ads

تاکید وزارت صحت به آگاهی‌ عامه در مورد بیماری شکر  

مسئولان وزارت صحت عامه می‌گویند که مبتلان امراض غیر ساری به‌ویژه مرض دیابت(شکر) در افغانستان روز به روز در حال افزایش است. مقامات این وزارت در کنفرانسی که به منظور آگهی‌دهی در مورد مرض دیابت(شکر) برگزار شده بود، از رسانه‌ها و نهادهای ذی‌ربط خواستند که برای جلو گیری از این مرض برای مردم آگاهی‌دهی کنند.

صائمه کاکر
30 عقرب 1402
تاکید وزارت صحت به آگاهی‌ عامه در مورد بیماری شکر  
عکاس: صائمه کاکر

وزارت صحت عامه روز سه‌شنبه(30 عقرب)کنفرانسی را به منظور آگهی‌دهی در مورد مرض دیابت(شکر) برگزار کرده و از رسانه‌ها و دیگر نهادهای ذی‌ربط خواست که برای جلوگیری از افزایش مبتلایان این مرض، برنامه‌های آگاهی‌دهی را روی‌دست بگیرند.

در این کنفرنس برعلاوه مقامات وزارت صحت عامه، نماینده‌گان سازمان صحی جهان، مرکز دیابت شفاخانه و زیر اکبرخان، انجمن اندوکرینولوژی و رسانه‌ها اشتراک داشتند.

  مولوی حبیب‌الله آخندزاده، معین وزارت صحت عامه در این کنفرانس گفت که از سال 1980 به اینسو موارد ابتلا به مرض شکر  در سراسر جهان دوچند شده است.

“در سال 2021 به تعداد 537 میلیون نفر به مرض شکر مبتلا شده بودندکه احتمالا این ارقام تا سال 2030 به 634 میلیون نفر خواهد رسید. از هر 4 نفر مبتلا به مرض شکر 3 نفر آن در کشورهای فقیر زندگی می‌کنند.”

حیدرخان حیدر، رییس عمومی وقایه و کنترول امراض در وزارت صحت عامه در این کنفرانس گفت که مبتلایان امراض غیر ساری، به‌ویژه مرض دیابت(شکر) در افغانستان روز به روز در حال افزایش است.

“اگر جلو پیشرفت این امراض گرفته نشود، ممکن است روزی برسدکه امراض انتانی را فراموش کرده و روی امراض غیر ساری تمرکز کنیم. آگاهی عامه برای جلوگیری و وقایه از این امراض یک نیاز جدی است.”

این مسئول وزارت صحت می‌افزاید که رسانه‌ها و نهادهای ذی‌ربط مسئولیت دارند که در مورد چگونگی وقایه از گسترش این مرض آگاهی‌دهی کنند.

در همین حال محمد حیدر عمر، رییس اکمال تخصص صحت عامه در مورد چگونگی مبتلا شدن افراد به مرض شکر(دیابت) گفت:”شکر به دلیل افزایش گلو کوز در خون به وجود می‌آید که عامل آن عدم انسولین در خون می‌باشد. عدم وجود انسولین نوع اول آن است که بیشتر در کودکان دیده می‌شود. نوع دیگر این مرض در اثر کمبود انسولین بوجود می‌آیدکه بیشتر در بزرگسالان دیده می‌شود که عامل عمده آن چاقی و عدم فعالیت‌های فزیکی می‌باشد.”

از سویی هم نعیم‌الله صافی، نماینده سازمان صحی جهان در این کنفرانس گفت:”از هر 10 نفر درجهان یک نفر آن به مرض شکر مبتلا می‌باشد.  البته در کشورهای فقیر از هر 4 نفر، 3 نفر آن به شکر مبتلا استند.”

با این حال حسیب‌الله محمدی، رییس مرکز دیابت شفاخانه وزیر محمد اکبر خان می‌گوید:”روزانه درحدود 40  تا 50 مریض به این مرکز مراجعه می‌کنند که 80 درصد آنان مریضان دایمی می‌باشند. اما متباقی 20 در صد آنان را افرادی تشکیل می‌دهند که جدیدا به این مرض مبتلا شده‌باشند.”

وزارت صحت عامه این کنفرانس را یک هفته پس از روز جهانی مبارزه با دیابت(شکر) برگزار می‌کند. مسئولان مرکز دیابت شفاخانه وزیر محمد اکبر خان در روز جهانی مبارزه با دیابت به کلید گفته بود که بسیاری از افراد مبتلا به شکر در افغانستان را زنان تشکیل می‌دهند.

از سوی دیگر گزارش‌های سازمان صحی جهان نشان می‌دهد که در سال 2022 به تعداد 17 هزار و  492 نفر در افغانستان به مرض شکر مبتلا شده‌اند که بیش از هزار نفر از اثر این بیماری جان‌های شان را از دست داده‌اند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA