ads

رونمایی از کتاب معرفی آثار و آبدات تاریخی در هرات

کتابی که اخیرا تحت عنوان «مسجد جامع بزرگ» زیور چاپ یافته، روز سه‌شنبه(دوم حوت) در هرات رونمایی گردید. در مراسم رونمایی این کتاب، مقامات محلی و فرهنگیان هرات حضور یافته و از نویسندۀ آن (محمد صدیق میر) استقبال کردند. مسئولان ریاست اطلاعات و فرهنگ هرات ضمن استقبال از این کتاب، مردم را تشویق به خواندن کتاب‌های تاریخی کرده و می‌گویند که چنین کتاب‌ها می‌توانند تاریخ و فرهنگ جامعه را زنده نگه دارد.

مرجان وفا
3 حوت 1401
رونمایی از کتاب معرفی آثار و آبدات تاریخی در هرات

کتاب “مسجد جامع بزرگ: دارالنصره هرات باستانی” اثر محمد صدیق میر، از سوی ریاست اطلاعات و فرهنگ هرات رونمایی گردید.

محمد صدیق میر می‌گوید که تمام تاریخ مسجد جامع بزرگ هرات را در این کتاب بازتاب داده و اکنون به تیراژ یک هزار جلد، آنرا به چاپ رسانده است.

“این هشتمین اثر من است و این کتاب چاپ سومش است. موارد جدید‌تری در آن تحریر یافته؛ آنچه مربوط مسجد جامع است. هدف من از نوشتن این کتاب معرفی کامل مسجد جامع است.”

مسئولان ریاست اطلاعات و فرهنگ هنگام رونمایی از این کتاب، مردم را به خواندن کتاب‌های تاریخی تشویق کرده و می‌گویند که چنین کتاب‌ها می‌توانند تاریخ و فرهنگ جامعه را زنده نگه دارد.

مولانا نعیم‌الحق حقانی رئیس اطلاعات و فرهنگ با اعلام حمایت از تمام نویسند‌گان گفت:”ما از تمام نویسند‌گانی که به ارتباط ضروریات اصلی و ضروریات دینی کشور ما بنویسند حمایت می‌کنیم.”

در عین حال برخی از آگاهان فرهنگی با استقبال از رونمایی این کتاب، معرفی و شناسایی آبدات تاریخی را یک کار مهم وضروری برای جامعه می‌دانند.

گل احمد نظری، عضو انجمن حامیان میراث فرهنگی می‌گوید:”این حق هر شهروند است که از آبدات تاریخی آگاه شود. آثار باستانی باید محفوظ بمانند. آثار نویسنده‌ها در مورد آبدات تاریخی باعث حفاظت بیشتر از آن می‌شود، زیرا مردم آگاه می‌توانند از آثار تاریخی حمایت و حفاظت کنند.”

آگاهان فرهنگی تاکید دارند که در رابطه به  آثار تاریخی کشور باید کتاب‌های بیشتری نوشته شود تا فرهنگ و تاریخ افغانستان بیشتر به جهان معرفی گردد.

 

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA