ads

وداع دختران صنف ششم با آموزش

دختران صنف ششم برای دومین سال به رخصتی دایمی رفتند و با مکتب و صنف‌های درسی شان خداحافظی کردند. وداع این دختران با آموزش برای آنان خیلی دردآور بوده و آنان می‌گویند که درس خواندن یگانه آرزوی شان است، اما دیگر این آروز با بی‌سرنوشتی روبه‌رو شده است.

هاجر جعفری
15 قوس 1402
وداع دختران صنف ششم با آموزش

شماری از دختران صنف ششم می‌گویند که با نا امیدی تمام با مکتب‌ها و صنف‌های درسی شان خداحافظی کردند. این کودکان می‌گویند خداحافظی با آموزش بدترین تاثیرات روحی و روانی را به آنان وارد کرده است، زیرا آنان دیگر آرزو‌های شان را برباد رفته می‌پندارند.

با هر دختری که صنف ششم را تمام کرده، وقتی وارد صحبت شدم، بغض شان به ترکیدن آمده و بی‌اختیار اشک‌های شان جاری گردید.

مریم که صنف ششم را تمام کرده، می‌گوید به دلیل اینکه دختران بالاتر از صنف ششم اجازه رفتن به مکبت را ندارند، او دیگر کتاب‌ها، یونیفورم و بکس مکتبش را یکجا با با امیدها و آرزوهایش به گدام انداخته تا برای مدت نامعلومی در آنجا قفل شود.

او اشک‌هایش را پاک کرده و می‌افزاید که بعد ازین در کنار مادرش مصروف کارهای خانه خواهد شد.

“هر روز از روی تقسیم اوقات کتاب‌های خود را آماده می‌کردم و لباس‌هایم را می‌پوشیدم و با شوق و علاقه زیاد به مکتب‌ می‌رفتم. اما دیگر نمی توانم به مکتب بروم.”

مریم آخرین روز مکتب رفتنش را به یاد می‌آورد و می‌گوید که آنروز برایش بسیار دردآور بود، زیرا دیگر امیدش به آینده قطع می‌شد.

“روزی که مکتب بسته شد، خیلی حس بدی داشتم، چون مکتب نرفتن یعنی از بین رفتن آرزوها و امیدهای ما.”

مریم حتی رشک می‌برد که چرا در یک جایی از این دنیا، تولد نشده که در آنجا کودکان اجازه درس خواندن می‌داشتند.

“ما کودکان در افغانستان خیلی اذیت شدیم. خیلی‌ها روی سرک‌ها کار می‌کنند و خیلی‌ها هم اجازه رفتن به مکتب را ندارند. وقتی این وضعیت می‌بینیم، غبطه می‌خوریم که چرا در یک جای دیگری به دنیا نیامده‌ایم.”

مریم را با درد‌هایش تنها گذاشته و به سراغ مدینه می‌روم؛ دختر دیگری که صنف ششم را تمام کرده، اما ناامید نیست و آرزو دارد زمانی برسد که برای دختران اجازه آموزش داده شود.

“من نا امید نیستم، شاید در یک لحظه همه چیز تغییر کند. اگر امروز نشد، شاید فردا بگویند که دختران به مکتب بیایند.”

با این حال مسئولان امارت اسلامی همواره تاکید کرده‌اند که توقف آموزش دختران دایمی نیست و با فراهم شدن زمینه مناسب، برای تمام دختران اجازه آموزش داده خواهد شد.

در تازه‌ترین مورد مولوی محمد یعقوب مجاهد، سرپرست وزارت دفاع ملی با اشاره به باز بودن دروازه‌های مدارس دینی به روی دختران گفته است که فضای کنونی آموزشی در افغانستان، در جهان بی نظیر است.

این درحالی است که امسال دومین سالی است که دختران صنف ششم به رخصتی دایمی فرستاده می‌شوند و هنوز معلوم نیست که در سال آینده برای دختران اجازه آموزش ‌داده خواهد شد یا خیر!

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA