ads

کاربران شبکه‌های اجتماعی: مکتب‌های دختران را باز کنید

کاربران شبکه‌های اجتماعی، از چند روز به‌اینسو با راه‌اندازی کمپاینی زیر نام مکتب‌های دختران را باز کنید، خواهان بازگشایی مکتب‌ها به‌روی تمام دختران شده‌اند.

نویسنده: جمشید مجددی
19 سرطان 1401
کاربران شبکه‌های اجتماعی: مکتب‌های دختران را باز کنید

محمد؛ یک تن از کاربران شبکه‌های اجتماعی، با شریک ساختن این هشتک در صفحه تویترش، نگاشته است: “همه کودکان شایستگی حضور در مکتب را دارند و این مطمین‌ترین راه برای قراردادن کشور در مسیر مطمین‌تر به سوی صلح و رفاه است که مردم افغانستان شایسته آن اند.”
از سویی هم یک کاربر فسبوک، با انتقاد از مسدود ماندن مکتب‌ها به‌روی دختران بالاتر از صنف ششم، نوشته است که مردم بیشتر از این نمی‌توانند انتظار بکشند.
در همین حال، مرسل محمدی؛ یک تن از شهروندان کشور، راه‌اندازی این کمپاین را نشان‌دهنده هم‌صدایی افغان‌ها به‌خصوص جوانان می‌داند.
” هر نوع هم‌صدایی شهروندان در هر مقطع زمانی، تاثیر مثبت در زمینه دادخواهی آنان دارد. با این کمپاین حداقل ما صدای خود را به جهانیان می‌رسانیم و می‌گوییم که شاگردان دختر در بی‌سرنوشتی قرار دارند و ما از این وضعیت به تنگ آمده‌ایم.”
با این حال زهرا سیاس؛ فعال حقوق زن، می‌گوید که راه‌اندازی هم‌چون کمپاین‌ها در فضای مجازی در گذشته، نتیجه مثبتی در پی نداشته است.
او ابراز امیدواری می‌کند که کمپاین راه‌اندازی شده برای باز شدن مکتب‌ها به‌روی دختران، نتیجه مثبت در پی داشته باشد.
خانم سیاس افزود:” این کمپاین نشان‌دهنده یک ضرورت گسترده ملی در سطح کشور است و اگر نتیجه مثبت داشته باشد، دستاوردی بسیار بزرگ است.”
از سویی هم نجیبه، شاگرد صنف دهم مکتب، می‌گوید که مسدود ماندن مکتب‌ها به‌روی دختران بالاتر از صنف ششم، باعث افسردگی و ناامیدی او و سایر شاگردان شده ‌است.
او گفت: “خواست ما از امارت اسلامی این‌ست که مکتب‌ها را به روی دختران بازگشایی کنند تا دختران بتوانند درس بخوانند و در پیشرفت و ترقی سهم داشته باشند.”
بااین حال بلال کریمی، معاون سخنگوی امارت اسلامی در مورد بازگشایی مکاتب به‌روی دختران بالاتر از صنف ششم، به کلید گفت: “در روزهای نخست، وزارت معارف اعلامیه‌ای صادر کرده بود و جزئیات بیشتر در این مورد ارائه کرده بود. ما هنوز بر آن اکتفا می‌کنیم.”
در اعلامیه‌ای که به تاریخ سوم حمل سال جاری، همزمان با آغاز سال تعلیمی 1401 از سوی وزارت معارف به نشر رسید، آمده بود که مکتب‌های دوره متوسطه و لیسه دختران، تا زمانی‌که طرح لباس مناسب، مطابق به احکام شریعت و رسم‌ورواج افغانی تهیه و محیط امن آموزشی فراهم نشود، تعطیل خواهند ماند.
با این حال، چندی پیش مقام‌های امارت اسلامی گفتند که یک تیم از عالمان دین، روی طرح بازگشایی مکاتب دخترانه کار می‌کند، اما این عالمان دین تا کنون تصمیم نهایی در این مورد نگرفته‌اند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA