ads

باشنده‌گان بادغیس «شول پسته» را پیش از وقت آن شکستند

شماری از باشنده‌گان ولایت بادغیس روز گذشته در منطقه پسته‌لیق این ولایت، پیش از زمان تعیین شده، «شول پسته» را شکستند. اعلام رسمی زمان چیدن محصولات پسته را «شکسته‌ شدن شول پسته» می‌نامند.

مرجان وفا
5 اسد 1401
باشنده‌گان بادغیس «شول پسته» را پیش از وقت آن شکستند

حسن، یکی از باشنده‌گان این ولایت می‌گوید که «شول پسته» امسال نسبت به سال‌های دیگر کاهش یافته است:«در سال‌های گذشته امنیت خوب نبود فقط زورمندان می‌توانستند پسته‌ها را شول کنند و به مردم عادی اجازه نمی‌دادند. ما امسال توانستیم که به خود پسته جمع‌آوری کنیم.»

شجاع، یکی دیگر از باشنده‌گان این ولایت که برای پسته‌چینی آمده است، می‌گوید که هر خانواده روزانه در حدود 10 تا 12 کیلو پسته برای شان جمع آوری می‌کنند:«پسته‌های را که شول کردیم، چون هنوز خندان نشده است وباید آنان را تا یک مدتی نگه‌داریم تا این‌که پوست روی شان نیز باز شود و خندان شود، اما با آن هم برخی جاها پسته‌های شان رسیده بود.»

در همین‌حال، مسئولان ریاست زراعت بادغیس می‌گویند که در سال جاری پسته پیش از وقت تعین شده شول شده است و آنان در تلاش هستند تا پسته اعلی را به بازارها عرضه کنند.

قاری حسن محب‌الله، رئیس زراعت ولایت بادغیس به کلید می‌گوید، نظر به مکتوبی که برای آنان رسیده جمع‌آوری پسته‌ها باید سر از روز چهارشنبه شروع می‌شد:«با آن‌که پسته یک روز جلوتر شول شده، با آن هم در برخی مناطق پسته‌ها خوب رسیده و پخته است؛ اما تا حالا برای ما مشخص نشده که امسال برداشت پسته افزایش یافته است یا کاهش.»

 به باور کارشناسان اقتصادی، پسته‌ افغانستان از کیفیت خوب برخوردار و اگر به کشورهای همسایه صادر شود، برای رشد اقتصادی افغانستان کمک می‌کند.

عبدالهادی خلیق، یکی از کارشناسان اقتصادی به کلید می‌گوید:«خوب است که پسته‌‌ ما اول به شکل استندرد پروسس شود، بعد به‌نام خود افغانستان آن را صادر کنیم که این می‌تواند منبع درآمد خوبی به بادغیس و کشور ما باشد.»

بادغیس از ولایت‌های دارای جنگلات پسته است که یکی از منابع مهم عایداتی برای باشنده‌گان این ولایت محسوب می‌شود.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA