ads

افزایش اخراج مهاجران افغان؛ آنان از برخورد نادرست مرزبانان شکایت دارند

مهاجران افغان از برخورد نادرست پولیس کشورهای همسایه شکایت داشته و می‌گویند که آنان از سوی نیروهای امنیتی، لت‌وکوب شده و دوباره به کشور برگشتانده می‌شوند.

سونا یوسفی
14 سرطان 1401
افزایش اخراج مهاجران افغان؛ آنان از برخورد نادرست مرزبانان شکایت دارند

در ادامۀ روند اخراج  اجباری پناهجویان افغان از کشورهای منطقه، ترکیه به تازه‌گی 363 مهاجر افغان را که به‌گونۀ غیرقانونی وارد خاک آن کشور شده بودند، دوباره به کشور برگشتاند.

در عین‌حال، بر اساس گزارش رسانه‌های ایرانی، اخیرا بیش از چهارهزار و 500 مهاجر افغان از ایران، دوباره به کشور بازگشت داده شده اند.

برخی از مهاجران‌که دوباره به کشور برگشتانده شده اند، می‎گویند که نیروهای سرحدی پس از دستگیری مهاجران، آنان  را به‌صورت بی‎رحمانه لت و کوب می‎کنند.

عتیق‌الله جعفری، افسر حکومت قبلی می‌گوید که به‌دلیل بیکاری به ترکیه سفر کرده بود؛ اما پس از یک‌ماه اقامت در آن کشور، دوباره برگشتانده شد:«از فقر و بیکاری مجبور شدم به ترکیه بروم، بعد از سپری کردن یک‎ماه توسط پولیس گرفتار و رد مرز شدم. ما بسیار لت وکوب شدیم که حتی بعضی از دوستان ما هنوز در وضعیت بد صحی قرار دارند.»

فواد، یکی دیگر از مهاجران بازگشت داده شده از ایران، از رنج هایی که‌ مهاجران افغان در آن‌سوی سرحد متحمل می‎شوند چنین حکایت می‎کند:«بعد از تحولات سیاسی بی‎کار شدم و از جبر روزگار به ایران رفتم، با تکلیف و رنج زیاد از مرز عبور کردم؛ اما بعد از مدت چند توسط پولیس دستگیرشدم. آنان مهاجران را بسیار تحقیر کردند و رد مرز کردند حالا در افغانستان هم کار وبار نیست ما حیران هستیم چی چاره کنیم.»

با این‌حال، بلال کریمی معاون سخنگوی امارت اسلامی، می‎گوید که حکومت در تلاش فراهم ساختن زمینه کار برای جوانان است تا از مهاجرت بیشتر آنان جلوگیری شود:«مسئولین امارت اسلامی با کشورهای بیرونی در تماس هستند، خواست ما از کشورهای بیرونی این است، تا زمانی‌که زمینه برگشت آنان فراهم می‎شود، با مهاجرین همکار باشند.»

این در حالی است که بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، دو میلیون و یکصدهزار مهاجر افغان به‌گونه قانونی و چهار میلیون مهاجر دیگر به‌صورت غیرقانونی در این دو کشور بسر می‌برند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA