ads

امسال دهقانان کندز با جود خشکسالی حاصلات خوب از برنج دارند

مسئولان ریاست زراعت کندز می‌گویند، با آنکه امسال دهاقین با خشکسالی روبرو بودند و شالی در بعضی از مناطق کشت نشده بود، اما محصولات برنج امسال خوب است.

عتیق الله رحیمی
14 عقرب 1401
امسال دهقانان کندز با جود خشکسالی حاصلات خوب از برنج دارند

به گفته ریاست زراعت امسال دهاقین سه صد و 94 هزار و 398 تن برنج برداشت کرده‌اند.

در همین حال مسئولان فابریکه‌های تولید برنج در کندز می‌گویند، با آنکه برنج وطنی بعد از پروسس به 34 ولایت کشور انتقال می‌شود، اما به بیرون از کشور صادر نمی‌شود.

به گفته مسئولان ریاست زراعت کندز، دهاقین امسال در ولسوالی‌های علی‌آباد و چهادره با خشکسالی جدی روبرو بوده و شالی کشت نکرده بودند، اما با آنهم حاصلات شالی خوب است و کاهش قابل توجهی رونما نگریده است.

امان الله حسن، رئیس زراعت و مالداری کندز می‌گوید، با آنکه بحران خشکسالی را نمی‌توان مهار کرد، اما با دهاقین در بخش توزیع تخم‌های اصلاح شده، کود کیماوی و دیگر راهنمایی‌های زراعتی همکاری صورت می‌گیرد.

«در سال روان 53 هزار 627 هکتار  زمین شالی کشت شده بود که از آن سه صد و 94 هزار و 398 تن برنج برداشت شده  است. متاسفانه در برخی از ولسوالی که در گذشته شالی کشت می شد، در اثر بحران خشکسالی امسال شالی کشت نشده بود.»

در همین حال مسئولان شرکت‌های پروسس برنج می‌گویند که برنج پروسس شده آنان که در گذشته به کشورهای‌های همسایه صادر می‌شد، اکنون صاردات آن متوقف شده و تنها به داخل کشور به فروش می‌رسد.

حاجی عبدالرقیم، یکی از مسئولان تولید و پروسس برنج که محصولات دهاقین زون شمالشرق را جمع آوری می‌کند، می‌گوید که فابریکه تولید برنج او در 24 ساعت 300 تن برنج تولید می‌کند.

«از امارت اسلامی می‌خواهم تا اجازه صادرات برنج را بدهد تا سکتور خصوصی بتواند صادرات داشته باشد.»

درعین حال محمد داود، یکی از دهاقین می‌گوید، با آنکه امسال خشکسالی بود، اما او حاصلات را قناعت بخش دانسته و می‌گوید که قیمت برنج در بازار هم خوب است.

«خشکسالی بود، حاصلات شالی سوخته است، اگر آب باشد حاصلات آن بهتر می‌شود. خوب است که حصلات دهاقین را شرکت‌ها می‌خرند و زودتر پول و تخم‌های اصلاح شده می‌دهند.»

تلاش کردیم نظر مسئولان اتاق تجارت کندز را راجع به عدم صادرات برنج داشته باشیم، اما پاسخی در این مورد بدست نیاوردیم.

گفتنی است که در گذشته پروسس برنج به روش سنتی انجام می‌شد و دشواری‌های زیادی داشت، اما اکنون کارخانه‌های پروسس شالی این کار را به آسانی انجام می‌دهند. باآنهم در برخی از مناطق کندز دهاقین هنوز برنج را به روش سنتی و بدون ماشین پروسس و وارد بازار می‌کنند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA