ads

کاهش اطلاع رسانی رسانه‌ها در مورد کرونا؛ مردم فکر می‌کنند کرونا مهار شده است

کاهش اطلاع‌رسانی در رسانه‌های افغانستان، باعث شده که بیشتر مردم این ویروس را جدی نگیرند.

مرجان وفا
18 اسد 1401
کاهش اطلاع رسانی رسانه‌ها در مورد کرونا؛ مردم فکر می‌کنند کرونا مهار شده است

سونیتا، مریضی‌که به‌د‌لیل ابتلا به ویروس کرونا در یکی از مراکز صحی در ولایت هرات بستری است. وی می‌گوید، اخیرا به‌دلیل کاهش اطلاع رسانی از سوی رسانه‌ها، به این باور رسیده بود که کرونا به‌طور کلی از بین رفته است.

«از روزی‌که رسانه‌ها اطلاع‌رسانی را کاهش دادند، نسبت به این ویروس بی‌توجه شدم و فکر می‌کردم که کرونا به‌طور کلی از بین رفته است.»

عاطفه قربانی که یک دوره مریضی ناشی از ویروس کرونا را به شکل خفیف گذرانده است، نیز می‌گوید، از روزی‌که رسانه‌ها اطلاع رسانی‌های خود را در مورد ویروس کرونا کاهش داده‌اند،‌ وی نیز نسبت به شیوع این ویروس بی‌توجه شده است.

«اوایل که کرونا شیوع پیدا کرده بود، خودم شاهد بودم که تمام رسانه‌ها اطلاع رسانی می‌کردند؛ اما در حال حاضر تعداد رسانه‌های که اطلاع رسانی می‌کنند، کم شده است.»

به گفته وی، در کنار این‌که شماری از رسانه‌ها آگاهی‌دهی در مورد ویروس کرونا را متوقف ساخته اند، بسته شدن برخی رسانه‌ها نیز نیز سبب شده تا اطلاع رسانی در این مورد کاهش یابد و شمار مبتلایان به کرونا افزایش یابد.


کلیدگروپ را در یوتیوب دنبال کنید


به باور مسئولان برخی از رسانه‌ها، نبود بودجه یکی از دلایل کاهش اطلاع‌رسانی در رسانه‌ها راجع به ویروس کرونا است. برای این‌که بدانیم، چرا رسانه‌ها اطلاع رسانی در مورد ویروس کرونا را کاهش داده اند به دفتر یکی از رسانه‌های تصویری ولایت هرات آمده‌ام.

زهیر، مدیر مسئول شبکه تلویزیونی خصوصی «عصر» می‌گوید که در حال حاضر اکثر رسانه‌ها در رابطه به کرونا برنامه‌های اطلاع رسانی ندارد.

به گفته او، در گذشته شبکه آنان نیز برنامه‌های مختلفی را جهت اطلاع‌رسانی در مورد کرونا داشتند که در حال حاضر ندارند.

«در گذشته رسانه‌ها برنامه‌های مختلفی را داشتند چون پروژه می‌گرفتند و تمویل می‌شدند؛ اما در حال حاضر متاسفانه همین حمایت را رسانه‌ها ندارند.»

مدیر مسئول شبکه تلویزیونی عصر از تمام نهادهای حامی رسانه‌ها می‌خواهد که رسانه‌ها را حمایت کنند تا بتوانند دوباره سر پا بایستند.

در عین‌حال، مسئولان نهادهای حامی رسانه‌ها نیز می‌گویند که متوقف شدن فعالیت برخی رسانه‌ها در این ولایت و کاهش آگاهی‌دهی در مورد ویروس کرونا، سبب شد تا برخی باشنده‌گان این ولایت، شیوع این ویروس را نادیده بگیرند.


کلیدگروپ را در تویتر دنبال کنید


 به گفته آنان به هر اندازه‌ای که وجود رسانه می‌تواند تاثیر مثبت داشته باشد، به همان اندازه سکوت رسانه‌ها نیز می‌تواند تاثیر منفی داشته باشد.

برای این‌که بدانیم نهادهای حامی رسانه‌ها برای حمایت از رسانه‌ها چه اقداماتی را روی دست دارند به ریاست اطلاعات و فرهنگ هرات آمده‌ام.

ولی‌شاه بهره، رئیس کمیته‌ حمایت و نظارت از رسانه‌ها و خبرنگاران می‌گوید کاهش اطلاع رسانی در مورد ویروس کرونا و بسته شدن شماری از رسانه‌ها در این ولایت، تاثیر خود را بر افزایش ویروس کرونا داشته است.

به باو او، عدم اطلاع رسانی از سوی رسانه‌ها، جامعه را در بی‌خبری از این مریضی قرار می‌دهد.

رئیس کمیته حمایت و نظارت از رسانه‌ها می‌افزاید:«قرار است ما جلساتی را با نهادهای حامی رسانه‌ها داشته باشیم، این کمیته در اولین نشست با نماینده‌ یوناما و یونیسف، مشکلات مالی رسانه‌ها و بسته شدن اکثر رسانه‌ها را مطرح خواهیم کرد و خواستار حمایت خواهیم شد تا این‌که رسانه‌ها دوباره فعال شوند.»

برای دانستن این‌که آمار مبتلایان ویروس کرونا از زمان کاهش اطلاع‌رسانی رسانه‌ها، بیشتر شده و یا هم کاهش یافته به ریاست صحت عامه‌ ولایت هرات آمده‌ام.


بیشتر بخوانید:


به باور مسئولان این ریاست،‌ بسته شدن شماری از رسانه‌ها و کاهش اطلاع رسانی در مورد کرونا، تاثیری بر افزایش این ویروس نداشته است.

داکتر احمد امیرنژاد، مسئول سرویلانس ریاست صحت عامه‌ ولایت هرات می‌گوید که از زمان ثبت اولین واقعه ویروس کرونا تا کنون، حدود ۳۱ درصد مریضانی‌که تست داده اند، ابتلای شان به کرونا مثبت ثابت شده است.

«۶۱ هزار و ۴۲۹ نفر تست دادند که از این میان ۱۹ هزار و ۴۴۸ نفر تست‌های شان مثبت بوده و از این میان، ۷۶۱ نفر آنان فوت کردند و حدود ۱۸ هزار و ۴۶۶ نفر آنان بهبود یافته اند.»

به گفته او، از اولین روز شیوع ویروس کرونا، اطلاع رسانی در مورد این ویروس صورت گرفت و اکثریت مردم آگاهی دارند که بسته شدن رسانه‌ها و کاهش اطلاع رسانی در مورد کرونا تاثیر خاصی روی افزایش این ویروس نداشته است.

این نگرانی‌ها در حالی مطرح می‌شود که بر اساس گفته‌های مسئولان نهادهای حامی رسانه‌ها، از زمان سقوط حکومت قبلی، شش رسانه تصویری، 17 رسانه صوتی و پنج رسانه چاپی غیرفعال شده اند.

 


بیشتر بخوانید:






 

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA