ads

باشندگان ولایت هرات از کمبود معلم در مکتب‌ها شکایت دارند

شماری از باشندگان ولسوالی‌ها و مناطق دورافتاده‌ی هرات، از کمبود معلم در مکتب‌ها گلایه دارند و می‌گویند که باید در زمینه‌‌‌ی حل مشکلات در این زمینه، توجه شود.

روح‌الله دانش
21 ثور 1403
باشندگان ولایت هرات از کمبود معلم در مکتب‌ها شکایت دارند

سید محمد؛ باشنده‌ی قریه‌ی یکه‌دوکان ولسوالی رباط‌سنگی می‌گوید، هرچند مکتب در این قریه‌ با هزینه‌ی مردمی اعمار گردیده است؛ اما با کمبود معلم مواجه است.

او می‌گوید که در حال حاضر چهار معلم مصروف تدریس در این مکتب‌اند؛ اما ریاست معارف تا کنون در زمینه‌ی استخدام معلمان بیشتر، اقدام نکرده است:” مکتب داریم، مکتبی که دولت به ما نساخته است، بلکه با پول و زحمت مردم ساخته شده است، ولی دولت هیچ کمکی در قسمت این مکتب نداشته است، ما در اوایل دوازده صنف درسی داشتیم، اما فعلا چهار معلم داریم و دو سال می‌شود که صنف‌های ما به حالت تعلیق در آمده است، دو معلم از بخش خانم‌ها از باشندگان این قریه همکاری می‌کنند و  فعلا به صورت رضاکار تدریس می‌کنند.”

از سویی هم فدا محمد؛ باشنده‌ی ولسوالی گلران ولایت هرات، می‌گوید که مکتب‌ها در این ولسوالی نیز با کمبود معلم به خصوص معلمان زن مواجه است.

به گفته‌ی او، کمبود صنف‌های درسی مشکل دیگری است که روند آموزش فرزندان شان را با مشکل مواجه ساخته است:” یک تعداد از شاگردها به خاطر این که معلم ندارند و صنف درسی ندارند، مجبوراند به یک قریه‌ی دیگر بروند و درس بخوانند، همچنین به دلیل نداشتن معلم بخش اناث از صنف اول الی ششم به حالت تعلیق در آمده است، خواست ما از مسوولان این است که صنف‌های بیشتر را بسازند و معلم استخدام کنند.”

با این حال رییس معارف هرات، مشکل کمبود معلم در مکتب‌های برخی مناطق این ولایت را تایید می‌کند؛ اما می‌گوید که تلاش‌ها برای حل این مشکل، جریان دارد.

رحمت‌الله جابر، می‌گوید که 590 معلم قراردادی، در مکتب‌های این ولایت به خصوص در مناطقی که کودکان از آموزش محروم اند، استخدام خواهند شد.

او می‌افزاید که روند استخدام این معلمان آغاز شده است:” تقریبا کمتر از یک ماه، ما این کار را در سطح ولسوالی‌ها شروع کردیم، در بعضی از ولسوالی‌ها امتحان را سپری کرده و ما می‌خواهیم 590 معلم را در مکتب‌های که تا فعلا معلم نداشتند، استخدام کنیم.”
گفتنی‌ست که در حال حاضر بیش از یک هزار و ۲۰۰ باب مکتب دولتی و خصوصی در ولایت هرات فعال است که در آنها بیش از یک میلیون دختر و پسر، مصروف آموزش‌اند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA