ads

تاکید بر حل وفصل منازعات از طریق جرگه‌ها در کندز

بزرگان قومی و مسئولان ریاست اقوام و قبایل کندز می‌گویند که حل منازعات قومی در هماهنگی با بزرگان قومی و شوراهای مردمی یکی از مؤثرترین روش‌ها برای تامین صلح و آشتی میان مردم است. به گفتۀ آنان در دوسال اخیر بیشترین قضایا و دشمنی‌های دیرینه که میان اقوام و خانواده‌ها وجود داشت، از طریق شوراها حل و فصل شده است. مسئولان ریاست اقوام و قبایل کندز می‌گویند که در طول دو سال اخیر بیش از ۱۴۵ قضیه مربوط به حل منازعات در هماهنگی بزرگان اقوام و علمای دینی در این ولایت حل و فصل شده است.

عتیق الله رحیمی
23 عقرب 1402
تاکید بر حل وفصل منازعات از طریق جرگه‌ها در کندز

شماری از بزرگان قومی می‌گویندکه بسیاری از مردم علاقمندی دارند که قضایا و منازعات شان از طریق شوراهای مردمی و بزرگان قومی در هماهنگی با مسئولان حکومتی حل و فصل شود.

 آنان می‌افزایند که هفته گذشته دشمنی دیرینه که بیش از چهل سال ادامه داشت و در کنار خسارات هنگفت مالی، باعث قتل سه نفر شده و چندین زخمی بجا گذاشته بود، به فیصله شورا به دوستی مبدل شد.

خانواده‌های دخیل در این منازعات که برسر مالکیت زمین کشمکش داشتند و باهم پسران کاکا نیز هستند، می‌گویند که در طول چهل سال گذشته، رنج و مصبیت‌های زیادی را متقبل شده‌اند و اکنون خوشحال اند که این دشمنی به دوستی تبدیل شده و آنان بعد از این می‌توانند به آرامی و بدون ترس زندگی کنند.

شرف‌الدین احمدزی، یکی از طرف‌های منازعه می‌گوید که سال‌های زیادی به اثر اختلافات پسران کاکایش را ندیده بود و حتی پسران آنان یکدیگر شان را نمی‌شناختند.

“سه نفر در این دشمنی کشته شدند، چندین نفر هم زخمی شدند. خانه‌ها، زمین و  آبادی یک دیگر را تخریب می‌کردیم، اما به فضل خدا و کوشش بزرگان قومی آشتی کردیم. انشاءالله که بعد از این هیچ مشکلی رخ نخواهد داد و جنگی نخواهد شد.”

جمعه‌گل احمدزی طرف مقابل شرف الدین چنین می‌گوید:”هر انسان دوست دارد آزاد زندگی کند و آزاد گشت و گزار کند.  ما امروز از این آشتی و دوستی  خیلی خوشحالیم  و به این افتخار می‌کنیم که به دشمنی ۴۰ یا ۴۵ ساله مان پایان دادیم. از امارت اسلامی و بزرگان تشکری می‌کنیم.”

در عین حال آغامیر ناصری، یکی از بزرگان قوی و رییس شورای ناصری می‌گویدکه شوراها منازعات زیادی را در میان مردم حل و فصل کرده اند.

او در مورد حل وفصل منازعه شرف الدین و جمعه گل گفت:”این فیصله با تلاش بزرگان قومی، علمای کرام و در همکاری امارت اسلامی میان دو جانب صورت گرفت. در آینده اگر یکی از طرفین بر دیگری تعرض کند، پنج میلیون افغانی پول نقد جریمه و همچنان جایداد و مالیکت شان به فروش خواهد رسید و به خزانه دولت سپرده خواهد شد.”

از سوی دیگر مسئولان ریاست اقوام و قبایل کندز می‌گویند که بیشتر منازعات برسر مالکیت زمین، خانه و از اثر درگیری‌های لفظی به میان می‌آید که گاهی باعث قتل افراد و دشمنی‌های دیرینه می‌گردد.

به‌گفتۀ آنان، یکی از بهترین روش‌ها برای پایان دادن به دشمنی‌های دیرینه میان خانواده‌ها و اقوام،  میانجی‌گیری بزرگان اقوام و شوراهای مردمی است که در همکاری مسئولان حکومتی انجام می‌شود.

مسئولان ریاست اقوام و قبایل کندز می‌افزایند که در طول دو سال اخیر بیش از ۱۴۵ قضیه مربوط به حل منازعات در هماهنگی بزرگان اقوام و علمای دینی در این ولایت حل و فصل شده است.

حمیدالله احمدی، مدیر عموی جرگه‌های ریاست اقوام و قبایل کندز به کلید گفت که حل منازعات از طریق جرگه‌ها و بزرگان قومی، نقش مهمی در تامین صلح در جامعه دارد.

“در این منازعات شوراهای قومی نقشی مهمی دارند. به تعداد ۱۴۵ قضیه و منازعه را که حل کردیم، می‌بینیم که مردم خییلی به این فیصله‌ها احترام قائل هستند و نتیجه خوب داده است. هدف ما این است که منازعات قومی را ختم کنیم تا مردم در صلح و آشتی زندگی کنند.”

براساس معلومات ریاست اقوام وقبایل کندز، به تعداد ۱۸ شورای قومی در این ولایت وجود دارند که در حل و فصل منازعات قومی و خانوادگی میان مردم نقش مهمی را ایفا می‌کنند. به گفتۀ این ریاست، مردم نیز علاقمندی دارند که منازعات شان را از طریق جرگه‌ها حل و فصل کنند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA