ads

باغداران هراتی نگران خشکسالی

هرچند یک ماه دیگر تا فصل بهار باقی مانده، اما شماری از  باغداران و نهال فروشان در ولایت هرات، پیشاپیش از خشکسالی نگرانی دارند و می گویند که علاوه‌بر کمبود آب‌های دریاها، سطح آب‌های زیر زمینی نیز کاهش یافته است. از سویی هم مسئولان در ریاست زراعت، آبیاری و مالداری ولایت هرات، می‌گویند که در زمستان  جاری 61 میلی متر بارندگی در این ولایت صورت گرفته و اگر میزان بارندگی در ماه اخیر زمستان افزایش نیابد، این مقدار بارندگی بسیار ناچیز می‌باشد.

روح الله دانش
30 دلو 1402
باغداران هراتی نگران خشکسالی

شماری از باغداران در ولایت هرات با ابراز نگرانی از سطح پایین بارندگی در زمستان جاری، می‌گویند که سال آینده در این ولایت خشکسالی خواهد بود و ممکن است باغ‌های آنان از بین بروند.  آنان می‌افزایند که میزان کم بارندگی نه تنها بر آب‌های سطحی زمین، بلکه بر آب‌های زیر زمینی نیز تاثیرات ناگواری داشته است.

شیر احمد، یک تن از باغداران ولایت هرات که بیش از 15 سال عمرش را در شغل باغداری سپری نموده، در این مورد می گوید:”آب‌های زیر زمینی سال به سال کم شده و پایین می رود. امسال سطح آب از هفت تا هشت متر پایین رفته است. آب دریا و روی زمین هم درحدی کاهش یافته که به باغ‌های ما نمی‌رسد. ما دیگر نه تنها باغ، بلکه حتی گندم هم کاشته نمی‌توانیم.”

عبدالعزیز، یک تن دیگر از باغداران ولایت هرات بارندگی‌های زمستان جاری را خیلی ناکافی دانسته و می‌گوید:”ما امسال نگران خشکسالی هستیم. بارندگی‌های ناکافی باغ داران را پریشان ساخته است. اگر آب نباشد، زندگی هم در کار نیست، چون نه درخت می‌ماند و نه کشتی صورت می‌گیرد.”

با این وجود مسئولان در ریاست زراعت، آبیاری و مالداری ولایت هرات کاهش میزان بارندگی‌ها را تایید کرده و از تلاش‌ها برای رسیدگی به مشکلات باغداران سخن می‌زنند.

نثار احمد امینی، آمر منابع طبعی این ریاست می‌گوید:”تا کنون در هرات تا 61 میلی متر بارندگی صورت گرفته است.  اما برای یک سال خوب به میزان 250 میلی متر بارندگی نیاز است. بارندگی امسال بسیار ناچیز است.”

باغداران در ولایت هرات در حالی از کاهش بارندگی و احتمال خشکسالی در این ولایت ابراز نگرانی می‌کنند که براساس معلومات اداره زراعت، بیش از ده هزار هکتار زمین این ولایت را باغ‌های میوه تشکیل می‌دهد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA