ads

ویروس کرونا؛ استفاده از ماسک چقدر برای مهار این ویروس موثر است؟

از نخستین روزهای شیوع ویروس کرونا حدود سه سال می‌گذرد. کرونا، جان میلیون‌ها تن را در سراسر جهان گرفت و هنوز هم این ویروس کشنده به‌طور کامل محو نشده است. این‌که برای وقایه و جلوگیری از مصاب شدن به ویروس کرونا، کدام نکات بهداشتی را رعایت کنیم و افراد آغشته به این ویروس چگونه با تغذیه سالم و قرنطینه خانگی جان سالم به در برند. در این گزارش به آن پرداخته شده است.

مرجان وفا
1 سرطان 1401
ویروس کرونا؛ استفاده از ماسک چقدر برای مهار این ویروس موثر است؟

انیتا از روزهای سختی که در این اتاق قرنطینه بود برایم قصه می‌کند، به گفته وی از شدت نفس‌تنگی، گاهی از خدا طلب مرگ می‌کرد و ۲۱ روز را در یک اتاق با دو نفر دیگر از اعضای خانواده‌اش سپری کرد، تا با مراقبت‌های جدی حالتش بهبود یافت و با خانواده یک‌جا شد:«من وقتی که کرونا گرفته بودم در همین اتاق کوچک با یک برادر و یک خواهرم قرنطین بودم من نسبت به او دو نفر شدیدتر این مریضی را سپری کردم.»

در اتاقی‌که انیتا ۲۱ روز در آن قرنطینه بود، نشستیم و وی از روزهایی‌که کنار پنجره اتاقش برای تنفس بهتر می‌نشست، برای مان گفت:«از بس نفس‌تنگ بودم، می‌رفتم کنار پنجره و ماسک را از صورتم بر می‌داشتم تا هوا را بهتر تنفس کنم.»

از انتیا پرسیدم، که در دوران ابتلا به کرونا چگونه از خود مراقبت کرده؟ وی در پاسخ به سوالم می‌گوید که بیشتر تلاش کرده با خوردن غذای سالم سیستم دفاعی بدن خود را تقویت کند و در جریان مبارزه با این ویروس حتا در داخل خانه از ماسک استفاده می‌کرد تا افرادی‌که از وی مراقبت می‌کردند به کرونا مبتلا نشوند:«فکر می‌کنم تنها چیزی‌که می‌تواند مانع انتشار این ویروس شود استفاده از ماسک است، چه در بیرون و چه در زمانی‌که مبتلا به این ویروس هستیم تا افراد دیگر به این ویروس مبتلا نشوند.»

انیتا می‌گوید که دلیل ابتلایش به ویروس کرونا، شرکت در یکی از محافل شیرینی‌خوری دوستانش در زمان اوج شیوع این ویروس بود.

وی می‌افزاید هنگامی‌که از محفل به خانه آمد، احساس سردردی داشت و بعد از دو روز، همه علایم کرونا در وجودش نمایان شد:«بعد از من یک خواهر و برادرم مبتلا شدند، حس می‌کنم که این مریضی را از همان محفل آوردم. تعدا افراد اشتراک کننده در محفل زیاد بود و من هم بدون در نظرداشت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک رفته بودم.»


کلیدگروپ را در یوتیوب دنبال کنید


در گوشه وکنار شهر رفتیم تا نظر سایر شهروندان را نیز در مورد چگونگی مهار این ویروس بپرسیم.

شرمیلا، یکی دیگر از کسانی‌که روزهای ابتلا به ویروس کرونا را سپری کرده می‌گوید که یگانه راه جلوگیری از ابتلا به این ویروس رعایت توصیه‌های صحی از قبیل شستن دست‌ها به صورت مکرر و استفاده از ماسک است.

وی می‌افزاید که خودش به‌دلیل بی‌پروایی و عدم رعایت نکات صحی به خصوص عدم استفاده از ماسک در پوهنتون به این ویروس مبتلا شد.

در یکی از شفاخانه‌های شهر هرات نیز سری زدیم تا از وضعیت افراد کرونایی باخبر شویم. با شریفه یکی از پایوازان مریضان مبتلا به حرف میزنم، و وی از نحوه‌ی پرستاری اش برایم می‌گوید:«اوایل سه نفر دیگر از اعضای خانواده‌ام  نیز به این ویروس مبتلا شدند که با رعایت اصول صحی خصوصا استفاده از ماسک توانستیم مانع شیوع بیشتر کرونا شویم و آنان نیز بهبود حاصل کردند.»

شریفه می‌افزاید، حتا مواقعی‌که از آنان فاصله دارد نیز از ماسک استفاده می‌کند تا خودش به این ویروس مبتلا نشود. وی به دیگران نیز توصیه می‌کند تا از ماسک استفاده کنند.

از سویی‌هم مسئولان صحت عامه‌ ولایت هرات با تاکید بر پوشیدن ماسک، می‌گویند که پوشیدن ماسک سبب جلوگیری از انتشار این ویروس می‌شود و اگر شهروندان پوشیدن ماسک را خصوصا در مکان‌های مزدحم جدی نگیرند، ممکن به این ویروس مبتلا شوند.

برای بدست آوردن آمار مبتلایان به ویروس کرونا به ریاست صحت‌عامه ولایت هرات مراجعه کردم. داکتر احمد امیرنژاد مسئول سرویلانس این اداره لیستی از افراد مبتلا به این ویروس را برایم نشان داد.


کلیدگروپ را در انستاگرام دنبال کنید


به گفته او آمار کلی کسانی‌که برای تست ویروس کرونا به شفاخانه‌های این ولایت مراجعه کرده اند، به 58 هزار و 869 مورد می‌رسد که از این میان 19 هزار و 286 مورد آن واقعات مثبت، بوده است.

‎داکتر امیرنژاد افزود، علت بیشتر مبتلا شدن به این ویروس، عدم رعایت توصیه‌های صحی از جمله پوشیدن ماسک در مکان‌های مزدحم است و افراد مبتلا اگر از ماسک استفاده نکنند، احتمال انتقال ویروس به سایر افراد ۸۰ درصد وجود دارد.

‎برای فهمیدن اینکه مردم چقدر به توصیه‌های صحی توجه دارند، به یکی از دواخانه‌های شخصی در شهر هرات رفتم تا از مالک دواخانه در مورد مراجعین او بپرسم.

‎فرید جمشیدی، فارمسیست دواخانه که در حال تحویل دوا به مشتریانش است، می‌گوید که از زمان شیوع ویروس کرونا تا کنون همیشه در دواخانه‌اش از ماسک استفاده می‌کند و پوشیدن ماسک برایش تبدیل به یک عادت شده است:«من تمام وقت، به ویژه زمانی‌که مشتریان برای گرفتن دوا می‌آیند ماسک می‌پوشم، یکی به خاطری عادت است و دیگر به خاطری این‌که بالاخره باید مردم هرجایی‌که بیرون می‌روند از ماسک استفاده کنند، خصوصا در مکان‌های مزدحم.»

‎شهیره الهامی یکی از باشنده‌گان شهر هرات نیز می‌گوید که پوشیدن ماسک به وی تبدیل به یک عادت شده و از زمان شیوع ویروس کرونا حتا یکبار هم بدون ماسک از خانه بیرون نشده است.

‎ وی از تمام شهروندان کشور می‌خواهد که در برابر این ویروس بی‌پروا نباشند، چون با ابتلای یک‌فرد به کرونا ممکن سایر اعضای خانواده نیز دچار این ویروس شوند.

 


بیشتر بخوانید:


‎محمدامان که چندین سال است در «ده‌افغانان» یکی از مناطق پر جنب‌وجوش کابل میوه‌ و سبزی می‌فروشد، می‌گوید که خرید و فروش برخی از میوه‌ها مانند کیوی، مالته و لیمو بیشتر در جریان شیوع کرونا افزایش یافته‌بود.

‎او می‌افزاید که در جریان موج اول و دوم کرونا فروشاتش بسیار خوب بود؛ اما اکنون به‌دلیل افزایش فقر و بیکاری، بیشتر مردم توان خرید را ندارند.

‎عبدالواحد، یکی از دست‌فروشان دیگر نیز با محمد امان موافق است؛ او می‌گوید، هرچند مردم بخاطر حفظ سلامتی شان به‌خصوص برای وقایه از کرونا علاقه‌مند خرید انواع میوه‌ها و سبزی‌هاست؛ اما در شرایط کنونی، توان خرید مردم کم شده‌است.

از شهیره در مورد ابتلا شدنش به ویروس کرونا پرسیدم که پاسخش منفی بود.

وی افزود، چون خودش و خانواده‌اش توصیه‌های صحی را رعایت می‌کردند، به‌همین دلیل تا کنون به ویروس کرونا مبتلا نشده اند.

با این همه برای دانستن‌‌ این‌که ریاست صحت‌عامه ولایت هرات چقدر در اطلاع‌رسانی در مورد ویروس کرونا توجه کرده است، سراغ دفتر معاون سخنگویی این ریاست را گرفتیم.

محمد آصف کبیر معاون سخنگوی ریاست صحت‌عامه ولایت هرات می‌گوید که این اداره از زمان شروع ویروس کرونا تا کنون در مورد شیوه‌های وقایه، معالجه و اضرار ابتلا به این ویروس به مردم اطلاع‌رسانی کرده است.

از آقای کبیر در مورد آماده‌گی‌ این ریاست برای شیوع احتمالی موج بعدی این ویروس و این‌که چقدر خطرناک بوده می‌تواند، پرسیدیم.

او در پاسخ گفت:«در حال حاضر این ویروس خطرناک و نگران کننده نیست فقط اگر مردم به نکات صحی دقت کنند، ازین ویروس در امان هستند.»

‎معاون سخنگوی ریاست صحت‌عامه از تمامی شهروندان خواست تا برای جلوگیری از شیوع بیشتر این ویروس از ماسک استفاده کنند.

‎در عین‌حال متخصصان صحی، استفاده از ماسک در مکان‌های مزدحم را یک نیاز مبرم دانسته و تاکید دارند که با پوشیدن ماسک می‌توان از شیوع بیشتر ویروس کرونا جلوگیری کرد.

‎محمد رفیق شیرزی، یکی از متخصصان صحی می‌گوید، پوشیدن ماسک یکی از روش‌های جلوگیری از شیوع ویروس کر‌ونا است، چون این ویروس از طریق سیستم تنفسی به افراد دیگر سرایت می‌کند.

شیرزی، همه شهروندان را به استفاده از ماسک توصیه کرده و‌ می‌گوید که در کنار پوشیدن ماسک سایر توصیه‌های صحی را نیز باید رعایت کنیم.

به‌گفته او در طریقه‌ی استفاده از ماسک نیز باید نکات صحی رعایت گردد و قبل از پوشیدن ماسک باید دست‌ها با آب و صابون شسته شود و هرگاه ماسک کثیف و‌ یا مرطوب شد باید تبدیل شود.

این در حالی‌ست که به گفته مسئولان ریاست صحت‌عامه ولایت هرات، از زمان شیوع ویروس کرونا تا کنون، ۷۶۱ تن در نتیجه ابتلا به این ویروس جان باخته اند.

 



بیشتر بخوانید:






 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA