ads

آموختن علم فرض است اما دختران افغان محروم

در حالی که 749 روز از محرومیت دختران بالاتر از صنف ششم از آموزش می‌گذرد، تاکنون هیچ روزنۀ امیدی برای بازگشایی دروازه‌های مکتب‌ها و پوهنتون‌ها به‌روی دختران وجود ندارد. با این حال شیر محمد عباس ستانکزی، معین سیاسی وزارت امور خارجه هرازگاهی بر آموزش دختران پافشاری کرده و می‌گوید که فراگیری علم بر هر زن و مرد مسلمان فرض است. شماری از دختران محروم از آموزش اما سوال دارند که آقای ستانکزی از مقامات بلند پایه حکومت کنونی است و چرا به خواست‌های او در این رابطه توجهی صورت نمی‌گیرد؟

هاجر جعفری
16 عقرب 1402
آموختن علم فرض است اما دختران افغان محروم

با گذشت دوسال از بسته شدن دروازه‌های مکتب‌ها و کمتر از این مدت از بسته شدن دروازه‌های پوهنتون‌ها به‌روی دختران، هنوز از بازگشایی نهادهای آموزشی به‌روی دختران خبری نیست.

این درحالی  است که شیر محمد عباس ستانکزی، معین سیاسی وزارت امور خارجه همواره تاکید دارد که آموختن علم بر مرد و زن مسلمان فرض است.

وی در تازه‌ترین اظهاراتش تاکید کرده که یک کشور زمانی می‌تواند توسعه یابد که برای افراد جامعه به‌گونۀ یکسان زمینۀ آموزش فراهم شود و هیچ مشکل و محدودیتی در این زمینه وجود نداشته باشد.

“همیشه گفته‌ایم که تحصیل حق شرعی، طبیعی و شهروندی زن و مرد است و هیچ‌کسی آنرا انکار نمی‌تواند. ما معتقدیم که هیچ کشوری نمی‌تواند بدون آموزش پیشرفت کند. بنابراین نیاز است که پس از 40 سال جنگ و درگیری، فرصت‌های تعلیم و تحصیل برای همه به‌گونۀ یکسان فراهم گردد.”

اما برخی از دخترانی که از آموزش بازمانده‌اند سوال دارند که چرا امارت اسلامی به این خواست‌های معین سیاسی وزارت خارجه توجهی نشان نمی‌دهد؟

آنان از حکومت می‌خواهند که در مقابل سر نوشت آنان مسئولانه عمل کرده و حمایت از حق تعلیم دختران را تنها به حرف خلاصه نکند.

شکیلا، دختری که دو سال پیش صنف نهم بود، می‌گویدکه زندگی دختران محروم از آموزش در بدترین حالت ممکن قرار دارد، اما حکومت و مسئولین هیچ اقدامی درین زمینه نکرده و فقط گاهی  در مورد اهمیت تعلیم دختران سخن ‌زده‌اند.

“ما بیشتر از دو سال است که از رفتن به مکتب محروم استیم و هیچ گونه زمینه آموزش برای ما فراهم نیست. وعده‌ها زیاد است، اما در عمل ما چیزی را ندیده‌ایم. ما خواهان بازگشایی مکتب‌ها استیم.”

نوریه، دیگر دختر بازمانده از تحصیل می‌گوید که دختران در مورد آموزش، خواهان سخن نه، بلکه خواهان عمل  می‌باشند.

“ما بارها شاهد بودیم که مقامات حکومتی در مورد اهمیت آموزش مساوی زن و مرد تاکید کرده و آموزش و تعلیم را فرض خوانده‌اند. خوب این واضح است، چون پیامبر گرامی اسلام آموختن علم را بر مرد و زن مسلمان فرض گفته است،  اما مهم عمل است که عملا باید مکتب‌ها و پوهنتون‌ها به‌روی دختران باز باشد.”

این در حالی است که 749 روز از مسدود شدن مکتب‌ها به‌روی دختران  بالاتر از صنف ششم می‌گذرد و در حدود یک سال دختران از رفتن به پوهنتون‌ها منع شده اند.

با این حال مقامات‌ و مسئولین حکومتی همواره از فراهم سازی زمینه‌های مناسب برای آموزش دختران سخن زده‌اند، اما تاکنون هیچ اقدام عملی در این زمینه نشده است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA