ads

افزایش 15 درصدی در حاصلات انگور ولایت سمنگان

با آنکه خشکسالی در بسیاری از مناطق کشور باغداران و دهاقین را با مشکلات روبرو ساخته، اما مسئولان اداره زراعت و مالداری در ولایت سمنگان از حاصلات امسال انگور در این ولایت راضی استند.

عبداللطیف سهاک
15 عقرب 1401
افزایش 15 درصدی در حاصلات انگور ولایت سمنگان

حبیب الرحمن وقاص، رئیس زراعت و مالداری ولایت سمنگان می‌گوید که حدود 1600 هکتار زمین زراعتی این ولایت تحت پوشش باغ‌های انگور بوده و نظر به سال‌های گذشته حاصلات این باغ‌ها 15 درصد افزایش یافته است.
“در سال گذشته حاصل انگور در سمنگان 25 هزار تُن بود، اما در سال جاری حاصلات انگور 37 هزار تُن بر آورد شده که 15 در صد افزایش را نشان می‌دهد.”
اما شماری از باغداران در این ولایت باوجود اینکه افزایش حاصلات انگور را تایید می‌کنند، از نبود بازار برای فروش انگور شکایت دارند.
حق مراد، یکی از باغ داران ولایت سمنگان می‌گوید که به دلیل نبود سرد خانه‌ها آنان نمی‌توانند حاصلات انگور را برای مدت زیادی نگهداری کنند و از این رو به قیمت ارزان به فروش می رسانند:” سرد خانه نیست، ما میوه‌های انگور خود را به پلخمری می بریم. بازار وجود ندارد، در مارکیت کسی انگور زیاد نمی‌خرد. کود کیمیاوی هم قیمت است و ما حاصلات انگور خود را جای دور برده نمی‌توانیم، مجبوریم به قیمت پایین به فروش برسانیم.”
خال محمد، یکی دیگر از باغ داران سمنگان نیز نبود بازار را یکی از مشکلات عمده عنوان می‌کند.
او می‌گوید که حاصلات انگور چند روز محدودی بازار دارد و به مرور زمان میوه‌های انگور نگهداری نمی‌شود.
“حاصلات ما نظر به سال‌های گذشته افزایش یافته است، اما به خاطر نداشتن بازار، باغ داران ما با مشکلات روبرو استند. باید بازار دوام دار وجود داشته باشد.”
باغ‌های انگور در ولسوالی‌های فیروز نخچير و حضرت سلطان ولایت سمنگان در چند سال اخیر رشد قابل ملاحظه داشته و انگور این دو ولسوالی بازار خوبی در ولایات شمال کشور دارد، اما مردم به اثر مشکلات اقتصادی توان خریداری انگور زیاد را ندارند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA