ads

افزایش شدت گرما؛ بازار «کولر»های وطنی رونق پیدا کرده است

با افزایش شدت گرمای هوا، فروش کولرهای ساخت افغانستان رونق بیشتر پیدا کرده و قیمت این کولرها از یک‌هزار و 200 افغانی به یک‌هزار و 800 تا سه هزار افغانی در مدت سه روز افزایش یافته است.

عتیق‌الله رحیمی
4 اسد 1401
افزایش شدت گرما؛ بازار «کولر»های وطنی رونق پیدا کرده است

شماری از شهروندان کندز از بلند رفتن قیمت‌هایی کولر در بازارهای این ولایت شکایت داشته و می‌گویند که فروشنده‌گان عدالت و انصاف را رعایت نمی‌کنند.

شیرین آقا یکی از باشنده‌گان کندز در مورد دلیل افزایش قیمت کولرها می‌گوید:«گرمی زیاد شده، مردم انصاف ندارند، انصاف کجاست؟ اگر انصاف می‌داشتیم کشور این‌قدر خراب می‌شد؟»

در همین‌حال فروشنده‌‌گان کولر می‌گویند که قیمت کولرهای ساخت افغانستان به‌مراتب کم‌تر از قیمت کولرهای خارجی است و به همین دلیل بازار فروش این کولرها رونق بیشتر یافته است.

فرهاد یکی از فروشنده‌گان می‌گوید که چند روز پیش ارزان بود؛ اما به‌دلیل فروش زیاد، قیمت‌ها بلند رفته است:«چند روز پیش ارزان بود، حالی قیمت شده است، این‌ها در یک ساعت قیمتش بالا میرود، چه رسد به چند روز.»

به باور کارشناسان اقتصادی، زمانی‌که تقاضای یک جنس بلند برود، قیمت آن نیز بلند می‌رود. اما آگاهان اجتماعی می‌گویند که فروشنده‌گان به لحاظ اخلاقی مکلف اند تا انصاف را مدنظر بگیرند.

عبدالقدیر حمیدی، یکی از فعالان اجتماعی به کلید می‌گوید که در کنار درنظر گرفتن انصاف از سوی فروشنده‌گان، دولت نیز باید بر بازار کنترل داشته باشد:«دولت همان‌طور که برای تامین امنیت ملکف است باید از اوضاع بازار نیز نظارت داشته باشد تا نظم در جامعه برهم نخورد.»

گفتنی است که همه‌ساله  درفصل گرما، مردم به خرید کولر و سایر وسایل سرد کننده رو می‌آورند؛ اما ام‌سال به‌دلیل افزایش گرما بیشتر مردم به خرید کولر رو آورده اند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA