ads

آغاز تحکیم دو طرف دریای تالقان با دیوار استنادی

مسئولان حوزه دریایی تخار از آغاز کار یک پروژه دیوار استنادی در اطراف دریای تالقان خبر می‌دهند. به گفتۀ آنان این پروژه با هزینه بیش از 400  هزار دالر امریکایی به هدف جلوگیری از تخریب صدها جریب زمین زراعتی عملی خواهد شد. هزینه این پروژه را نهاد خوراکی و زراعت ملل متحد تامین می‌کند که قرار است در مدت چهاره ماه تکمیل و به بهره برداری سپرده شود.

عتیق الله رحیمی
11 دلو 1401
آغاز تحکیم دو طرف دریای تالقان با دیوار استنادی

قرار است دیوار استنادی با طول 700 متر و ارتفاع شش متر در دوطرف دریای تالقان ایجاد شود تا صدها جریب زمین زاراعتی از تخریبات آب‌خیزی‌های دریا حفاظت گردد.

کار عملی این پروژه روز دوشنبه(10 دلو) از منطقه جوی شیخ شهر تالقان آغاز شد.

صبغت الله قانع، رییس حوزه دریایی تخار آغاز کار این پروژه را زمینۀ کاری برای 200 تن از شهروندان خوانده و گفت:«این پروژه حیاتی به حمایت مالی نهاد خوراکی و زراعت ملل متحد (FAO) و تحت نظر ریاست حوزه دریایی تخار با هزینه 441 هزار دالر امریکایی عملی می‌گردد.»

در عین حال انجینیر محمد تقی حمیدی، مسئول ساحوی سازمان خوراکی و زراعت ملل متحد در تخار می‌گوید که هدف این پروژه ایجاد زمینۀ اشتغال برای مردم و حفاظت از صدها جریب زمین زراعتی است.

« برنامه تحکیم سواحل و کانال‌ها از سوی سازمان خوراکی و زراعت ملل متحد،  یک برنامه‌های وسیعی است که فعلا روی دست گرفته شده است. هدف اصلی آن ایجاد کار برای مردم و منفعت درازمدت مردم با حفاظت از زمین‌های زراعتی است.»

باشنده‌گان منطقه از آغاز کار این پروژه استقبال کرده و می‌گویند که در نتیجه سرازیر شدن سیلاب‌ها و آب‌خیزی‌های دریای تالقان، در گذشته صدها جریب زمین زراعتی تخریب و مواشی زیادی نیز تلف می‌شدند.

عوض محمد، یکی از باشنده‌گان می‌گوید:«خیلی از مردم در اینجا متضرر شده‌اند، دریا زمین‌های مردم را در دوطرف تخریب می‌کند. همه ساله زمین‌ها و  مواشی مردم غرق دریا می‌شد.»

حاجی امام‌الدین، یکی از ریش سفیدان منطقه جوی شیخ شهر تالقان می‌گوید که این دیوار استنادی سهولت‌های زیادی برای مردم ایجاد خواهد کرد.

«زمین های شخصی مردم که تخریب شده دوباره احیا می‌شود و یک تعداد مردم مصروف کار شده و یک لقمه نان پیدا می‌کنند. در اینجا باغ‌ها و مالچرهای مردم از بین رفته بود، دوباره آباد خواهد شد.»

به گفتۀ مسئولان، این پروژه در مدت چهار ماه تکمیل و به بهره برداری سپرده خواهد شد.

این در حالیست که آب‌خیزی‌های دریای آمو در سرحد بین این ولایت و تاجکستان، سالانه زمین‌های زیادی را از بین می‌برد و  باشنده‌گان آن مناطق نیز خواهان اقدامات مسئولان در این رابطه استند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA