ads

وزارت صحت عامه: رقم دقیق از تعداد داکتران وجود ندارد

مسئولان در وزارت صحت عامه می‌گویندکه مشخص نبودن رقم دقیق از تعداد داکتران درکشور یک معضل جدی در برابر سکتور صحت است. به گفتۀ آنان، برای رفع این خلاء، روند ثبت و راجستر داکتران درکشور آغاز شده و تاکنون بیش از 20 هزار داکتر ثبت این سیستم گردیده‌اند.

کلید
14 عقرب 1402
وزارت صحت عامه: رقم دقیق از تعداد داکتران وجود ندارد

درکنار سایر مشکلات موجود در سکتور صحت، نبود رقم دقیق از تعداد داکتران درکشور مشکل جدی است که مسئولان صحی آنرا می‌پذیرند.

به گفتۀ این مسئولان، روند ثبت و راجستر تعداد داکتران آغاز شده و تاکنون صدها داکتر ثبت این سیستم شده اند.

داکتر احمدشاه شکوهمند، مشاور ارشد تخنیکی بورد طبی وزارت صحت عامه در مصاحبه‌ی اختصاصی با رادیو کلید در مورد می‌گوید:” متاسفانه ارقام دقیق از تعداد داکتران وجود ندارد و دلیل آن نبود برنامه و پلان در مورد تربیه، آموزش و میزان تقاضا برای داکتر می‌باشد. پوهنتون‌های خصوصی بدون معیار علم طبابت، داکتران زیادی را به مارکیت تقدیم کرده اند.”

وی همچنان می‌افزاید که برای رفع این خلای بزرگ که در سکتور صحت وجود دارد، روند ثبت و راجستر داکتران  از سوی شورای طبی آغاز شده و تاکنون ببیش از 20 هزار داکتر ثبت سیستم گردیده است.  

این مسئول وزارت صحت عامه از آغاز نظارت جدی بر فعالیت معاینه خانه‌ها وشفاخانه‌ها نیز خبر می‌دهد.

” در نتیجه این نظارت که تاکنون صورت گرفته، در برخی معاینه خانه‌ها کسانی  هم بودند که تحت نام داکتر فعالیت داشتند، اما داکتر نبودند و جواز فعالیت را بدست آورده بودند.”

شکوهمند می‌افزاید که درحال حاضر حدود 700 شفاخانه شخصی در سطح کشور فعالیت دارد اما 10 تا 30 درصد این شفاخانه‌ها جواز فعالیت ندارد.

مسئولان وزارت صحت عامه در حالی از موجودیت مشکلات در بخش صحت و تلاش‌ها به هدف رفع آن سخن می‌زنند که بر اساس ارزیابی‌ها، سالانه حد اقل حدود 1500 میلیون دالر به هدف دریافت خدمات صحی از افغانستان به بیرون از کشور پراخت می‌شود.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA