ads

آغاز کمپاین ملی آموزش دختران

دو سال از بسته شدن مکتب‌ها و نزدیک به هفت ماه از بسته شدن پوهنتون‌ها به‌روی دختران می‌گذرد، اما از بازگشایی این نهادهای آموزشی تاکنون خبری نیست. شماری از فعالان مدنی، استادان پوهنتون و فعالان آموزشی کارزاری را تحت نام “کمپاین ملی آموزش دختران” راه اندازی کرده‌اند. دست اندر کاران این کارزار هدف از این کار را تلاشی برای بازگشایی دوباره مکتب‌ها و پوهنتون‌ها به‌روی دختران و زنان افغان عنوان می‌کنند.

طوبا رسولی
12 سرطان 1402
آغاز کمپاین ملی آموزش دختران

در پی واکنش‌های مبنی‌بر بسته ماندن مکتب‌ها و پوهنتون‌ها به‌روی دختران، شماری از فعالان مدنی، فرهنگیان، اساتید و فعالان آموزشی کارزاری را تحت عنوان “کمپاین ملی آموزش دختران” راه‌اندازی کردند.

دست اندر کاران این کارزار این حرکت را یک تلاشی در زمینه آموزش دختران خوانده و خواستار رفع محدودیت‌های آموزشی دختران هستند.

بصیر دانشیار، یک تن از اعضای این کارزار در مورد راه‌اندازی این حرکت چنین می‌گوید:”نزدیک به دو سال از بسته شدن مکاتب دختران می گذرد و ما امروز این کمپاین را که یک دادخواهی ملی است، رسما آغاز و می‌خواهیم با یک صدا این حق شرعی، قانونی و اسلامی خواهران مان را بخواهیم.”

در همین حال داکترخوشحال روهی، یکی دیگر از اعضای این حرکت می‌گوید که بارها مردم عام، علمای دین، جامعه مدنی و جامعه جهانی خواستار بازگشایی مکاتب و پوهنتون‌ها به‌روی دختران شده‌اند، اما این خواست‌ها تاکنون از طرف امارت اسلامی بی جواب مانده است.

“با وجودی که در این زمینه بارها نهادهای ملی و بین المللی صدا بلند کرده‌اند و واکنش نشان داده‌اند، ولی بازهم امارت اسلامی دروازه‌ها را به‌روی دختران باز نکرد. دختران از زندگی ناامید شده و به آینده شان خوشبین نیستند.”

درعین حال تمنا صدیقی، یک تن از علمای دین در مورد حق تحصیل دختران اینگونه نظر دارد:”زنان نیمی از پیکر هر جامعه‌ای را تشکیل می‌دهند، در دین مبین اسلام نیز زن از حقوق زیادی برخوردار است. آموختن علم برهر مرد و زن مسلمان فرض گفته شده است.”

خواستیم نظر مسئولین امارت اسلامی را در این زمینه داشته باشیم، اما با تماس‌های مکرر موفق به دریافت پاسخ نشدیم.

مسئولان امارت اسلامی همواره این محدودیت‌ها را موقتی خوانده و گفته‌اند که روی یک طرح کار می‌کنند و مطابق شرایط اسلامی، دروازه‌های مکتب‌ها و پوهنتون‌ها را به‌روی دختران باز خواهند کرد.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA