ads

نگرانی‌ها از کندن‌کاری‌های خودسر آبده‌های تاریخی فراه

فرهنگیان و باشنده‌گان ولایت فراه می‌گویند، آبده‌های تاریخی این ولایت به فراموشی سپرده شده است و به‌ دلیل بی‌توجهی مسوولان و کندن‌کاری‌های خودسر، در وضعیت ناگواری قرار دارد.

روح‌الله دانش
15 جدی 1402
نگرانی‌ها از کندن‌کاری‌های خودسر آبده‌های تاریخی فراه

عبدالاحمد؛ یک تن از باشندگان ولایت فراه می‌گوید، در آبده‌های تاریخی این ولایت به صورت خودسر، کندن‌کاری می‌شود و هرکس به نحوی، از این مکان‌های تاریخی سوء‌استفاده می‌کند.

او افزود:” آبده‌های تاریخی زیاد و مهمی داریم، اما مسوولان حکومتی در این مورد توجه چندانی ندارند، برخی  افراد حتی از خاک این آبده‌های تاریخی استفاده می‌کنند و خاک را به زمین‌های خود انتقال می‌دهند، این کار خوبی نیست چون باعث از بین رفتن این آثار تاریخی می‌شود.”

از سویی هم شاه‌محمود؛ یک تن از فرهنگیان در ولایت فراه می‌گوید، به دلیل بی‌توجهی مسوولان در حکومت‌های گذشته، نیمی از قلعه‌ی تاریخی فریدون، از سوی مردم غصب شده است.

شاه‌محمود گفت:” آثار قدیمی نشان‌گر زندگی نیاکان ما می‌باشد، اما همین قلعه‌ی فریدون را می‌بینیم که بعضی مردم نیمی آن را به خود گرفته و می‌بینیم که ویران شده است، خواهش ما از اطلاعات و فرهنگ و امارت همین است که آبده‌های تاریخی را بازسازی کند.”

با این حال مسوولان ریاست اطلاعات و فرهنگ ولایت فراه، می‌گویند که برخی افراد برای دستیابی به آثار تاریخی، اقدام به کندن‌کاری‌ غیر قانونی و خودسر در آبده‌های تاریخی می‌کنند.

فرها ایوبی؛ آمر فرهنگ این ریاست می‌گوید، با وجود تلاش‌های مقام‌های محلی، حکومت برای بازسازی و مرمت آبده‌های تاریخی در ولایت فراه، اقدام نکرده است.

ایوبی افزود:” در این اواخر در فراه وسایل گنج‌یاب پیدا شده است و در ساحات تاریخی دنبال آثار تارخی می‌گردند و در ساحه‌ی کک کهزاد و کافرقلعه، کندن‌کاری‌های خودسرانه صورت گرفته است.”

به گفته‌ی مسوولان ریاست اطلاعات و فرهنگ فراه، در یک سال گذشته، 15 تا 20 آله‌ی گنج‌یاب از سوی نیروهای امنیتی در این ولایت ضبط شده است؛ اما در پیوند به کندن‌کاری آبده‌های تاریخی، کسی بازداشت نشده است.

گفتنی‌ست که بیش از 100 آبده‌ی تاریخی در ولایت فراه وجود دارد که بیش از 20 آبده‌ی آن، در وزارت اطلاعات و فرهنگ ثبت است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA