ads

سرمایه گذاری 7ملییاردالری روی 30 معدن بزرگ

مسئولان در وزارت معادن و پترولیم از عقد قرارداد استخراج بیش از دوصد معدن بزرگ و کوچک خبر می‌دهند. آنان می‌گویند که از این طریق نزدیک به 150 هزار تن به گونه مستقیم و غیر مستقیم مصروف کار شده‌اند. به گفتۀ آنان تنها دربخش استخراج 30 معدن بزرگ، برای سرمایه گذاری تا 7 میلیاردالر امریکایی زمینه فراهم شده است.

کلید
10 دلو 1402
سرمایه گذاری 7ملییاردالری روی 30 معدن بزرگ

مسئولان در وزارت معادن و پترولیم از تلاش‌‎ها به هدف جلب سرمایه گذاری دربخش معادن افغانستان سخن می‌زنند. آنان می‌گویند که اکنون جلو استخراج غیر قانونی معادن گرفته شده و دربیشتر از دو سال اخیر، بیش از دو صد قرارداد در بخش استخراج معادن بزرگ و کوچک عقد شده است.

همایون افغان، سخنگوی این وزارت می‌گوید:”دربخش استخراج معادن بزرگ که شامل طلا نفت، سرب، جست، آهن و زغال سنگ می‌شود، حدود 30 قرارداد صورت گرفته و زمینه برای سرمایه گذاری تا 7 میلیارد دالر فراهم شده است.”

به گفتۀ وی، مدت زمان قرارداد این معادن 30 سال می‌باشد که بعد از مراحل اکتشاف، مرحله استخراج آن عملا آغاز خواهد شد.

این مسئول وزارت معادن و پترولیم می‌افزاید که با آغاز روند استخراج معادن کشور، زمینه‌های کاری برای هزاران تن فراهم شده است.

“حدود 150 هزار تن دربخش‌های مختلف معادن و استخراج آن مصروف کار هستند. عملا برای ده هزار تن فرصت کاری در بخش استخراج معدن زمرد در پنجشیر فراهم شده و حدود 20 هزار تن دیگر در بخش استخراج معادن در ولایت‌های تخار و بدخشان مصروف کار شده‌اند.”

درهمین حال مسئولان وزارت اقتصاد می‌گویند که استخراج معادن هم زمینه‌های بیشتر کاری را برای مردم فراهم می‌کند وهم در بهبود اقتصاد کشور نقش کلیدی را ایفا خواهد کرد.

عبدالرحمن حبیب، سخنگوی این وزارت می‌گوید:”برای پیشبرد اوضاع اقتصادی، افغانستان سالانه به 6 تا 7 میلیارد دالر نیاز دارد. بناء با استخراج معادن بخشی زیادی از این نیازمندی‌ها مرفوع خواهد شد.”

تاج محمد تلاش، یکتن از مبصرین اقتصادی نیز استخراج معادن را در شرایط کنونی برای حکومت مهم می‌داند.

“با توجه به کاهش کمک‌های مالی جامعه جهانی به افغانستان، برای تقویت اقتصاد کشور و مردم، توجه به استخراج معادن بهترین گزینه است.”

براساس گزارش‌ها، 1400 نوع معدن در افغانستان وجود دارد که ارزش مجموعی این معادن تا 3 تریلیون دالر تخمین شده است.

به باور آگاهان امور اقتصادی‌، اگر روی استخراج معادن کشور تحت یک برنامه دقیق کار شود، افغانستان از نظر اقتصادی به خود کفانی خواهد رسید.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA