ads

خواست مردم: محدودیت‌ها بر آموزش دختران رفع گردد

در آستانۀ دو سالگی ممنوعیت دختران از آموزش، شماری از مردم خواهان رفع این محدودیت‌ها شده و از حکومت می‌خواهند که دروازه‌های مکتب‌ها و پوهنتون‌ها را بر روی دختران بازگشایی کنند.

هاجر جعفری
16 اسد 1402
خواست مردم: محدودیت‌ها بر آموزش دختران رفع گردد
عکس از شبکه‌های اجتماعی

نزدیک به دو سال از وضع محدودیت‌ها بر آموزش دختران می‌گذرد و مکتب‌ها و پوهنتون‌ها بر روی آنان بسته است. در آستانۀ دو سالگی ممنوعیت دختران از آموزش، مردم خواهان رفع این محدودیت‌ها شده و  از حکومت می‌خواهند که دروازه‌های مکتب‌ها و پوهنتون‌ها را بر روی  دختران باز کند.

شیرعلی، یکتن از باشنده‌گان ولایت بامیان، از حکومت می‌خواهد که محدودیت‌های وضع شده بر  آموزش و پیشرفت دختران را بردارد.

“دو سال است که دختران ما از آموزش محروم اند و هر روز با مشکلات روحی و روانی دچار می‌شوند. حکومت هر شرایطی را که برای بازگشت دختران به مکتب‌ها و پوهنتون‌ها در نظر دارد، عملی کند و بیشتر از این سبب منزوی شدن آنان نشود.”

در همین حال، معصومه یکتن از محصلین می‌گوید که زنان تحصیل‌کرده، فرزندان با سواد به جامعه تقدیم می‌کنند و سبب پیشرفت کشور می‌شوند، اما در افغانستان زنان از آموزش محروم اند.

 “جامعه افغانی نیاز به زنان با سواد و تحصیل‌کرده دارد اما ما از رفتن به پوهنتون‌ها منع شده‌ایم.  از حکومت می‌خواهم که بیشتر از این ما را در انتظار باز شدن مکتب‌ها و پوهنتون‌ها نگذارد و شرایط آموزش را برای زنان فراهم کند.”

خواستیم در این مورد جزئیات تازه  از مسئولین دریافت کنیم، اما با تماس‌های مکرر موفق به دریافت نظر مسئولان نشدیم.

با این حال مقامات امارت اسلامی همواره از تلاش‌ها برای فراهم سازی محیط و شرایط مناسب در چوکات ارزش‌های اسلامی برای آموزش دختران سخن گفته‌اند.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی امارت اسلامی قبلا در این مورد گفته بود:”هر کشوری در راستای تعلیم و تربیه و مسائل شهروندان خود دیدگاه، ارزش‌ها و قواعد مخصوص خودش را دارد. تا عملی شدن اصول و فراهم شدن شرایط باید منتظر ماند.”

گفتنی است که در  آخرین گزارش سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) که به مناسب روز جهانی آموزش نشر شد، آمده است که از ماه سپتمبر سال 2021 میلادی و پس از وضع محدودیت‌ها بر آموزش دختران افغان، 1.1 میلیون دختر و زن جوان به آموزش رسمی دسترسی ندارند.

یونسکو افزوده که با بسته شدن دروازه های پوهنتون‌ها به روی دختران در ماه قوس 1401، صد هزار محصل دختر از رفتن به پوهنتون‌های دولتی و خصوصی محروم شده اند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA