ads

کمرنگ شدن حضور خبرنگاران زن درغرب کشور

مسئولان کمیته‌ مصئونیت خبرنگاران در غرب کشور از کمرنگ شدن حضور خبرنگاران زن در این حوزه خبر می‌دهند. آنان می‌گویند که در مجموع حدود ۴۰ خانم در این حوزه مصروف فعالیت‌های رسانه‌یی می‌باشند که نسبت به گذشته کاهش چشم‌گیری را نشان می‌دهد. درعین حال برخی خبرنگاران و فعالان رسانه‌یی مشکلات اقتصادی رسانه‌ها و محدودیت‌های وضع شده بر زنان را از اساسی‌ترین عامل این کاهش می‌خوانند.

مرجان وفا
28 حوت 1401
کمرنگ شدن حضور خبرنگاران زن درغرب کشور

مسئولان کمیته‌ مصئونیت خبرنگاران در غرب کشور از کاهش فعالیت زنان در رسانه‌ها خبر می‌دهند. برخی از خبرنگاران مشکلات اقتصادی رسانه‌ها و عدم دسترسی به اطلاعات را اساسی‌ترین عامل این کاهش می‌خوانند.

زینب محسنی، مسئول کمیته‌‌ مصئونیت خبرنگاران در حوزه غرب می‌گوید که درحال حاضر چهل خانم در این حوزه مصروف فعالیت‌های رسانه‌یی می‌باشند.

“حدود چهل زن درغرب مصروف فعالیت‌های رسانه‌یی استند که هشت تن آنان  در بادغیس و متباقی در هرات فعالیت دارند. در نیمروز به این دلیل که باید جای زنان و مردان جدا باشد، رسانه‌ها بنابر مشکلات اقتصادی نتوانسته‌اند که این شرایط را فراهم کرده و زنان را در رسانه‌ها حفظ کنند.”

بااین همه شماری از خبرنگاران خانم می‌گویند که افزایش محدودیت‌ها بر زنان و بد شدن وضعیت اقتصادی رسانه‌ها باعث شده است که رسانه‌ها دیگر توجهی به نقش خبرنگاران زن نداشته باشند.

فریحه محمدی، یک تن از خبرنگاران زن در حوزۀ غرب می‌گوید:”امروز خبرنگار و جای‌گاهش درافغانستان زیاد متزلزل شده است. خبرنگاران بامشکلات زیادی مواجه‌اند، به‌ویژه زنان. خودم پس از تغییر نظام برای مدتی بیکار شدم، اکنون هم‌ به شکل رضاکارانه با یکی از رسانه‌ها همکاری دارم.”

رسا‌ بارکزی، نام مستعار یکی دیگر از زنان خبرنگار است. او نیز می‌گوید که باافزیش محدودیت‌ها بر زنان، کار رسانه‌یی نیز برای زنان دشوار شده است.

“مشکلات زیادی فراراه زنان خبرنگار است، ازجمله عدم دسترسی به اطلاعات. با وجود تمام مشکلات، همواره پشت دروازه‌های ادارات حکومتی ایستاده می‌شویم تا برای ما اطلاعات بدهند، اما درنهایت هیچ اطلاعی در دسترس ما قرار نمی‌گیرد و مجبور می‌شویم از گرفتن اطلاعات صرف نظر کنیم.”

با این حال، نهاد حمایت از رسانه‌های آزاد افغانستان(نی ) نیز به مناسبت روز ملی خبرنگاران در یک بیانیه اعلام کرده که شرایط برای فعالیت‌های رسانه‌یی درکشور دشوار شده است.

اما ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامیی فعالیت خبرنگاران را مهم دانسته و گفته است که به مشکلات خبرنگاران از طریق کمیسیون بررسی تخطی‌های رسانه‌یی رسیدگی خواهد شد.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA