ads

افزایش چشمگیر مبتلایان ایدز در افغانستان

مسئولان وزارت صحت عامه می‌گویند که بیماری ایدز در افغانستان، امسال نسبت به سا‌ل‌های گذشته افزایش یافته است. به‌گفتۀ آنان، امسال 29 تن در افغانستان از اثر این مرض جان‌های شان را از دست داده‌اند. در عین حال شماری از مبتلایان این مرض از نبود امکانات برای تدوای این مرض شکایت داشته و می‌گویند که کامندان صحی با آنان رفتار درست ندارند.

هاجر جعفری
12 قوس 1402
افزایش چشمگیر مبتلایان ایدز در افغانستان

مسئولان وزارت صحت عامه روز یک‌شنبه(12 قوس) در نشستی که به مناسبت روز جهانی ایدز برگزار کرده بودند، بر مبارزه علیه ایدز تاکید کردند.

داکتر شرافت زمان سخنگوی وزارت صحت عامه در این نشست گفت که ارقام افراد مبتلا به مرض ایدز در کشور نسبت به سال‌های گذشته از 40 تا 50 فیصد افزایش یافته است.

“متاسفانه مبتلایان مرض ایدز، نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته‌اند. در سال 2023 از 45 هزار آزمایش 183 تن آنان مثبت تثبیت شده‌اند که  این رقم در سال 2022 به تعداد 43  تن بوده است.”

در عین حال داکتر ملیار کریم‌زی، مسئول تدوای ایدز می‌گوید که ایدز یک بیماری ساری خطرناک است که در افراد را در سنین مختلف ‌مبتلا می‌کند.

“بهترین راه‌های وقایه از مبتلا شدن به ایدز، شامل جلوگیری از استفاده پیچکاری استفاده شده و مهم تر از همه تشخیص زودهنگام اشخاص مبتلا به ایدز و تداوی آنان می‌باشد. اینگونه هم از انتقال مرض و هم از تلف شدن مریض جلوگیری می‎شود.”

در عین حال شماری از مبتلایان ایدز از برخورد نا مناسب مردم و حتی داکتران شکایت داشته و می‌گویندکه آنها مورد حقارت قرار می‌گیرند و این مشکل بیشتر آنان را رنج می‌دهد.

محمد ادریس، یکتن از مبتلایان ایدز  با شکایت از نبود امکانات کافی برای تدوای مرض ایدز در کشور می‌گوید:”باید گفت که بعضی از کارمندان صحی در مقابل مریضان مبتلا به ایدز، برخور نامناسب و غیر مسلکی دارند. این باعث مایوس شدن بیماران می‌گردد و این مشکل باعث مختل شدن روند تدوای می‌گردد.”

احمدالله دیگر فرد مبتلا به ایدز می‌گوید:”ضمن بیماری ایدز، مرض دیگر هم دارم که نیاز به جراحی دارم، ولی وقتی به شفاخانه‌ها می‌روم، هیچ کسی مرا تحویل نمی‌گیرد و با من بسیار رفتار زشت می‌کنند.”

گفتنی است که اول دسامبر روزجهانی مبارزه با ایدز می‌باشد که وزارت صحت عامه از این مناسبت کمی با تاخیر تجلیل کرده است.

براساس معلومات این وزارت،  در جهان 9.2 میلیون انسان به تدوای ایدز دسترسی ندارند و هر روز 1700 نفر از اثر این مرض می‌میرند که در افغانستان هم امسال از اثر این مرض 29 نفر جان‌های شان را از دست داده‌اند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA