳ میلیارد متر مکعب گاز ترکمنستان از طریق افغانستان به پاکستان و هندوستان انتقال ‌شود.

درهمین حال افغانستان از این پروژه درکنار دریافت گاز مورد ضرورت خود، بیش از چهار صد میلیون دالر حق ترانزیت را نیز بدست خواهد آورد. افزون بر این، با آغاز کار این پروژه، زمینۀ کار برای هزاران تن نیز فراهم خواهد شد.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA