ads

افزایش قتل‌های خودسرانه و آدم‌ربایی؛ شهروندان نگران جان شان اند

افزایش رویدادهای قتل‌های خودسر و اختطاف در روزهای اخیر، شماری از شهروندان کشور را نگران ساخته است.

منصور یوسف‌زی
23 حوت 1400
افزایش قتل‌های خودسرانه و آدم‌ربایی؛ شهروندان نگران جان شان اند

به گفته‌ی شهروندان، ادامه همچون رویدادها امنیت روانی مردم را نیز برهم زده‌است و نیروهای امنیتی باید در قسمت تامین امنیت تلاش‌های زیادی انجام دهند.

وسیم یکی از باشنده‌گان کابل می‌گوید:«در این اواخر یک‌بار دیگر قتل‌ها و آدم‌ربایی‌ها در کابل و ولایت‌های دیگر زیاد شده‌ و مردم را نگران ساخته است، این تاثیر مستقیم بالای امنیت و روان مردم می‌گذارد، ما از مسئولین می‌خواهیم که برای جلوگیری از این گونه قتل‌ها و آدم‌ربایی‌ها اقدامات جدی کنند.»

در آخرین موارد سه تن به‌شمول یک زن در ولایت غور و یک تن در ولایت ارزگان در رویدادهای مختلف به قتل رسیده اند و هم‌چنان یک داکتر از سوی افراد ناشناس در ولایت پروان ربوده شده‌است.

نزدیکان این داکتر می‌گویند که داکتر نسیم مجددی شام روز پنج‌شنبه هفته گذشته از مربوطات شهر چاریکار مرکز ولایت پروان ربوده شده و آدم‌ربایان در بدل رهایی وی مبلغ ۲۰۰هزار دالر امریکایی مطالبه کرده‌اند.

جمشید مجددی عضو فامیل نسیم مجددی به کلید می‌گوید:

«داکتر نسیم مجددی زمانی‌که از از معاینه‌خانه شخصی خود به طرف منزلش در حرکت بود، از منطقه خواجه سیاران پایین شهر چاریکار از سوی افراد ناشناس ربوده شده‌است، آدم‌ربایان در بدل رهایی وی ۲۰۰هراز دالر امریکایی خواسته‌اند.»

از سوی هم یوسف امین زازی، کارشناس نظامی به رادیو کلید می‌گوید، فقر، بیکاری و تاثیرات جنگ از عواملی اند که باعث افزایش هم‌چو جرایم در کشور شده‌است.

وی می‌افزاید: «جلوگیری از هم‌چو جرایم و رویدادها بسته‌گی به برنامه‌ درست و منظم ادارت و کشفی و امنیتی دارد که آنان باید بسیار دقیق و قانونی عمل کنند»

به  گفته او، نخست باید نیروهای امنیتی که مرتکب قتل‌های خودسر شده‌اند محاکمه شوند تا برای دیگران عبرت باشد.

طاهر یرغل، یکی دیگر از کارشناسان مسایل نظامی می‌گوید، آزاد شدن برخی زندانیان به ویژه مجرمین از زندان‌ها در روزهای نخست حاکمیت امارت اسلامی باعث شده تا رویدادهای آدم‌ربایی در کشور افزایش یابد.

وی با اشاره به قتل‌های خودسر گفت که یک تعداد عناصر در داخل صفوف امارت اسلامی و هم‌چنان برخی افرادی دیگری که در تلاش‌ بدنام سازی حکومت اند، در همچو رویدادها دست دارند.

با این حال وزارت امور داخله اما از تلاش‌های جدی برای جلوگیری از این‌گونه رویدادها و گرفتاری مجرمین و آدم‌ربایان خبر می‌دهد.

عاقل‌جان اعزام، معاون سخنگوی وزارت امور داخله به رادیو کلید می‌گوید، به‌شمول نیروهای امارت اسلامی هر آن‌کسی که امنیت مردم را مختل می‌‍سازد، به پنجه قانون سپرده خواهد شد.

اعزام افزود:«همه روزه افراد که در قتل‌ها، آدم‌ربایی‌ها و جرایم دیگر دست دارند، گرفتار می‌شوند، اگر نیروهای امارت اسلامی هم با مردم برخورد نادرست انجام دهند و در هم‌چو اعمال دست داشته باشند بازداشت و به پنجه قانون سپرده می‌شوند.»

نگرانی‌ها از زیاد شدن رویدادهای قتل‌های خودسرانه و آدم‌ربایی‌ها در حالی افزایش می‌باید که امارت اسلامی به هدف دست‌گیری آدم‌ربایان و مجرمین، عملیات تصفیوی را در کابل و شماری از ولایت‌های دیگر از  چندی بدینسو آغاز کرده است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA