ads

متقی: حکومت امارت اسلامی، همه شمول است

امیرخان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه بار دیگر به همه‌شمول بودن حکومت امارت اسلامی تاکید کرده‌است.

منصور یوسف زی
22 حوت 1400
متقی: حکومت امارت اسلامی، همه شمول است

وی در نشست «دپلوماسی انتالیا» در ترکیه گفته است که کابینه امارت اسلامی همه‌شمول است و نمایندگان تمام اقوام و مناطق در آن حضور دارد.

او با آنکه حکومت جدید افغانستان را همه‌شمول می‌داند؛ اما با آن‌هم تاکید دارد که تلاش می‌کنند تا حکومت امارت اسلامی همه‌شمول تر شود، و به باور او طی هفت ماه گذشته پیشرفت‌های زیادی در این راستا صورت گرفته است.

متقی در این نشست هم‌چنان افزود:« در تمام کشورهای دنیا زمانی‌که یک حکومت جدید شکل می‌گیرد در کابینه افراد مورد نظر خود را جابجا می‌کنند، برای همین جامعه جهانی نباید خلاف تمام دنیا فورمول جدید برای افغانستان پیشنهاد کند.»

 سرپرست وزارت امور خارجه از کشورهای جهان هم‌چنان خواست تا در قسمت ثبات سیاسی و خودکفایی اقتصادی افغانستان با آنان همکاری کنند.

از سوی هم عبدالحق حماد، کارشناس مسایل سیاسی به رادیو کلید می‌گوید، با توجه به شرایط کنونی نیاز است تا فرصت‌ برای امارت اسلامی داده شود که افغانستان را از وضعیت کنونی بیرون سازد.

وی می‌افزاید، با ایجاد ثبات و عادی شدن اوضاع در کشور، ممکن است که در رأس حکومت و کابینه افراد گوناگون جابجا شوند.

به گفته حماد، جهانیان با انتقاد از همه ‌شمول نبودن حکومت در تلاش تطبیق اهداف خود شان استند.

 او هم‌چنان می‌افزاید:« شرایط پیش آمده جهانی فرصت خوبی است تا امارت اسلامی تلاش‌های دپلوماتیک خود را افزایش داده و موضوع به رسمیت شناختن را حل کند.»

با این حال مقصود حسن‌زاده، کارشناس روابط بین‌الملل می‌گوید که اگر اختلافات موجود مبنی بر ایجاد حکومت همه‌شمول میان جهانیان و امارت اسلامی ادامه یابد، فکر نمی‌کند که دو طرف بتواند کنار بیایند.

به گفته او، طی حدود هفت ماه گذشته مقام‌های امارت اسلامی تلاش‌های زیادی به خاطر تحکیم و گسترش روابط دپلوماتیک و به رسمیت شناخته شدن حکومت جدید افغانستان انجام داده‌اند.

حسن‌زاده، نشست انتالیا و چنین نشست‌های دیگر رسمی را برای افغانستان مهم عنوان کرده و تاکید می‌کند که این‌گونه نشست‌ها زمینه را برای به رسمیت شناخته شدن حکومت جدید افغانستان مساعد خواهند ساخت.

تامین حقوق بشر به ویژه حقوق زنان، ایجاد حکومت همه‌شمول و تهدید نشدن جهان از خاک افغانستان از پیش شرط‌های است که جامعه جهانی برای به رسمیت شناخته شدن حکومت جدید افغانستان گذاشته اند.

اما مقام‌های امارت اسلامی همواره تاکید کرده‌اند که تمام معیارها و شرایط به رسمیت شناخته شدن از سوی جهان را برآورده کرده‌اند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA